Síelés

Erre figyelj, amikor síelni indulsz!

Mivel a Kékestetőn már szánkózni is lehet, nem túlzás azt állítani, hogy beköszöntött a síszezon, ennek kezdetén pedig érdemes összegyűjteni néhány nem is apróságot, amelyre érdemes odafigyelni a síelés során. A szakértő segít.

„Nagyon sokszor riogatnak azzal, hogy a síelés veszélyes, pedig nem így van – síelni jó, mert egy klassz sportágról van szó” – kezdte Babos Sándor, a zuglói Babos Síklub vezetője, amikor arra kértük foglalja össze, milyen hibákat követhetünk el a síelés során.

Ezért inkább úgy közelítjük meg a kérdés, hogy mire érdemes figyelni.

  1. A legfontosabb a felkészülés, amire Magyarországon is elég sok lehetőség van már szeptembertől kezdve. Magyar sajátosság, hogy jó néhány műanya pályás síiskola létezik, a műanyag pálya pedig alkalmas arra, hogy időjárástól függetlenül megtanuljuk az alapokat, a technikát. Sőt, akár a haladók számára is hasznos lehet a gyakorlás. December 1-jén pedig nyit az eplényi sípálya, így itthon már havon is lehet sízni. A gyerekek számára tanfolyamot, a felnőtteknek pedig legalább heti egy-két alkalmat szoktunk javasolni, tízalkalmas bérlet kiváló felkészülés a síelésre. Fontos, hogy elsajátítsuk a síkresszt, a síelés kultúráját, és az is, hogy rendszeresen mozogjunk a hidegben is a szabad levegőn.
  2. Mindenképpen szakképzett oktató segítségét vegyük figyelembe, akár havon, akár műanyagon készülünk. Érdemes a Síoktatók Magyarországi Szövetsége által minősített síoktatókat, és a minősített síiskolákat keresni.
  3. Nemcsak a tudást, hanem a kondíciót is érdemes megalapozni. Az íróasztal mellől felállva nem ajánlatos rögtön magaslaton, hegyi körülmények között sportolni. Bármilyen mozgásformával készülhetünk, futás, aerobic, de még a rendszeres séta is sokat számít.
  4. Nagyon fontos a megfelelően karbantartott felszerelés, a lécek vakszolása, élezése, és ami még fontosabb, hogy a kötés a tudásszintünkhöz és a testsúlyunkhoz megfelelően legyen beállítva – ezt inkább bízzuk szakszervizre. Ez tényleg egy felelősségteljes dolog, különben előfordulhat, hogy esésnél nem old ki a léc.
  5. Legyen biztosításunk. Az EU-s tb-kártya az alapellátást biztosítja, de a síeléshez ajánlott kiegészítő biztosítást kötni. A síbaleset esetén a mentésnek elég magas költségei lehetnek, ehhez kell a biztosítás, és érdemes felelősségbiztosítást is kötni. Ez olyan, mint az autók esetében a kötelező biztosítás, amely abban az esetben is fedezi a kárt, ha mi vagyunk hibásak.

    Márpedig ha esetleg a mi hibánkból törik el a keze egy svájci fogorvosnak, akkor elég sokba kerülhetne számunkra egy per a munkából való kiesés és az elmaradt bevétel pótlása okán…

  6. Amikor megérkezünk, az első lépésekhez szintén érdemes szakember segítségét igénybe venni, hiszen az a lényeg, hogy utána élvezzük a síelést. Ehhez fontos, hogy pihenjünk is eleget, adjunk magunknak időt arra, hogy az ebédszünet során feltöltődjünk, pótoljuk a folyadékot. Vigyázzunk magunkra, inkább defenzíven síeljünk, tekintettel arra, hogy manapság elég zsúfoltak a sípályák és a modern felszerelésekkel az amatőrök is komolyabb tempót érhetnek el. No meg természetesen ne fogyasszunk alkoholt.
  7. A hegyi körülményeknek megfelelően öltözzünk fel, tehát rétegesen, ne felejtsük el a szemüveget, míg a bukósisak 14 év alatt kötelező, felnőtteknek pedig ajánlott. Használjunk fényvédő krémet, a hideg miatt viszont ne a vízbázisú krémeket kenjük magunkra, mert belefagy az arcunkra, inkább a zsírosabb krémek az ajánlottak. Ahogy magunkat, úgy az autónkat is készítsük fel a téli körülményekre, a léceket pedig tetőboxban vagy megfelelő zsákban szállítsuk csak, ugyanis tönkreteheti őket a saras hólé.

 

 

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.