10 tipp a téli túrákhoz

A hideg időjárás miatt télen számos extra tényezőre kell figyelniük a túrázóknak. Melyek azok a tanácsok, amelyek segítenek, hogy ha útnak indulunk, ne szenvedésként éljük meg az erdőben töltött időt?

Aki már túrázott télen, jól tudja, a nyári utakhoz képest mennyivel alaposabb felkészülést igényel. Az alábbiakban 10 pontban szedtük össze, hogy mire érdemes mindenképp odafigyelnünk indulás előtt, illetve túra közben.

1. Öltözz hagyma módra!
Azaz rétegesen. Az időjárás a völgyben és a hegy tetején nagyban eltérhet, amíg fenn hóviharba futunk, lenn könnyen elképzelhető, hogy vígan süt a nap. Ha alul-felül több, jól megválasztott réteget húzunk magunkra, könnyen alkalmazkodhatunk a hőmérséklet változásához. Mivel a hideget legelőször a lábujjainkon érezzük, mindig viseljünk vastag, téli zoknit. A jól megválasztott öltözék nemcsak melegen tart, de el is vezeti a külvilág felé az izzadtságot.

2. Ne vállald túl magad, és indulj korán!
A hűvös időjárás, különösen a havazás nagyban képes megnehezíteni a megszokott útvonalakat is. Akármennyire jól ismerjük is a terepet, túráinkat jó eséllyel a szokottnál lassabb tempóban teljesítjük. Vegyük figyelembe azt is, hogy a nap a nyáron megszokottnál jóval korábban tér nyugovóra, és a hideg, sötét téli erdőben senki sem barangol szívesen. Ahhoz, hogy elkerüljük a problémákat, a legjobb, ha egy fél órát-órát rászámolunk a túra teljesítésére, és amint kivilágosodik, a lehető legkorábban induljunk útnak.

3. Ügyelj a felszerelésre!
Senki sem szeret eltévedni az erdőben, pláne télen. Elindulás előtt így mindenképp pakoljunk be táskánkba térképet, iránytűt, mobiltelefont, bicskát és fejlámpát. Ha többen megyünk, osszuk szét a pluszfelszerelést, így a táska súlya sem növekedik meg annyira.

4. Figyeld az időjárást!
Ez magától értetődőnek tűnik, de fontos megjegyezni, hogy nemcsak a hőmérsékletet érdemes ellenőrizni, hanem a szélerősséget, a várható csapadékot és az adott hegységben a hóhelyzetet. Csak olyan körülmények között induljunk útnak, amit biztonságosnak érzünk.

5. Használj csúszásgátlót!
Ha havas, jeges terepen túrázunk, nagyban megkönnyíthetjük dolgunkat, ha cipőnk talpára csúszásgátlót (szegecses műanyag/lánc) erősítünk. Ez a szabadon fel- és lecsatolható segédeszköz segít abban, hogy sokkal jobban tapadjon a lábbelink, aminek köszönhetően jóval gyorsabb tempóban haladhatunk. Túrázóknak erősen ajánlott, futóknak – mondhatni – kötelező felszerelés.

6. Túrázz társaságban!
Egyedül járni az erdőt jó időben is hamar unalmassá válik, télen ráadásul nem csak azért hasznos többen indulni, hogy legyen kivel beszélgetni. A téli túra több veszélyt rejt magában (eltévedés, sérülés), és ha bajba kerülünk, jó érzés, hogy rögtön van kire számítanunk. Társaink ruhadarabokkal is kisegíthetnek minket, ha például átázott a zoknink, de nem vittünk magunkkal váltást, van kitől kölcsönkérni. Ha mégis egyedül indulnánk útnak, gondoskodjunk róla, hogy mindig legyen, aki tudja, merre járunk.

7. Legyen nálad meleg ital!
Nincs is jobb, mint a hideg erdő közepén belekortyolni egy jó meleg teába vagy kávéba. Ahhoz, hogy ezt megtehessük, csak egy termoszt kell magunkkal vinnünk, benne a kívánt forró itallal. Ha jól időzítjük az elfogyasztását, a pihenőt követően újult erővel vághatunk neki a távnak.

8. Ne sajnáld a pénzt minőségre!
A csúszásgátló, kamásli, vízhatlan cipő, réteges ruházat és az egyéb felszerelések nem feltétlenül olcsók, de ha rendszeresen járunk télen túrázni, megérik a beruházást. A minőségi termékek évekig jó szolgálatot tesznek, és nagyban megkönnyítik az életünket. Az ismeretlen márkákat, gyanúsan olcsó ajánlatokat érdemes kerülni. Lehet, a pénztárcánkban több marad, de ha a vízállónak mondott bakancs a túra közepén ázik át, és húsz kilométert kell gyalogolni a fagyban hazafelé, azt nem fogjuk megköszönni magunknak.

9. Ha kell, fordulj vissza!
Nem fontos mindenáron teljesíteni az előzetesen eltervezett túrát, ha olyan időjárási körülményekkel (pl. hóvihar) találkozunk, amelyre nem számítottunk, és egyszerűbb visszafordulni, mint a bizonytalanba továbbindulni, nyugodtan döntsünk a biztonságosabb megoldás mellett. Jegyezzük meg, egy hegyre felmászni még csak az út fele, onnan vissza is kell érni. Az energiánkkal ráadásul a téli nehezítő körülmények között sokkal hamarabb el tudunk készülni, mint általában.

10. Egyél egy jót!
Ha teljesítettük az eltervezett túrát, jutalmazzuk meg magunkat. A kimerült energiaraktárakat fel kell tölteni, és a hidegből nincs is jobb, mint meleg helyre érni, ahol kedvünkre ehetünk-ihatunk egyet.

Felkészülési verseny volt számára, ám az erejét remekül beosztva győzött a spliti versenyen
Lemaradt, aztán feltámadt a New York-i félmaraton női győztese
Ez az indiai túraútvonal könnyedén kigyógyíthat a tériszonyból
Akadtak hátráltató tényezők, mégis országos csúccsal győzött
Irány a tízemeletes teteje – így formáljuk a vádlinkat!

A kötélen egyensúlyozás csúcsa, amikor csak egy hiba választ el a biztos haláltól

Küldetéstudata volt, tudása viszont semmi: az őrült mászón a hite sem segített