Életre szóló szerelem

Még kapható az újságárusoknál Bringázás 2018 kiadványunk – benne hasznos információkkal, olvasnivalóval és csaknem húsz élménypálya bemutatójával. Ezúttal a kisgyerekes szülőknek szánt tanácsokból adunk ízelítőt.

Bár a gyermekkerékpározás kevésbé van fókuszban, szülőként vagy leendő szülőként fontos, hogy tájékozottak legyünk a témában, és minden apróságra ügyeljünk. Hét pontban igyekeztünk összeszedni a legfontosabb tudnivalókat, amiben Abelovszky Tamás, a gyerekbringázással foglalkozó akadémia programvezetője volt segítségünkre.

1. Mire érdemes figyelni, ha gyerekkerékpárt vásárolunk?
A gyerekeknél elsősorban a kerék mérete a lényeg, vannak 12, 14, 16, 20 és 24 inch, azaz hüvelyk átmérőjű kerekek. Elsősorban a magasságtól, nem az életkortól függ, kinek mekkorát érdemes választani. Számos táblázat található az interneten, de érdemesebb kipróbálni a bringát, ráülni és az alapján dönteni. Kisgyerekek esetében szintén fontos a súly, nem jó, ha a bringa nehéz, lehetőleg válasszunk minél könnyebbet. Amire mindenképp ügyelnünk kell a vásárláskor, az a fékkarok mérete. Erre sajnos nem minden gyártó figyel eléggé.

Gyakran látni, hogy nem éri el a gyerek, vagy nem tudja rendesen meghúzni, és ezért nem is használja, inkább lábbal fékez, ami több szempontból is rossz megoldás.

Bár bizonyára sokan felteszik a kérdést, hogy miért baj, ha egy futóbiciklin nincs rendes fék, de jó, ha már ezen megtanulnak fékezni, így sokkal egyszerűbb dolguk lesz később, ha átülnek egy segédkerekes vagy egy rendes biciklire. Nem jó, ha rögzülnek a rossz szokások. Végül bármennyire is furcsán hangzik, sokat számít, hogy olyan színű és mintájú legyen a kerékpár és a sisak is, ami tetszik a gyereknek. Ez elsőre lényegtelennek, elhanyagolható apróságnak tűnik, pedig ha nem tetszik neki, nem szívesen ül majd rá a bringára, és nem veszi fel a védőfelszerelést, márpedig elsősorban nyilvánvalóan az a cél, hogy megszerettessük vele a kerékpározást.”

2. Mit tegyünk, ha gyermekünk kinőtte aktuális kerékpárját?
Elsőre triviálisnak tűnik a kérdés, amire nagyon egyszerű a válasz: vegyünk újat. Ám van olyan korszak, amikor a gyerek nő, mint a gomba, és jóformán félévente új bringát kellene neki vásárolni. Sokszor tapasztalni, hogy vagy vesznek neki egy nagyobbat, ami majd egyszer jó lesz, esetleg megkapja a nagyobb testvéréét, míg a másik véglet, amikor addig használ valaki egy kerékpárt, amíg már nagyon kicsi lesz neki. Ezt viszont jó lenne elfelejteni, a kelleténél nagyobb vagy kisebb bringa ugyanis nemcsak kényelmetlen, hanem balesetveszélyes is. Ezért inkább azt javasolnám, hogy amíg a gyerek növésben van, vegyünk neki egy jó minőségű használt biciklit, és ha kinövi, adjuk el, akár évente cserélve a bringát. Aztán ha kicsit lelassul a növekedése, akkor érdemesebb beruházni egy minőségi, drágább járgányba.”

Ez sem rossz megoldás – a kisgyerekek tekerni még nem tudnak, de megszeretik a bringázást

3. Hány éves kortól és hogyan érdemes kerékpározni tanítani a gyerekeket?
Ha már elég magas, és rá tud ülni, érdemes kipróbálni a futóbiciklit. Erről talán sokaknak a kismotorok jutnak az eszébe, de ez teljesen más, mert itt egy rendes vázra ül rá, megtanul kormányozni, fékezni, vagyis elsajátítja az alapokat, valamint sokat segít az egyensúlyérzék fejlesztésében.

Sokan kedvelik a segédkerekekkel ellátott bicikliket, de ez akár ki is maradhat, mert ha ügyes, a futóbicikliről nyugodtan át lehet ültetni egyből egy rendes kerékpárra.

Aztán ha nagyon nem megy neki, még mindig ott a pótkerekes megoldás. Ezzel az a legnagyobb probléma, hogy az egyensúlyérzék javításában egyáltalán nem segít, viszont mellette szól, hogy a futóbiciklivel ellentétben ezen már rendes hajtásrendszer van. Ami a tanítást illeti, ahány ház, annyi szokás. Jól ismert megoldás, amikor seprűnyéllel toljuk, amíg rá nem érez, de nálam például este a manók elvitték a segédkerekeket. Bármelyik jó lehet. A lényeg, hogy ne segítsünk a kelleténél többet, neki kell ráéreznie, mit hogyan csináljon.

A hosszabb cikkben olvashattok még a fékekről, gyerekváltókról vagy arról, miért baj az, ha kötelezővé tesszük a gyereknek a bringázást. Kiderül, hány éves korban érdemes megtanítani az alapvető közlekedési szabályokat, miért nem tudják sokan megérteni az elsőbbség fogalmát, és miért fontos mindig sisakban kerékpároznia.

A 148 oldalas magazin ára 1490 forint.

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Mint egy sosem látott világ: merülés a jég alá, egyetlen mély levegővel
Pókember-jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel
Lemma először nyert, Obiri címet védett Bostonban

Videók

A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon
Ha a vadvízi kajakozásnak vannak fokozatai, akkor ez a legerősebb
Mikor méterek döntenek életről és halálról: több mint százzal siklott át két épület között

Hegymászás

Varga Csaba az utolsó nyolcezresre indult, amelynek csúcsán még nem álltak magyarok
A Mount Everest első nagy tragédiája, amelyből semmit sem tanultunk
Amikor még a kaland volt a lényeg: egy könyv, ami közelebb hozza a hegymászást

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.