Vízi sportok: a szabad tenger ölébe dőlve

Alább a vízben, vízen és víz alatt űzött (szabadidő)sportok hazai megszületését igyekszünk felidézni. Magunk elé képzeljük a dunai csónakházakat, a nagy folyón vízbe mártott ezernyi evezőlapátot, a vízi cserkészeket...

Noha az interneten – láthatóan egyetlen forrásnak köszönhetően – rendre belebotlik az ember, rosszindulatú állítás, hogy az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészetében nem volt alapfeltétel az úszni tudás. Higgyünk inkább a Rubicon folyóiratnak, amely az 1915 novemberében szolgálatba álló híres Szent István hadihajó elsüllyesztéséről (1918. június 10. hajnala) többek között ezt írta: „A Szent Istvánon mintegy 1100 fős legénység szolgált, melynek döntő része – miután a Monarchia haditengerészeténél előfeltétel volt az úszni tudás – 90 főt kivéve megmenekült.”

Na de nem haditörténeti írásra törekszünk, hanem a vizes sportok magyarországi kezdeményeinek felszínre hozására, amiben mindjárt segítségül hívjuk Szekrényessy Kálmánt. Aki vakmerő és harcedzett katona volt, az 1870-es évek végéig a fronton jeleskedett: többek között részt vett a porosz–osztrák–olasz, a porosz–francia és az orosz–török háborúban, eközben átúszta a Gibraltári-szorost, a Boszporuszt, a Szuezi-csatornát, vagy éppen körültempózta az északi-tengeri Helgoland szigetét. Miután megállapodott, itthon folytatta áldásos úszótevékenységét (polihisztor lévén a többi, szintén magas szinten végzett foglalatosságát e helyütt nem tudjuk részletezni) mint a sportág hazai apostola.

Legnagyobb sporttörténeti dobása a Balaton átúszása 1880. augusztus 29-én, a 14 kilométeres távot 6 óra 40 perc alatt teljesítette Balatonfüred és Siófok között.

Nem csoda, hogy augusztus 29. a magyar úszás napja, de választhatták volna július 10-ét is, ugyanis 1881-ben ezen a napon vágott neki hat bátor legény az első hazai szupermaratoni viadalnak, hogy legyőzzék a Vác és Budapest között „feszülő” 31 kilométeres távot a Dunán. A Minerva gőzös fedélzetén toporogva láthatták az érdeklődők, hogy 5 órás idővel az osztrák Emanuel Bachmayer diadalmaskodik, tíz perccel megelőzve Szekrényessyt. Ne feledkezzünk meg egy másik nagy tettéről, a Bodeni-tó átúszásáról sem: 1879. augusztus 4-én a németországi Lindauban csobbant vízbe, és 7 óra 23 perc 11 másodperc múltán a svájci Romanshornnál kászálódott ki belőle. Teljesítményét nehezítette a szembefújó erős nyugati szél, az alig 17 fokos víz.

A versenyszerű úszást meghonosító nagy magyar sportman ünnepelt tettei előtt is történt egy s más. Például Mária Terézia 1777-ben kibocsátott Ratio Educationisában Az ifjúságot fenyegető veszedelmek elhárítása cikkely alatt jelenik meg az a pont, amely szerint kerülendő: „Nyáron ragadó folyókban fürdeni vagy úszni.” Ellenben az 1817-ben alapított pesti katonai úszóintézet hírverésében többek között ez áll: „(…) már sokszor (!) ajánlottuk az úszástanulást és az úszást. Ez az ügy egyébként magáért beszél nem annyira a vízbe fullás ellen való védekezés miatt – szeszes italban ui. sokkal több ember vész el – hanem inkább a testi megerősödés és egészségjavulás miatt.”

Szekrényessynek amolyan előfutára volt Wesselényi Miklós, 1836 augusztusában ő úszta át először a Balatonfüred és Tihany közti öblöt (hivatalosan első alkalommal Iklódi Szabó Imre teljesítette a távot 1871-ben egy fogadás kapcsán), vállalásáról pedig így írt 1837-ben a Tudományos Gyűjtemény: „Így történt ez mult nyáron báró Wesselényi Miklóssal, ki önerejétől és a tündérszépségű tájaktól meghivatva, kilépe a szükkörű szobából, a szabad tenger ölébe dőlt, s csaknem egy mérföldnyi uszást tőn nagy számu népség bámulatára.”

