Óriási futam: 2689 hajó versengett

A Kékszalag az idén rekordot döntött a 681 résztvevő vitorlással, most pedig a világ legnagyobb amatőrvitorlás-versenyét rendezték meg Triesztben, a Barcolanát: 2689 hajó állt a rajthoz.

A Kékszalaghoz hasonlóan az idén 50. alkalommal rendezték meg a fesztiválregattát, amely egy héten át a vitorlázás és vízi sportok szinte teljes palettáját felvonultatja programjaiban. Az utánpótlás, a gyermekek vitorlásversenyeitől kezdve az összes népszerű vízi sport, de még a tengeri úszás is helyet kap a hosszú tengeri kikötőparton felállított sátorsorban és a színpadokon. Mi lehet a varázsa az 1969-ben először megrendezett eseménynek, mi vonz ide naponta tízezreket, és miért jönnek még Új-Zélandról is hajók erre a versenyre? A recept egyszerű, és nem a sportérték, a határokat döngető teljesítmény, a többnapos vagy hónapos vitorlázás a megfejtés, hanem egy nagyon rövid és a partról kíváncsiskodóknak is jól látható pálya és a buli, a nagy teljesítmények helyett a vitorlázás ünneplése a megfejtés.

A verseny önmagában olyan mértékben népszerűsíti a résztvevő hajókat, hogy egyre nő a versengés: ki tud minél nagyobb és gyorsabb száz láb feletti maxi jachtokat kiállítani, amelyekből bőven érkeztek az 50. Barcolanára.

A kisebb hajók sem maradnak el. A látványos óriások mellett a mezőny nagyobb részét, a kis bárkáktól kezdve a családi cruiser hajókig, emberibb léptékű vitorlások teszik ki, de még a veteránkorú érdekességeket is bedobják az olaszok. Az 50. Barcolanára érkezett az iskolahajó Vasco de Gama is, elképesztő méreteivel, a város fölé magasodó árbócaival meghatározó látványossága volt a csaknem háromezres mezőnynek.

A vasárnap elrajtolt versenyre már hajnalban készülődtek a hajók, mint az egyik magyar induló, a hazai gyártású RC44-es legénysége is. Ez a hajó egyébként egy ma is futó versenysorozatra készült. Az America’s Cup reformere, Russel Coutts hívta életre, és a Koperben élő szlovén Andrej Justin tervezte, majd Paulovits Dénes nyerte el a teljesen karbonból készülő jacht sorozatgyártását, és 24 hajó el is készült ebből a remek tervezésből. Eszenciája a magyar No.1. nevű csapatnak, hogy ők az első hajót szerezték meg (innen a név), és hosszú tőkesúlyát lerövidítve a sekély Balatonhoz igazították, így idén ott is sok versenyen jeleskedett már a hajó. A tengeri visszatérés régi terv volt, gyengébb szelekben nagyon jó eséllyel indul ez a hajó. A verseny tehát hajnali készülődéssel indult, a környező szlovén és olasz kikötőkből özönlöttek a vitorlások a több kilométeres rajtvonalra, és erős temperamentummal próbáltak minél jobb pozíciót tartani a rajtig. A felspannolt kapitányok a tumultusban sokszor ütköznek, az árbóctörések sem ritkák, az amatőr versenyekre otthon is jellemző bekiabálások itt folyamatosak. A feszült helyezkedésnek a rajtot jelző ágyúlövés vetett véget, és meglódult a többezres mezőny. Idén a friss szélben az óriás maxik nagyon látványosan húztak el a mezőnytől, de ez első szakaszon a méretében fele RC44-es is jól tudta tartani a kezdő sprintet. Innentől a lerövidített tőkesúly már kevésnek bizonyult, az óriások és más gyors hajók lassan „legyalogolták„ a magyar csapatot.

A mindössze kétórás körön stílszerűen a 44. helyen futott be a magyar RC44-es, így is gigajachtokat előzve meg a mezőnyben közepesnek számító hajóval.

A versenyt a 100 láb feletti Spirit of Portopiccolo nyerte meg, második az Új-Zélandról érkezett Ottica Inn, harmadik a Way of Life supermaxi – nekik egy óránál kevesebb idő is elég volt a pálya teljesítésére. A beérkező hajókat kivétel nélkül óriási ünneplés fogadta, ez a mindössze néhány órás verseny óriási figyelmet kap a sajtóban. A Kékszalag a sportértéket, a teljesítményt tekintve sokkalta nagyobb feladat, mint ez a show-esemény, de nem ezért jövünk erre a fiesztára.

A Barcolana idei rekordmezőnye és a vitorlázást bemutató programok elképesztő élményt adnak. A vitorlázás szerelmeseinek egyszer érdemes ellátogatni ide mint a szezon legnagyobb eseményére, hiszen az ötvenegyediket is garantáltan megrendezik Triesztben.

Fotók: Studio Borlenghi

These might interest you

Comments

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Sokat tanult az első ultrájából, javítani akar az idején
Immár edzőként ad tanácsokat Virág Pál, az egyik legjobb magyar ultrafutó
Elkésett, hét perccel később rajtolt, de nem bánja, így lett izgalmas az üldözés!
Így tartsuk karban a kerékpárunkat
A tűzjelző miatt megborult az alvása, de ez nem látszott a teljesítményén

Videók

Két extrém sport, dupla élvezet: így ötvözik a szörfözést és a repülést
Íme a bizonyíték: ésszel és erővel a fizika törvényei is legyőzhetőek
Ha szeret falat vagy sziklát mászni, akkor ez az ön bakancslistás kihívása!

Hegymászás

Ki lesz az első? A dicsőség hajszolása tragédiába torkollt a Matterhornon
A Magas-Tátra gyönyörű, de veszélyes kihívása profiknak: a Sas-út (videóval)
Irány kétezer fölé! Hegyet másztak és a csúcson jártak a Real Madrid játékosai

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.