Anya, fenn tudok maradni a biciklin!

Gyerekként az egyik legfelemelőbb érzés, amikor végre szülői segítség és mindenféle pótkerekek nélkül, saját erőből sikerül meghajtani a kerékpárt és fennmaradni rajta hosszú métereken keresztül.

1. Alapozás
Felejtsük el a pótkereket. A futóbicikli – az is megteszi, ha a gyerekbicikliről leszereljük a pedált – sokkal jobb megoldás, mivel mesterséges stabilizálás helyett rákényszerít az egyensúlyozásra. Állítsuk a nyerget olyan magasságra, hogy gyermekünk lába kényelmesen leérjen a földre, és bátorítsuk, hogy menjen vele minél többet. Meglátjuk, gyorsan ráérez arra, hogy lábát felemelve guruljon, ami már fél siker!

2. Életkor
A legtöbb gyermek négyévesen elég ügyes ahhoz, hogy megtanuljon kerékpározni, de nem kell siettetni. Akkor kezdjünk neki az oktatásnak, amikor a lábai már elég erősek ahhoz, hogy akadás nélkül hajtsa a pedált.

3. Terep
Nagyon fontos a megfelelő felület. Egy füves rét a várható esések miatt szimpatikus lehet, de sokkal nehezebb azon tekerni a pedált. Próbáljunk olyan jó minőségű, sima, aszfaltos utat keresni, amely garantáltan mentes az autós forgalomtól és kellően széles.

4. Beállítások
Kizárólag olyan kerékpárra ültessük fel gyermekünket, ami az ő mérete, ne vegyünk nagyobbat, hogy majd belenő. A nyerget úgy állítsuk be, hogy a lábujjai leérjenek. Ha alacsonyabbra vesszük, és gyermekünk talpa ér le, tekerésnél a térdei túl magasra kerülnek és zavarhatják a kormányzásban.

5. Pozíció
Ahelyett, hogy a nyerget és a kormányt fognánk, álljunk a kerékpár mögé úgy, hogy a hátsó kerék a vádlink közé essen. Gyermekünket a hóna alatt tartsuk meg, így a kerékpár irányítását teljes mértékben ráhagyjuk, és gyorsabban ráérez majd.

6. Elengedés
Ahogy az önbizalom erősödik, a folyamatos tartást elhagyva kisebb korrekciókkal segítsük a haladást. Mutassuk meg a kanyarodást, és S alakban gyakoroltassuk vele. Folyamatosan álljunk készenlétben, hogy esés esetén elkaphassuk.

7. Elindulás
Ha a pedálozás és kanyarodás már megy, megtaníthatjuk az elindulást. Ehhez egyik láb legyen a talajon, másik láb a pedálon, nagyjából „két óra magasságában”. Kérjük meg gyermekünket, hogy nyomja le a pedált, és ezzel egy időben rugaszkodjon el másik lábával a talajtól. A mozdulatsor eleinte nehezen mehet, de idővel rá fog érezni.

8. Fékezés
A fék működését érdemes előzetesen, guruló bicikli mellett sétálva bemutatni. Az első néhány alkalommal fokozottan figyeljünk, mivel a gyerekek fékezéskor hajlamosak elfelejteni, hogy le kell tenni a lábukat, így nagyot eshetnek. Másik gyakori hiba, hogy túl gyorsan és túl erősen húzzák be a fékkart.

9. Gyakorlás
A kerékpározást nem lehet elfelejteni, de előtte azért érdemes jól begyakorolni. Ha már elhatároztuk, hogy gyermekünket megtanítjuk rá, akkor fordítsunk kellő időt arra is, hogy a frissen megszerzett tudást a lehető legsűrűbben és legkülönfélébb helyeken használhassa.

 

Futóbicikli: már másfél éves kortól!

Pedál nélküli tanulóbicikli, amely akár másfél éves kortól használható. Ára újonnan tízezer forint körül alakul. Legfőbb előnye, hogy segítségével a gyerekek maguktól tanulnak meg két keréken egyensúlyozni, így pedálos kerékpárra átülve már csak a tekeréshez kell hozzászokniuk. Vásárlásnál érdemes figyelni az állítható nyeregcsőre, a puha nyeregre és arra, hogy tömör, defektmentes kerekekkel vásároljuk, így minden akadályon könnyen átmegy majd. Mivel kis gyakorlás után nagyon gyorsan lehet vele gurulni, érdemes szemmel tartani a gyerekeket!

Felnőttkori lazaság: hogyan kell egyensúlyozni?

Sűrűn látni piros lámpánál álló bicikliseket, akik nem teszik le lábukat a talajra, helyette oldalra fordítják a kormányt, és apró mozdulatokkal egyensúlyoznak a zöld jelzésig. A technika kifejezetten hasznos akkor is, ha hirtelen meg kell állnunk, és elsajátítása csupán gyakorlat kérdése.
Keressünk egy helyet, ahol esésnél sem ütjük meg nagyon magunkat. Enyhe emelkedős részen állítsunk be olyan sebességfokozatot, amellyel könnyen meg tudunk indulni, de elég ellenállást biztosít. A stabilitás érdekében a kerék lehet a szokottnál puhább. Laza kézzel fogjuk meg a kormányt, nézzünk egyenesen előre. Lassan induljunk meg felfelé, majd guruljunk vissza. Amint ez eldőlés nélkül megy, álljunk rá a pedálra úgy, hogy térdünket kissé behajlítjuk, és az előrébb lévő lábunknak ellentétes irányba fordítjuk a kormányt. A fékkel, pedállal és testmozgásunkkal folyamatosan korrigáljunk.

(Megjelent a Bringázás magazinban 2017-ben.)

Ezek is érdekelhetnek

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Az érettségi miatt kihagyja az Eb-t, de a világbajnokságon nagy céljai vannak
Videók segítségül a Kinizsi Százas teljesítéséhez
Dilemmázik, melyiket erőltesse: az aszfalt az elsődleges, de terepen eredményesebb
Sportfesztiválok jönnek a diáksportban
A kínai nagy faltól az Antarktiszig: versenyek, élmények hét kontinensen

Videók

A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon
Ha a vadvízi kajakozásnak vannak fokozatai, akkor ez a legerősebb
Mikor méterek döntenek életről és halálról: több mint százzal siklott át két épület között

Hegymászás

A Mount Everest első nagy tragédiája, amelyből semmit sem tanultunk
Amikor még a kaland volt a lényeg: egy könyv, ami közelebb hozza a hegymászást
Kihívástól függ, hogy futva, gyalogosan vagy kerékpárral járja a hegyeket

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.