Csak bátraknak: vagány bringás trükkök

Szájtátva figyeljük azokat a laza arcokat, akik percekig egyensúlyoznak a nyeregben, egy kerék is bőven elég nekik a közlekedéshez, vagy játszi könnyedséggel átugratnak bármit. De a legtöbb trükk nem is ördöngösség.

Nose turn és bunny hopp.

Két trükk, amelyek nagyon látványosak, de kis gyakorlással mi magunk is bemutathatjuk ezeket. Nézzük, hogyan.

Nose (endo) turn

Ez a fogás azoknak való, akik gyakorta látogatnak bevehetetlen(nek tűnő), szűk kanyarokkal tűzdelt ösvényeket. A nose turn leginkább lefelé vagy vízszintes terepen alkalmazandó. A trükk lényege, hogy a hajtűkanyar belső részére betett első kereket blokkoljuk, testsúlyunk előrehelyezésével megemeljük a hátsó kereket, majd a bringát a súlypontunk eltolásával útirányba fordítva letesszük, és már megyünk is tovább. Pofonegyszerűen hangzik, de azért nem árt, ha éles helyzet (értsd: brutális zakó) helyett inkább tágas, sík közegben szerzünk benne rutint.

A nose turn első eleme, hogy magabiztosan meg tudjuk emelni és a lehető legtovább meg tudjuk tartani a levegőben a hátsó kereket. Ehhez haladjuk síkon, viszonylag lassú tempóban, a hajtókarunk álljon vízszintesen. Fokozatosan húzzuk be az első féket, a súlypontunk óvatos előrehelyezése közben emelkedjünk ki a nyeregből, és engedjük, hogy a kerékpár vége elemelkedjen a földtől. Ahogy rutinosabbá válunk, próbáljuk növelni ezeket a rövid elemeléseket – lehetőleg anélkül, hogy belépnénk a KÁT-ba, vagyis a Kormányon Átesettek Társaságába.

Ha mégis úgy érezzük, hogy gond van, először eresszük el az első fékkart, és hagyjuk, hogy a lendülettel előre ki tudjon gördülni a kerék. Segít, ha eközben kicsit hátrébb helyezzük a testsúlyunkat is.

Ha mindenképp át szeretnénk esni a kormányon, egyszerűen lépjünk át a bringán, mintha egy gátat ugranánk át, és hagyjuk a gépet mögöttünk eldőlni. (Amennyiben patentpedált használunk, a gyakorlás előtt érdemes gyengére állítani a rögzítését.)

A fordulást úgy sajátíthatjuk el, hogy a kerék megemelésének pillanatában egyúttal oldalirányba visszük a testsúlyunkat. Ezt a legkönnyebben úgy érhetjük el, ha az első kerék fékezésének pillanatában már egy pici ívet adunk a mozdulatunknak, hasonlóan ahhoz, mintha épp kanyarodni kezdenénk. Minél jobban begyakoroltuk a trükk első elemét, annál nagyon szögben tudunk fordulni.

Bunny hopp

Ezt a trükköt akkor kell használni, amikor egy kikerülhetetlen akadályt egyszerűen át akarunk ugratni anélkül, hogy felvernénk a nagytányérunkat és belépnénk a már említett KÁT-ba.

A trükk kritikus eleme az időzítés és a megfelelő sebesség. Akárcsak az előző trükk esetében, itt is próbáljuk az alapokat veszélytelen környezetben, kis (akár könnyen elmozdítható) akadályokkal begyakorolni. Közelítsük meg az akadályt olyan sebességgel, amivel érzésünk szerint a kerékpárunk rövid elemelkedésével egy röpke pillanat alatt el tudjuk azt hagyni szükség esetén. Álljon a hajtókar vízszintesen, enyhén dőljünk előre, álljunk ki a nyeregből, majd egy kis „rugózást” követően lendületből emeljük fel a gép elejét a súlypontunk enyhe hátrahelyezésével egyidőben. Amikor a bringa eleje a levegőben van és az akadályunk a gép alá került, a lefelé mutató lábfejünkkel „rúgjunk” hátra, aminek hatására elemelkedik a hátsó kerék is – ha megfelelően időzítettünk, pontosan az akadály felett halad át.

A hátsó kerék elemelkedésének pillanatában hagyjuk, sőt, kicsit segítsük is, hogy a kormány előre kitolódhasson. Igyekezzünk olyan egyensúlyi helyzetet teremteni, hogy mindkét kerék egyszerre érkezzen le.

A hajtókar sajátosságai miatt előfordulhat, hogy enyhe irányváltást hajtunk végre. Megfelelő gyakorlással kiküszöbölhetjük ezt a problémát. Patentpedállal nyilván sokkal egyszerűbb kivitelezni a trükköt. Jó gyakorlást!

Az érettségi miatt kihagyja az Eb-t, de a világbajnokságon nagy céljai vannak
Videók segítségül a Kinizsi Százas teljesítéséhez
Dilemmázik, melyiket erőltesse: az aszfalt az elsődleges, de terepen eredményesebb
Sportfesztiválok jönnek a diáksportban
A kínai nagy faltól az Antarktiszig: versenyek, élmények hét kontinensen