Ugyancsak szerette a vizet a Dunában gyakran megmártózó Széchenyi István is, amiről gyakran megemlékezett naplójában: „Fürödtem a Dunában, ami nagy feltűnést keltett Pesten, és megállapítottam, hogy elfelejtettem úszni” vagy „Fürödni megyünk a Dunára. Batthyány Lajos jól úszik.” Az emancipáció jegyében a pesti női úszóiskola is hallatta hangját, a Pesther Tageblatt 1839. június 16-i számában például így ajánlotta magát: „…győzött a nő, a jövendő anya, immár nincs kizárva egy gimnasztikai gyakorlatból sem; nem idegen néki a nyereg és a vitőr s a gráciák övét felcserélheti az úszóövvel. (…) A tánc a szépnem mozgásainak állandó bájt, az uszás tartós erőt kölcsönöz.”

Leendő úszók a Balatonban a századforduló környékén Fotó: Fortepan

De vissza Szekrényessyhez, akinek vízi aktivitása felpörgette az úszóéletet – 1893-ban a MAC úszóinak kezdeményezésére megalakult a Magyar Úszó Egyesület, majd ebből kilépve 1900-ban Gräfl (1902-től Balatoni) Károly létrehozta a Balaton Úszók Egyletét, amelynek fő profilja a vízilabdázás lett. Hét esztendő múltán a Magyar Úszószövetség is zászlót bontott, ám egyre több gondot okozott a satnya uszodahelyzet, azaz továbbra is a nyílt vízi úszás dominált.

A MÚSZ 1919 februárjában memorandumban fordult a fővároshoz, hogy haladéktalanul kezdje meg egy a Margitszigeten létesítendő uszoda építését.

Érdekesség, hogy májusban, már a tanácsköztársaság idején tették meg az első lépést, amennyiben a Testnevelési Direktórium pártolása mellett a fabizottság (!) a május 1-jei ünnepségekből fennmaradó faanyagból kiutalta az újpesti 50 méteres versenyuszoda megvalósításához szükséges építési anyagot. A Hajós Alfréd tervezte margitszigeti Nemzeti Sportuszoda végül 1930-ra nőtt ki a földből.

A vízben tempózás után emelkedjünk kicsit feljebb, és lássuk, hogy álltunk a vízen haladással a régi szép időkben. Jelentjük, jól!

Széchenyi e téren is példát mutatott, hiszen 1834-ben létrehozta az első magáncsónakdát mint intézményt, majd az 1840-es évek elején az első csónakdát, azaz csónakházat, amelyről a Spiegel című budai divatlap írta: „A pesti oldalon, szorosan a hídépítkezés feje alatt, látható egy ugyancsak csinosan épített deszkaház, amely belenyúlik a Dunába, a vízre nyíló oldalon szabad, a tetején egy terasszal van ellátva.” A gróf nyolc hajóból álló „flottával” büszkélkedett ebben az időszakban, és méltán értékelt vállalkozásba fogott, amikor a Desdemona dereglyével, Waldstein János gróf társaságában 1830. június 24-én elindult Pestről az Al-Dunára, hogy a folyó hajózhatóságát, lehetséges szabályozását tanulmányozza egészen a Fekete-tengerig. Az út jelentős részét végigevezték a magukkal vitt Juliette sportcsónakban ülve.

Az első evezősversenyt 1843. március 19-én tartották, a viadalt a Lánchíd építésének vezetője, Adam Clark és négy hídépítő munkás nyerte meg.

Az első, profilját tekintve a sportszintű evezést szem előtt tartó egyesület az 1861-ben életre hívott Budapesti Hajós Egylet, amelyet huszonkilenc ember, köztük huszonhárom gróf vagy báró alapított. Innentől kezdve gomba módra szaporodtak az egyesületek, ugyanakkor – mint a szintén angol mintára meghonosított lósport – az evezés is az arisztokrácia kiváltsága volt. A 20. század elején itthon életjeleket mutató kajakozás sokáig csak meghúzódhatott a „báty” árnyékában, és az 1893-ban tizenegy klub által alapított Magyar Evezős Egyletek Országos Szövetsége közönyösnek mutatkozott iránta.

