Futárként dolgozott az országúti bajnok

A pandémia miatt kútba esett Móricz Dániel olaszországi szerződése, versenyek hiányában munkát is vállalt, az idén pedig az Exatlon Hungary-szereplés jelentette neki az erőnléti edzést.

A huszonöt esztendős Móricz Dániel magyar bajnok országúti kerékpáros, részt vett korábban ifjúsági olimpián, de az egyik legnagyobb élményét U23-as Európa-bajnokságon szerezte.

„Kétezerkilencben, tizenhárom évesen a Központi Sportiskolában kezdtem a kerékpársporttal megismerkedni – kezdte Móricz Dániel. – Édesapám régen hobbiszinten triatlonozott, mindig elkísértem a versenyekre, s mivel örökmozgó voltam, én is ki akartam próbálni. Babakorom óta rendszeresen úsztam, a mozgás az asztmám miatt is jót tett. A futás nem volt a szívem csücske, így a KSI-ben a szakosztályvezetőkkel abban maradtunk, ráfekszünk a bringára. Lassan egyre több versenyen vettem részt itthon és külföldön egyaránt, rengeteg lehetőségem volt megméretni magam, szerencsés voltam. Elsősorban az országúti szakágban versenyeztem, ám a pályaszakágban is vannak országos bajnoki címeim.”

Az országos bajnoki címek mellett nemzetközi szinten is ért el sikereket.

„Tizenkét országos bajnoki címem van különböző korosztályokban, ebben benne van az országúti és a pályaszakág is. Az egyik legnagyobb élményem a kétezertizennégyes kínai ifjúsági olimpia, amelynek kisebb a sportértéke, de nagyon élveztem a versenyt. Igaz, történt előttem egy bukás, amely hátráltatott, így nem úgy jött ki a lépés, ahogy szerettem volna, de összességében jó volt.

Nem tűnik nagy eredménynek, de kétezertizenhétben a dániai U23-as Európa-bajnokságon huszonötödik lettem, amire nagyon büszke vagyok. A kerékpársportban egy-egy világversenyen a legjobb százötven-száznyolcvan versenyzőből nem olyan rossz az első harmincban végezni.

Ráadásul a verseny előtt két héttel derült ki, hogy indulhatok, így gyorsan kellett felkészülnöm. Nem mondom, hogy a kedvenc terepviszonyaim voltak, de élénken megmaradt bennem ez a verseny. Az összes világbajnoki részvételemre pozitívan emlékszem vissza. Az U19-es országos bajnokság időfutam-versenyszámában második lettem, amire azért vagyok büszke, mert nem ez az erősségem.”

Móricz Dániel a dobogó harmadik fokán

Az elmúlt év nagy lehetőségeket kínált, ám a koronavírus-járvány jelentősen keresztülhúzta a számításait.

„Az elmúlt évet az olasz Northwave-Siatek-Olmo kerékpároscsapatnál kezdtem, de elég csonkára sikerült a koronavírus-járvány miatt. Nagy lehetőségként tekintettem a szerződésre, mivel ez volt az első külföldi csapatom, előtte hazai kontinentális egyesületekben voltam. Ez a csapat amatőr besorolású, de Olaszországban nagyon erős amatőr egyesületek vannak. Ígéretesnek tűnt az év, de a járvány közbeszólt.

A téli felkészülést követően februárban máris kezdődött a szezon, ám egyetlen egy versenyt bonyolítottak le, a másnapi küzdelmeket törölték is a koronavírus miatt. Észak-Olaszországban közel voltunk a járvány gócpontjához, így a csapatfőnököm utasítására egyből hazautaztam.

Úgy váltunk el, hogy itthon folytatom a felkészülést, majd néhány hét múlva, mire lecseng ez az egész, utazom vissza, és ismét találkozunk. Hát ebből a néhány hétből fél év lett, mire újra versenyezni tudtam velük. Negatívan éltem meg, a szponzorok a történtek miatt nem adtak annyi pénzt, ahogy megbeszéltük, így a szünet alatt itthon átmenetileg elkezdtem dolgozni kerékpárosfutárként. Az erőnlétemet Magyarországon karbantartottam, de fél év múlva a bajnokság folytatására már nem tudtam azt a formámat hozni, amit szerettem volna. Úgy éreztem, mentálisan sem tudtam felvenni a ritmust.”

Ha nem lett volna elég negatívum 2020 első felében, Móricz Dániel az esztendő második felében lemaradt a Tour de Hongrie-ról is.

A bringás teljesítette a kritériumokat a Tour de Hongrie-részvételhez, a válogatott keretbe azonban nem került be.

„A bajnokságra felkészültem, úgy számoltam, hogy a hazai legnagyobb versenyen, a Tour de Hongrie-n rajthoz állok. A kritériumokat teljesítettem, de végül nem kerültem be a válogatott keretbe, emiatt elveszítettem a motivációmat is. Összességében az elmúlt év nekem nem volt túl jó.”

Igaz, nem a kerékpársportban, de 2021 eddig sok örömet hozott Móricz Dánielnek, aki az Exatlon Hungary című műsorban rengeteg élménnyel gazdagodott.

„Meghívást kaptam az Exatlon Hungary című műsorba. Mérlegeltem a helyzetemet, elgondolkoztam, hogy mik a lehetőségeim a versenyek terén, majd úgy ítéltem meg, hogy el kell vállalnom a szereplést. Négy hónapot voltam Dominikán, így kerékpáros felkészülésem sem volt, jelen pillanatban egyetlen csapattal sincs szerződésem – nagyon úgy néz ki, ez az év versenyzés nélkül telik el. Sok élménnyel gazdagodtam a műsor alatt, óriási élmény volt kint lenni. Mióta kiestem, követem a srácokat itthonról a tévén keresztül, ha hazajönnek, biztosan megbeszéljük az élményeket.”

Címlapon: Móricz Dániel (elöl) a dániai U23-as Európa-bajnokságon

Az érettségi miatt kihagyja az Eb-t, de a világbajnokságon nagy céljai vannak
Videók segítségül a Kinizsi Százas teljesítéséhez
Dilemmázik, melyiket erőltesse: az aszfalt az elsődleges, de terepen eredményesebb
Sportfesztiválok jönnek a diáksportban
A kínai nagy faltól az Antarktiszig: versenyek, élmények hét kontinensen