Sorsdöntő időveszteségek

Eredménytelenül zárult az újabb Denali-expedíció Neszmélyi Emil számára. Az ügyvéd nem adja fel, jövőre visszatér Alaszkába, addig pedig folytatja a Seven Summits-sorozatot.

Kudarcnak tekinti az expedíciót?

Egyáltalán nem, mert olyan fontos szakmai tapasztalatokat szereztem, mint eddig még sosem – kezdte Neszmélyi Emil ügyvéd, a Magyar Olimpiai Bizottság etikai és jogi bizottságának tagja, aki júliusban a Seven Summits-sorozat keretében 2017 után ismét megpróbálkozott a 6194 méter magas Denali meghódításával. – Hasonlóan rossz időjárási körülmények között ugyanis még sosem másztam gleccseren vagy sziklán. Az északi sarkkör közelsége miatt a Denali egyébként is roppant veszélyes hegy, mert az időjárást a Csendes-óceán, a Bering-tenger és a Jeges-tenger feletti légmozgások befolyásolják, ezért aztán kiszámíthatatlan, éppen mikor és milyen ciklon csap le.

Mintha mégis dühös lenne.

Inkább hiányérzetem van, mert ezúttal nem kizárólag az időjárás miatt nem sikerült felérnünk. Tíztagú csapatunkban heten voltunk mászók, s velünk tartott három hegyivezető – na, közülük kettő volt a leggyengébb. Az egyetlen lehetséges csúcstámadós napunkat a kényelmességük, ráérős viselkedésük és szakmai baklövéseik miatt szalasztottuk el. Mi, mászók kora reggel menetfelszerelésben vártuk az indulást a hármas táborban, de a hegyivezetők csak két órával később készültek el.

Felkészültünk a télre, de hóra nem számítottunk, mondta egykor Hofi Géza. Nos, a mi vezetőink biztosan nem, ugyanis nem kalkuláltak azzal, hogy a nappal felvert sátraik rögzítése körül reggelre csontkeményre fagy a porhó, ráadásul későn ébredtek ezek kiásásához.

Úton a négyes tábor felé vezető szakaszon több mint egy órás pihenőt tartottunk, pedig tíz perc elég lett volna egy ilyen erős csapatnak; vélhetően a két hegyivezető volt fáradt. Veszítettünk tehát három órát, s csak este nyolc óra után értünk a négyes táborba, pedig még világosban felállíthattuk volna a sátrainkat, s pihenhettünk volna a másnapra tervezett első csúcstámadás előtt. A rövid pihenőidő miatt azonban az ideális időjárás ellenére maradtunk a táborban, s hófalakat építettünk a sátrak köré, mert az időjárás-előrejelzés szerint a következő napon sarkvidéki viharra és mínusz harminc Celsius-fokos hidegre számíthattunk.

Az expedíció tagjai mindenre felkészültek, csak a hegyivezetők időbeosztására nem

Mégis megpróbálkoztak a csúcstámadással.

Mert a következő nap reggelére váratlanul kitisztult az idő, aztán úgy hatezer-száztíz méteren a hegyen gyakorlatozó Delta Force egység tagjai menekülve ereszkedtek le, s közölték, a csúcs felé vezető gerincen a szél legalább száz kilométeres sebességgel tombol, így kénytelenek voltunk mi is visszavonulni. Előző nap – a késői indulás miatt – elszalasztottuk a lehetőséget, s mivel mindenkit várt otthon a munka, nem maradt több időnk, kénytelenek voltunk leereszkedni az alaptáborba.

Végleg lemondott a Denaliról?

Még mit nem! Jövőre mindenképpen visszatérek, de egy négytagú saját csapattal, hegyivezető nélkül. Komoly továbbképzés volt nekem ez a túra, s már nem érzem magam vendégnek ezen a veszélyes hegyen. Eddig rendszeresen elmondtam, inkább felfedező vagyok, aki képes mászni is, de a mostani expedíció után legalább annyira vagyok hegymászó, mint felfedező.

Valóban csak azon a három órán múlt?

Már az expedíció elején is veszítettünk négy napot, mert a rettenetes időjárás miatt nem kaptunk felszállási engedélyt, így nem is landolhattunk a gleccseren. Az elvesztegetett napokkal biztossá vált, hogy szoros határidőben kell másznunk, nem veszíthetünk időt, ezért is volt érthetetlen a hegyivezetők hanyag hozzáállása. Sajnos későn futottam össze a tibeti barátaimmal, akikkel korábban az Everesten másztam, mert ha korábban tudom, hogy ők is a hegyen vannak, átváltok az ő csapatukhoz. Lehet, a jövő évi Denali-expedícióra felveszem velük a kapcsolatot, és csapatainkkal közösen mászhatnánk. Ők sohasem késnek a hegyen.

Egyelőre maradt a négy csúcs

Neszmélyi Emil a Seven Summits, vagyis a Hét Földrész hegycsúcsai elnevezésű sorozatot próbálja teljesíteni, azaz valamennyi, a hét kontinensen található legmagasabb hegyet szeretné megmászni. Korábban a Mount Everest (Ázsia), a Kilimandzsáró (Afrika), az Elbrusz (Európa) s legutóbb, decemberben az Aconcagua (Dél-Amerika) már sikerült. Az Alaszkában található Denalin egy évvel korábban is próbálkozott, de a szélsőséges időjárás és egyik mászótársa súlyos sérülése miatt az expedíció helikopteres evakuálással végződött. A sikertelen Denali-expedíciót követően a tervek szerint október végén az óceániai Puncak Jaya, míg januárban az Antarktiszon lévő Vinson következik, s jövőre ismét visszatér Alaszkába, immár az általa választott csapattal.

A hét legmagasabb

Geológiai értelemben hat kontinens az elfogadott, de kiterjedése és mászási lehetőségei miatt a magaslati hegymászásban Észak- és Dél-Amerika külön földrésznek tekinthető. A Seven Summits-sorozatot elsőként az amerikai Richard Bass teljesítette 1985-ben, s bár korábban kilenc csúcs szerepelt a listán, később Reinhold Messner véglegesítette. A Mount Everesten oxigénpalack nélkül elsőként csúcsra érő dél-tiroli olasz hegymászó ugyanis hét magaslatra szűkítette a listát, mivel időközben elfogadottá vált, hogy a Kaukázusban, Grúzia határán elterülő Elbrusz nem Ázsiához, hanem Európához tartozik, így viszont a Mont Blanc (4808 méter) kiesett a körből, illetve az Ausztrália és Óceánia térségében a Puncak Jaya (4884 méter) kiszorította a Kosciuszkót (2228 méter).

A Reinhold Messner által kijelölt hetes lista.

Afrika – Kilimandzsáró, 5895 méter

Antarktisz – Vinson, 4892 méter

Ausztrália, Óceánia – Puncak Jaya, 4884 méter

Ázsia – Mount Everest, 8850 méter

Európa – Elbrusz, 5642 méter

Dél-Amerika – Aconcagua, 6961 méter

Észak-Amerika – Denali, 6194 méter

Az érettségi miatt kihagyja az Eb-t, de a világbajnokságon nagy céljai vannak
Videók segítségül a Kinizsi Százas teljesítéséhez
Dilemmázik, melyiket erőltesse: az aszfalt az elsődleges, de terepen eredményesebb
Sportfesztiválok jönnek a diáksportban
A kínai nagy faltól az Antarktiszig: versenyek, élmények hét kontinensen