Miként szerte a világon, Magyarországon is gyorsan népszerűvé vált az evezés Fotó: AFP

Aztán szép lassan utat tört magának, leginkább a Magyar Cserkészszövetség kebelén belül nagy lendületet vevő vízi cserkészetnek köszönhetően, az első világháborút követően. A cserkészszövetség akkori főtitkára, Zsembery Gyula és társai 1920 nyarán 1000 kilométert tettek meg, végiglapátolva a Dunát, a Siót, a Kapost, a Zalát, a Lajtát, a Rábát és a Balatont, ebből alakult ki később a legnagyobb vízi teljesítménytúra, az úgynevezett Vízi nagy kör. A 30-as években áprilistól októberig mintegy tízezer csónak (és 51 csónakház!) volt „készenlétben” a Dunán, vasárnaponként vagy negyvenezer ember szállt vízre. Leginkább két csónaktípust használtak, a kílbótot és a kajakot. A kílbót újonnan 300–600 pengőt kóstált, míg használtan 100–200-ért is lehetett vásárolni, a kisebb és könnyebb kajak csak 80–160 pengőbe került – persze hozzájött még a csónakgarázs és a vetkőzőhelyiség díja. Egy biztos, a vízen lét jelentette akkoriban a szórakozást, és ha valaki egyszer befektetett egy csónakba, az hosszú időre meghálálta a törődést.

Az úszás és az evezés hazai történetének taglalása után szűkebben szót ejtünk a többi vízi foglalatosság magyar hőskoráról.

A víz alá merülve rögtön Búvár Kund, azaz Zotmund jut eszünkbe (I. András kiválóan úszó katonája 1051-ben az éj leple alatt megfúrta III. Henrik hajóit, visszavonulásra késztetve a németeket), meg persze Jacques Cousteau. A könnyűbúvárkodás leginkább a tudományt, a kutatást, az ismeretterjesztést szolgálta, itthon az 1950-es évek derekán kezdett elterjedni filmek (Cousteau: A csend világa, Hass: Kaland a Vörös-tengeren) és könyvek hatására. De már egy kvázi sportsikert is felmutathattunk 1924-ből, amikor a koppenhágai cserkész-világdzsemborin Szemenyei László nyert búvárúszásban. 1966-ban elismerték a természetjárás új ágazatának a búvárok merüléssel összekötött túrázását, táborozását, az év májusában megtartották az első természetbarát könnyűbúvár-találkozót a tatai Fényes-forrásoknál.

Az országos szövetség 1968-as megalakulásával hivatalosan is sportági rangra emelkedett a könnyűbúvársport, ami először az 1970-es évek közepén fizetett kiemelkedő nemzetközi eredményekkel.

Már az 1930-as években sok híve volt a motorcsónakázásnak, mégpedig oly formán, hogy a kílbótokra oldalmotort szereltek fel, közlekedési vizsgát nem kívánt, üzemeltetése pedig annyiba sem került, mint „villamoson a kisszakasz”. A nagy beépített vagy ráakaszthatós farmotorok ellenben igencsak sok költséggel jártak. Brüll Alfrédnek volt mit a tejbe aprítania, hajdani cikk számolt be sikeréről az 1908-as monacói versenyről, amelyen Napfény nevű, 150 lóerős Mercedes-motorral hajtott csónakjával megnyerte a Prix de la Rivierát, a 12–18 méter hosszú cirkálók számára kiírt viadalt. A Köztársasági Magyar Automobil Club kebelén belül működő nemzeti sportbizottság mozgalmat indított, és az előkészítő munkálatok során megállapították, hogy mintegy ezren hódolnak a „magyar vizeken kellőképpen fel nem karolt” motorcsónaksportnak. Az érdekeltek pedig 1934 márciusában meg is alapították a Budapesti Motor Yacht Clubot, amely a következő években megannyi sebességi, rekord-, szigetkerülő és túraversenyt hirdetett meg. Például mindjárt májusban Martinetz István és Lukavetz Ferenc kis hengerűrtartalmú, 100, illetve 125 köbcentis oldalmotorral felszerelt csónakjával 51, illetve 66 kört tett meg a Margitsziget körül 24 óra alatt (egy kör 6.5 kilométer), mindketten világcsúcsot állítottak fel. A második világháború alatt a szigorú üzemanyag-korlátozás miatt a sportág megszűnt, majd 1946 tavaszán újjáéledt.

Hogy, hogy nem, a vitorlázást is Széchenyi István alapozta meg oly módon, hogy 1846-ban ő hozatta a Balatonra a Kisfaludy nevű gőzöst, amelynek tisztjei és legénysége vitorlázott először sportszerűen a magyar tengeren.

Ez a műfaj aztán tényleg az arisztokratáké volt, amit igazol, hogy az 1867-ben megalakult Balatoni Yacht Egylet alapszabálya kikötötte, minimum 25 tonnás hajókkal lehet „belépni”, amelyeket ráadásul Angliából szereztek be a kizárólag főúri sorból származó tagok.

