Felni, szelep, küllő, azaz minden a kerékről

Ha gördülékeny bringázásra vágyunk, muszáj figyelmet fordítani a karikákra is. Összeszedtük, mit érdemes tudni az emberiség egyik legnagyobb találmányáról.

A kerekek alapvetően a felnit, a küllő fűzését és kialakítását, a szelepfurat méretét, illetve a befűzött kerékagy típusát tekintve különböznek egymástól. Ezeket vesszük röviden sorra.

Számtalan felni létezik, a legfontosabb eltérő jegyük azonban az, hogy milyen gumiköpenyt fogadnak. Ez lehet (ragasztott) szingó, tömlő nélküli (tubeless) és hagyományos peremes-tömlős. Sok hagyományos felnit kis munkával át lehet alakítani tömlő nélkülire (tubeless ready), de olyan is van, amit képtelenség belső nélkül használni. Mára – szerencsére – eltűnőben van a szimpla falú felni: ez kevésbé merev, és vastag felniszalagot igényel. Egy hétköznapi túrázáshoz sem javasolt a használata. Az sem mindegy, hogy a kerék felnifékes vagy tárcsafékes, illetve a felnik további lényeges tulajdonsága az átmérő, a szélesség és a magasság is. Minél magasabb a felni, annál merevebb és aerodinamikusabb, minél szélesebb, annál jobb tartást ad egy ballonosabb gumiköpenynek.

Általános szabály, hogy a külső szélessége (ezt legtöbbször inchben adják meg) ne legyen sokkal nagyobb, mint a felni szélességének duplája.

Szelepből háromféle szabvány létezik: a hagyományos, az autó- és a szingó- (más néven: presta-) szelep. Meglepő vagy sem, de ma éppen a hagyományos szelep használata kopik ki a gyakorlatból, mivel ez a legkevésbé időtálló. Az autó- és a szingószelep között felhasználói szemmel nézve csak méretbeli különbség van (a szingó vékonyabb), viszont mindkettőhöz különféle pumafej szükséges. Ugyanakkor a szingót egy adapterrel át lehet alakítani autószeleppé. Keskenyebb felnik használata esetén jobb választás a szingószelepes verzió, mert kisebb a furat.

A küllők között – a számukon, illetve a felnik küllőfuratainak számán túl – a radiális (sugárirányú) és keresztfűzéses megoldás a legszembetűnőbb különbség. A radiális nem használható tárcsafék- és hajtásoldalon. A keresztfűzés módját általában az agy kialakítása és a küllők száma határozza meg, a legtöbbször 3-assal vagy 4-essel találkozhatunk. Létezik egyenes és hagyományos, j-végű küllő. Az egyenes küllős rendszerek merevebbek, és ha terepkerékpározni szeretnénk velük, vegyük számításba, hogy könnyebben is szakadnak, mint hajlított végű rokonaik.

Vannak aerodinamikai megfontolásból lapított küllők is: ezek használatakor a bringa jóval hangosabban „szeleteli” a levegőt, főleg oldalszélben.

Kerékagy esetén a legfontosabb a szélesség, vagyis hogy milyen villa tudja fogadni (csere esetén az legbiztosabb, ha lemérjük), és lényeges az is, hogy az agy hány küllős, és milyen típusú hajtással lehet összeszerelni. Nyilván minden gyártó ragaszkodik a saját jól bevált, olykor kultikus szabványaihoz. A három legnagyobb név a Shimano, a SRAM és a Campagnolo.

Fotó: shuttestock

Az sem mindegy, hogy milyen az agy csapágyazása: kónuszos vagy ipari. Előbbi könnyen javítható, erős oldaltartással bír, karbantartás hiányában viszont az agyban található futófelület használódik el először. Az ipari csapágyas rendszer egyszerű, és ha csapágycsere esetén rendelkezünk az eltávolításhoz (kiütéshez, kihúzáshoz) szükséges szerszámokkal, az agy cseréje nélkül javítható a teljes rendszer. Fontos, hogy a kerékpárgyártók nem készítenek külön csapágyakat, hanem meglévő szabványokkal gazdálkodnak.

Javítás esetén tehát érdemes körbenézni általános csapágyboltokban is – de előtte győződjünk meg a keresett csapágy szabványszámáról.

Érdekesség: léteznek – például időfutamgépeken használt – telekerekek és különféle, mindig új „defektvédelmes varázslattal” ellátott, két hónapig biztosan forradalminak számító átalakítások is, de ezekről egy másik cikkben írunk majd.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Schwarzenegger elárulta, szerinte hogyan élhetünk hosszú ideig
Mint egy sosem látott világ: merülés a jég alá, egyetlen mély levegővel
Pókember-jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel

Videók

A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon
Ha a vadvízi kajakozásnak vannak fokozatai, akkor ez a legerősebb
Mikor méterek döntenek életről és halálról: több mint százzal siklott át két épület között

Hegymászás

Varga Csaba az utolsó nyolcezresre indult, amelynek csúcsán még nem álltak magyarok
A Mount Everest első nagy tragédiája, amelyből semmit sem tanultunk
Amikor még a kaland volt a lényeg: egy könyv, ami közelebb hozza a hegymászást

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.