ÉLETMÓD

Az akaraterő tanulható

Sőt, még fejleszthető is. Önismeret, rejtett erőtartalékaink feltárása, de valójában inkább a motiváltság felpiszkálása. Tíz pontban szedtük össze, miért érdemes foglalkozni vele.
  • 1. Az akaraterő fejlesztésének első és legfontosabb pontja a helyes önértékelés. Vagyis akár egyedül, akár barátok vagy a család segítségével, de előbb „tedd tisztába önmagad”!
  • 2. Ha a fenti pontot teljesítetted, már azt is tudod, miben akarsz fejlődni, mihez kell több akaraterő. Csak egy példa: a sportban nincs szükségem több akaraterőre, de a háztartásban annál inkább.
  • 3. Alapvetően igaz, ha az ember motivált, az akaratereje is nagyobb, mert folyamatosan ösztönzi valami, lendületet kap. Ha nincs motiváció vagy csökkent, kellenek a praktikák.
  • 4. Elérhető célt tűzz ki magad elé! Ehhez kell a fent említett önismeret, a körülményeid vizsgálata. Felesleges papírra vetni, fogadalmakat tenni, pláne nem nyilvánosan, csak megtervezni magadban, hogy mit akarsz elérni. Megint az én példám: minden nap végzek egy kis háztartást, vasárnap pedig mindent bepótolok, amire nem jutott időm hét közben: reggel megírom a listát (nekem segít a feladatlista), és kipipálom, amivel végeztem.
  • 5. A határidők nagyon fontosak. Megint csak magammal példálózom: szüleim gyerekkoromban Időhúzó Nagymesternek hívtak, mert mindenbe belefogtam, de sosem végeztem, és a hatékonyságom gyakorlatilag egyenlő volt a nullával. Most a saját magam által megszabott, rendkívül szoros és fegyelmezett határidőkkel dolgozom, és ennek köszönhetően annyi minden fér az életembe, mint másik három embernek összesen.
  • 6. A határok feszegetése is jó módszer. Ugyan azt mondtam, hogy mindenki reális célt tűzzön ki maga elé, hogy a csalódás ne vesse vissza, de olykor jó túlmenni a vélt határokon, az ember nagyon sok mindent megtud magáról, új dimenziók nyílnak meg előtte, és attól fogva a nagynak tűnő küzdelmek már nem is lesznek olyan nagyok, egy szinttel feljebb tud lépni, szinte észrevétlenül.
  • 7. Ha valamit nagyon akar az ember, de egyszerűen képtelen nekifogni, ha a tehetetlenségi erő huzamosabb ideje visszatartja, akkor érdemes a tunyaság okozta összes ártalmat felsorakoztatni magunk előtt. Ezeket akár le is lehet írni. A sokkolóan hosszú lista sokadszori újraolvasása után pedig csak annyit kell kérdezni magunktól: ki tud rajtad segíteni, ha nem te magad?
  • 8. Akinek nincs akaratereje, az gyakran hiszi, hogy annak, akinek van, könnyű. Elárulom, másnak sincs veleszületett akaratereje. A motiváltság az, ami az emberben fel tudja ébreszteni az akaraterőt, ami felszínre hozza azokat a rejtett tulajdonságokat, amelyek a háttérben megbújnak és amelyek nagy tettek alapjai lehetnek.
  • 9. Akaraterő „hiányában” az ember hajlamos másra mutogatni, kifogásokat keresni, de valójában magát utálni. Óriási hiba, a pozitív érzelmek sokkal erősebbek. Szeresd magadat, és ezért tegyél meg mindent a fejlődésed érdekében, nem azért, mert az anyád ilyen, az apád olyan, a férjed, a szomszédod, a kollégád meg amolyan.
  • 10. Hiszem, hogy az élet egy esély. Az idő és a tér ijesztő végtelenségében egy igaz kapaszkodó van: a szeretet. De szeretni csak az tud tiszta szívből, aki magával békében van. De magaddal csak akkor tudsz békét kötni, ha kihoztad magadból a legtöbbet. Ehhez viszont akarni kell az erőt. És ha igazán akarod, akkor egy idő után az erő is akar majd téged.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.