Megfizethető természetjárás

Pénzügyekkel foglalkozó sorozatunk befejező részében a túrázást vettük górcső alá, s megnéztük, minimum mennyi pénzre van szükségünk, hogy nekivágjunk az erdőnek.

Bár lassan most már tényleg közelítünk a tél felé, a hétvégi szép időben még mindig nekivághatunk a természetnek, hogy kiránduljunk egy kicsit, ráadásul megfelelő felszerelésben hűvösben is bátran kiruccanhatunk. Viszont tényleg érdemes alaposan felszerelkezni, nehogy útközben találjuk magunkat szemben egy-egy komoly problémával.

Ami a ruházatot illeti, egy remek lábbeli nélkül ne is induljunk el.

A legnépszerűbb sportbolt webáruházában is sorjáznak a cipők, bakancsok, már 10 ezer forint alatt is találni több modellt, de érdemes arra figyelni, hogy vízhatlan darabokat vegyünk: cipőből így 10 ezer, bakancsból 15 ezer lesz az induló ár.

Szintén ajánlott a lábunkra a kamásli (hogy miért ajánlott, az itt kiderül), ezt néhány ezer forintért megvehetjük, illetve manapság már nagyon jó túrazoknikat gyártanak (ötletek itt), amelyek ára ezer forinttól indul, de vehetünk 4-6 ezres darabokat is, ezek már puhábbak és jobb légáteresztő, illetve hőtartó képességűek. Maradva még testünk alsó felénél, egy jó nadrágra is szükségünk lesz, ezt 5 ezer forintért vehetjük meg, míg egy igazán jó aláöltöző nadrágért 8 ezret kell fizetnünk.

Miután ezek megvannak, válogathatunk a felsőruházatokból is. A gyapjú aláöltözet – amely nagyon fontos, főleg hűvösebb időben – 8–10 ezer forintba kerül, egy póló 5 ezer, a pulóver 4–8 ezer, a vízhatlan esőkabát 2500, míg egy vízhatlan túrakabát 15 ezer forintba kerül (a hardshell és softshell kabátokról itt írtunk hosszabban). Esőben vagy szélben jó szolgálatot tehet egy megfelelő kabát, gyakorlatilag az egész túrázást megmentheti, ha nem ázunk és fázunk át rögtön. Fontos, hogy még kesztyűt és sapkát is vegyünk, előbbi inkább a hidegben segít, utóbbi viszont a melegben a napszúrástól véd, hidegben meg a fejünket, fülünket tartja melegen, s a kettő együtt kijön 5 ezer forintból.

Ha megvan a ruházat alul és felül egyaránt, akkor nézzük a kiegészítőket. Túrabotot már ezer forintért vehetünk, a fejlámpa 1-2 ezer forint, de létezik 15 ezer forintos lámpa is, igaz, utóbbi jóval nagyobb távolságot világít be, többféle funkciója van, ráadásul újratölthető, akár USB-ről.

És ha már USB. Mivel a helymeghatározás elég keményen leszívja a telefon akkumulátorát, ezért legyen nálunk külső töltő: a legolcsóbb 3 ezer forint, ami talán egy töltésre elég, a 8 ezressel viszont már kétszer is majdnem teljesen feltölthetjük a mobilunkat. Ha pedig a hagyományos módszerekben bízunk, legyen nálunk iránytű, ami néhány ezer forintért már megvásárolható.

Most már gyakorlatilag mindent számba vettünk, ami az egynapos túrákhoz kellhet – a sátorozás már komolyabb és komplexebb történet –, viszont egy táskára még biztosan szükségünk lehet, amit 9–15 ezer forint közötti összegért vehetünk meg.

És akkor tényleg irány az erdő!

Kezdő túraszett már hetvenezerből

A korábbi részekben heti három edzéssel számoltunk, de túrázni alapvetően nem megyünk hetente háromszor, ez inkább hétvégi, illetve szabadságra érvényes kikapcsolódás. A fent említett eszközökből akár 70 ezer forint alatt is összeállíthatunk egy kezdő túraszetett, de ha profibbak vagyunk, jobb minőségű dolgokat vásárolunk, akkor 100 ezer fölé kúszhat a végösszeg. No meg persze pólóból, zokniból, simán vehetünk többet, de akár nadrágból, cipőből is, szóval a rendszeres túrázás költsége olyan 150–200 ezer forint lehet egy évre.

Pókember-jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel
Lemma először nyert, Obiri címet védett Bostonban
Megvannak a hazai bajnokok, jöhet a világbajnokság