Zsámbéki minitúra a romtemplommal

Kisgyermekkel és kutyával is könnyen teljesíthető, három kilométeres túra vezet a helyi romtemplomtól a Nyakas-hegyen található feszülethez, onnan pedig vissza a városba.

Akinek Zsámbék neve mond valamit, biztosan hallott már a helyi romtemplomról. Ha mást nem, az M1-es autópálya 26. kilométerköve felé haladva találkozhatott a látványosságot és a várost ábrázoló táblával. A lehajtóra egyszer mindenképp érdemes rátérni, főleg, ha Budapest környéki kirándulóhelyeket keresünk kisgyerekkel vagy kutyával. Kellemes, egy-másfél órás körtúra keretében ugyanis lazán felfedezhetjük a térség legszebb látnivalóit.

Játszótér a zsámbéki Zichy-kastélynál – Fotó: Nagy Zsolt

Kiindulási pontnak érdemes a város központi részét választani, és valahol a Zichy-kastély környékén leparkolni az autóval. Ha tömegközlekedéssel érkezünk, az autóbusz-fordulónál szálljunk le. Az épület közvetlen közelében kisebb játszótér található, érdemes tenni egy kis kitérőt a Zárdakerthez is. A romtemplomot a polgármesteri hivatal környékéről induló Szent Erzsébet-lépcsősoron érdemes megközelíteni, az utat a Melocco Miklós tervezte stációk kísérik. A lépcső tetejétől a romtemplomot már nem lehet eltéveszteni, jobbra érdemes sétálni, és a temető bejáratával szemben közelíthetjük meg a legjobb szögből – ha gyorsítani akarunk a túrán, akár itt is parkolhatunk az autóval.

Szökőkút a Zárdakertben – Fotó: Nagy Zsolt

A zsámbéki városnézés ezen a ponton vált át túrába, a romtemplomtól a temetővel szembefordulva balra kell indulnunk utunk folytatásához, és sokáig nincs más dolgunk, mint a sárga sávjelzést követni. Az út elvisz a Matyi Kultúrbisztró mellett, később egy darabon a városszéli családi házak között sétálunk. Hogy mennyi ideig, az tempó függvénye, egy három hónapos törpetacskóval és két kisgyerekkel akár fél órát is elbóklászhatunk. Idővel beérünk a természetbe, és a Nyakas-hegy kényelmesen járható, széles földútjain bandukolhatunk tovább. A fennsík tökéletesen alkalmas tollaslabdázásra, piknikezéshez vagy relaxációhoz.

Feszület a Nyakas-hegyen – Fotó: Nagy Zsolt

A sárga sávot a kőkupacba helyezett feszületig kövessük, onnantól letérünk és visszafordulunk a város irányába. Persze csak miután kigyönyörködtük magunkat, hiszen Zsámbékra és környékre talán innen nyílik a legszebb panoráma. A hegyről levezető utat a kereszttől jobbra keressük, jelzés nincs, de mivel az orrunk előtt látjuk a várost, szinte lehetetlen eltéveszteni. A városba, ha mindent jól csináltunk, a Rácváros utcán csatlakozunk be, erről a Corvin János utcára jobbra letérve visszajuthatunk a temetőhöz és a romtemplomhoz, továbbmenve pedig a polgármesteri hivatalhoz jutunk, attól függően, hol hagytuk az autónkat.

Imádja az edzéssel járó endorfinlöketet Jon Bon Jovi
Hogyan segíthetnek a sportklubok az iskolások mozgásra ösztönzésében?
A pózolás művészetének elsajátítása nélkül nem lehet versenyt nyerni
Tekerj otthon, sportolj akár esőben is
Idén is minden adva volt a jó élményhez a Vivicittán