A sportvitorlázás hazai fellendítése angolok nevéhez fűződik. Andley Gosling főkonzul igen megkedvelte a Balatont, el is hozta Angliából héttonnás hajóját, a Királynőt, és ő beszélte rá 1879-ben Richard Young neves hajóépítőt, hogy Balatonfüreden létesítsen hajóépítő telepet, amely 1881-re el is készült – Young pedig 1885-ben visszatért Angliába. A 19. század végére már kisebb hajók is kikerültek a műhelyekből, így nem csak a csúcsgazdagok lovagolhattak a hullámokon, igaz, tömegsporttá nem válhatott a vitorlázás. Pláne a második világháború után, amikor például a belügyminiszter feloszlatta a Királyi Magyar Yacht Klubot – az egyesületet 1945 tavaszán Magyar Yacht Club néven feltámasztók pedig 1947-ben kérték a rendelkezés hatályon kívül helyezését, különös tekintettel a hajdan kilépő vagy arra kényszerített tagok baloldali, demokrata gondolkodására…

(Megjelent a Vízi sportok magazinban, 2016-ban.)

1827: Széchenyi István két angol barátjával 3 óra 52 perc alatt Bécsből Pozsonyig evez
1830: Széchenyi István nagy útja a Dunán leevezve Pestről a Fekete-tengerig
1836: Wesselényi Miklós átússza a Balatonfüred és Tihany közti öblöt
1842: Széchenyi István felépíti az első csónakdát, azaz csónakházat a későbbi Lánchíd pesti hídfője mellett
1861: A Széchenyi halálát követő évben megalakul a Budapesti Hajósegylet, elnöke Waldstein János gróf
1863: Az első pesti regatta a Császár fürdőtől a Lánchídig, a Duna két partján 30 ezer néző követte végig
1867: A Balatoni Yacht Egylet létrejötte, tagjai száma nem haladhatta meg a 25-öt
1880: Szekrényessy Kálmán átússza a Balatont Siófok és Balatonfüred között
1882: A MAC által életre hívott első úszó-folyambajnokságot (a táv 4 kilométer) Magyary-Kossa Ferenc nyeri meg
1882: Az első vitorlásverseny a Balatonon
1886: Megépül a balatonfüredi klubház, amely azóta is a hazai vitorlásélet egyik központja
1892: A Magyar Evezősszövetség megalapítása
1893: Megalakul a Magyar Úszó Egyesület
1896: Az úszó Hajós Alfréd 100 és 1200 méteren megszerzi a magyar sport első olimpiai aranyérmeit
1907: Az egyesületek életre hívják a Magyar Úszószövetséget
1908: A londoni az első olimpia, amelyen magyar evezősök is részt vesznek
1920: Az év nyarán először evezték végig vízi cserkészek az úgynevezett Vízi nagy kört, mintegy 1000 kilométert megtéve
1930: A Hajós Alfréd tervezte Nemzeti Sportuszoda átadása a Margitszigeten
1930: Zsembery Gyula és Hábl Károly irányításával megalakul az első hazai kajak-kenu klub, a Magyar Kajak Egylet
1934: A Budapesti Motor Yacht Club alakuló gyűlése, elnöknek gróf Andrássy Mihályt választják meg
1934: A Hungária Yacht Club meghirdeti a Balaton-kerülő Kékszalag-viadalt
1936: A Bécs–Budapest közötti 280 km-es távolságon rendeztek nemzetközi motorcsónakversenyt a Duna kék szalagjáért
1941: Az önálló Magyar Kajak-kenu Szövetség létrejötte
1958: Az első könnyűbúvár-szakosztály megalakítása Óbudán 14 lelkes taggal, a Magyar Honvédelmi Sportszövetség keretén belül
1960: Első (nem hivatalos) búvárúszó országos bajnokság

 

These might interest you

Comments

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Sokat tanult az első ultrájából, javítani akar az idején
Immár edzőként ad tanácsokat Virág Pál, az egyik legjobb magyar ultrafutó
Elkésett, hét perccel később rajtolt, de nem bánja, így lett izgalmas az üldözés!
Így tartsuk karban a kerékpárunkat
A tűzjelző miatt megborult az alvása, de ez nem látszott a teljesítményén

Videók

Két extrém sport, dupla élvezet: így ötvözik a szörfözést és a repülést
Íme a bizonyíték: ésszel és erővel a fizika törvényei is legyőzhetőek
Ha szeret falat vagy sziklát mászni, akkor ez az ön bakancslistás kihívása!

Hegymászás

Ki lesz az első? A dicsőség hajszolása tragédiába torkollt a Matterhornon
A Magas-Tátra gyönyörű, de veszélyes kihívása profiknak: a Sas-út (videóval)
Irány kétezer fölé! Hegyet másztak és a csúcson jártak a Real Madrid játékosai

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.