Választhatunk ötvenezer túraútvonal közül

Újabb sorozatot indítunk, s hétvégenként a mobiltelefonos applikációk kerülnek terítékre. Megnézzük, készülékünk miként segíti a különböző sportolási formákat – elsőként itt a túrázás.

Van egy jó és egy rossz hírünk.

A jó, hogy az Országos Kéktúrához külön mobilalkalmazás érhető el, amelyet dicsérnek is a felhasználók: az alkalmazásboltban 4.8-re értékelik. Ráadásul ingyenes, reklámmentes, megtalálható benne a teljes úthálózat, a pecsételőhelyek listája, no meg szépen végignavigál minket az úton. Időt, távolságot mér, illetve láthatjuk, mennyit teljesítettünk eddig a komplett útvonalból.

Hogy akkor mi a rossz hír?

Az applikáció csak androidos telefonon érhető el, s noha az alkalmazás évek óta megjelent, iOS-verzió nincs, és egyelőre nem is tudunk róla, hogy tervben lenne az elkészülése. Annak ellenére, hogy itthon uralkodó az android, a csaknem húszszázalékos részesedésű iOS-felhasználók ennek aligha örülnek.

Persze, ahogy a Kéktúrán, úgy a Kéktúra alkalmazásán kívül is van élet, és itt már mindkét platformra találunk megoldást – a windowst futtató telefonok aránya olyan kicsi, hogy a cikk készítésekor nem vettük figyelembe, ezúton kérünk elnézést a felhasználóktól.

A legjobb megoldás az androidra és iOS-re egyaránt elérhető AllTrails applikáció, amely világszerte több mint 50 ezer túraútvonalat tartalmaz, ami akkor is rengeteg, ha van köztük olyan, amelyet kerékpárral ajánlott teljesíteni, illetve a természeteben való futáshoz is használhatjuk.

Az ötvenezer útvonal között jó néhány magyarországi turistaút is található (képekkel, kiindulópontokkal), azaz itthonra is jó szívvel ajánljuk az alkalmazást.

Napjainkban a terep ismeretéhez nem feltétlen csak térkép szükséges

Az AllTrails az egyik verzió, amely hemzseg a már betáplált útvonalaktól, de letölthetünk olyan alkalmazást is, amely nem iránytűként szolgál, viszont mutatja, merre megyünk, és naplózhatjuk a túráinkat – amit aztán megoszthatunk a barátokkal vagy éppen a nagyközönséggel. Hasznos applikáció lehet a Gaia GPS, a MapMyHike, a Cairn, és ami szintén fontos, hogy egyre több alkalmazás működik együtt az okosórákkal.

Ha minden alkalmazást letöltöttünk, már csak arra figyeljünk, hogy érdemes előre betáplálni az útvonalat a térerőben szegény részek miatt, az offline használatra gondolva, hosszabb túra esetén pedig vigyünk magunkkal külső töltőt, mivel a gps-használat miatt mobilunk gyorsan lemerülhet.

Nem konkrétan túrázós alkalmazás, de hasznos lehet letölteni a különböző növény- és állathatározókat, illetve egy elsősegély-applikációt is. Ezek közül olyan is létezik, amelynek segítségével a telefonon keresztül jelezhetjük, hogy bajban vagyunk.

Aki keres, sokszor talál

A túrázók körében egyre népszerűbb a geocaching, amelynek lényege, hogy a mások által elrejtett ládákat kell megtalálni utunk során. A ládák lehetnek virtuálisak és hagyományosak: eredetileg ugyanis műanyag dobozokat kellett keresni (az elsőt 2001 júniusában helyezték el Magyarországon), amelyekben apró ajándékokat is elrejthetünk, a benne lévő füzetbe meg feljegyezhetjük, hogy sikerrel jártunk. A geocachinghez szükséges alkalmazás iOS-re és androidra is letölthető.

Schwarzenegger elárulta, szerinte hogyan élhetünk hosszú ideig
Pókember-jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel