Bandázás helyett bringázás az Országos Bringapark Programnak köszönhetően

Egyre népszerűbbek hazánkban a pumpapályák, amelyek gyorsan nyújtanak valódi sportélményt a gyerekeknek is.

Egyre több bringapálya épül hazánkban az utóbbi másfél-két évben, köszönhetően az Országos Bringapark Programnak, amelyet 2020 februárjában hirdetett meg a kormány. A megépülő parkok aktív sportolási lehetőséget biztosítanak a családoknak, fiataloknak, akik biztonságos és élménygazdag környezetben tölthetik el szabadidejüket, nem mellékesen az utánpótlás-nevelésben is részt vesznek. A bringaparkok megépítésére két évvel ezelőtt 400 millió forintos pályázati pénzt különítettek el, a program lényege, hogy az önkormányzatok az ötvenszázalékos önrész mellé megkapják az ötven százalék állami támogatást is.

„Jelenleg a pumpapálya a legnépszerűbb a bringapályák közül, tíz önkormányzat közül kilenc biztosan ilyet szeretne építtetni – kezdte Pichler Róbert, a kerékpárpálya.hu ügyvezetője. – Univerzális, könnyen karbantartható és látványos. A pumpapálya lényegében a BMX cross pálya kicsinyített mása. A BMX cross a kétezertizenkettes londoni olimpián mutatkozott be, nyolcan versenyeznek egymás ellen, és a gyorsaság számít. A pumpapálya ehhez hasonló, csak itt nem egyik végpontból a másikba kell eljutni, hanem körbe-körbe haladva, végtelenített pályán lehet bringázni. Egy nyomtávú a pálya, nem mellesleg a nagyszerű élmény mellett fejleszti a gyerekek kerékpártudását, amelyet a hétköznapi közlekedés során hasznosíthatnak.”

Rengeteg emberi történet, számos nagy verseny, sok-sok csodálatos bringatúra legújabb magazinunkban. A 84 oldalas kiadvány kapható az újságárusoknál, az ára 695 forint.

Az elmúlt két évben hozzávetőlegesen 40-50 pumpapálya épült Magyarországon, ráadásul egy bringapark kivitelezése nagyjából két hétig tart.

„A pumpapálya népszerűségének egyik oka, hogy hiánypótló egy bizonyos korosztály számára, mert aki kinőtte már a játszóteret, annak alternatívát nyújt a sportoláshoz. Nagy népszerűségnek örvend az általános iskola felső tagozata és a gimnázium első két évfolyama közötti korosztály körében is, és szerencsére egyre több önkormányzat ismeri fel, hogy hosszabb távon jobb, ha ezek a gyerekek bringáznak a bandázás és az elkallódás helyett. Ezen túl egy jól megépített pálya alkalmas rendszeres sportolásra, versenyek szervezésére, több általunk épített pálya köré szerveződött sportegyesület.”

A kivitelezést tekintve a pálya lehet aszfaltos és murvás, előbbi időtálló, míg az utóbbi kisebb összegből valósítható meg.

„Hosszabb távon gondolkodva az aszfaltos pálya jobb, ráadásul cégünk öt év garanciát vállal rá. Az alapzat megépítése mellett ugyanis a teljes pálya alatt vízelvezető-rendszert működik, vagyis az időjárás viszontagságait is jobban bírja. A murvás pálya esetében a földalap ledöngölését követően húsz-harminc centiméter vastag murvaréteg kerül fel, de ennek tartósságát az időjárás, a szél, a jég és az eső nagyban befolyásolja, miként használat közben a kerékpárok kerekei miatt vájatok képződnek, így a karbantartás lényeges több erőfeszítést igényel, mint az aszfaltos pályák esetében. Fontos különbség továbbá, hogy a murvás pályát csak bringával lehet használni, míg az aszfaltos pályára rollerrel, görkorcsolyával vagy gördeszkával, gyakorlatilag bármivel, ami gurul, fel lehet menni.”

Az Országos Bringapark Programtól függetlenül nem elhanyagolandó, hogy a murvás pumpapálya hozzávetőlegesen nettó 3-4 millió forintból megépíthető, és bár az aszfaltos esetében ez az összeg egy átlagos pályaméret esetén 15 és 25 millió forint közöttire tehető, az önkormányzatok utóbbi mellett döntenek. Persze korántsem mindegy, milyen kivitelezővel épül meg a tervek szerint éveken keresztül használatos bringapálya.

Fotók: MTI/Vasvári Tamás

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Mint egy sosem látott világ: merülés a jég alá, egyetlen mély levegővel
Pókember-jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel
Lemma először nyert, Obiri címet védett Bostonban

Videók

A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon
Ha a vadvízi kajakozásnak vannak fokozatai, akkor ez a legerősebb
Mikor méterek döntenek életről és halálról: több mint százzal siklott át két épület között

Hegymászás

Varga Csaba az utolsó nyolcezresre indult, amelynek csúcsán még nem álltak magyarok
A Mount Everest első nagy tragédiája, amelyből semmit sem tanultunk
Amikor még a kaland volt a lényeg: egy könyv, ami közelebb hozza a hegymászást

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.