Biciklivel fociznak? Igen, ez a kerékpárlabda!

Toma Vilmos magyar válogatott kerékpárlabdázó beavatott minket a sportág alapjaiba, elmondta milyen a helyzet Magyarországon, valamint beszélt az október végi vb-ről is.

Látványos, de kevésbé ismert Magyarországon a teremkerékpár, a sportágon belül két szakág van, a kerékpárlabda és a művészi kerékpár. Október végén rendezték meg Stuttgartban a teremkerékpár-világbajnokságot, amelyen kerékpárlabdában a Toma Vilmos és Árendás Tamás alkotta csapat összetettben a nyolcadik helyen végzett.

„Alapvetően nem új keletű sportág a kerékpárlabda, ám itthon sokan azt hiszik, hogy csupán néhány éves – mondta a Csupasportnak a 34 éves Toma Vilmos, aki már 18 éve űzi, és a magánéletben projektmenedzserként dolgozik. – 1886-ban találták ki, 1927 óta rendeznek világbajnokságot, Magyarországon 1993 óta van a térképen. Speciális bicikliket használunk, előre és hátrafelé tekerve haladunk, ha nem tekerünk, blokkoljuk a kereket. Úgynevezett fixi, fék nincs.

Az egyik legnagyobb különbség a hagyományos bringához képest, hogy itt szarv alakú a kormány, így amikor lövünk, nem akad el a testünkben. Lövéskor közel száznyolcvan fokban tekerjük a kormányt, a labda az első kereket érinti.

A vázon a nyereg vízszintesen előre-hátra mozgatható, abban segít, hogy csökkentsük a felületet, ahol a támadójátékos kapuba lőheti a labdát. Más fontos szerepe nincsen, hiszen kilencvenkilenc százalékban állva űzzük a sportot, csupán két bírói sípszó között ülünk le pihenni. Egy helyben bármeddig lehet állni, a kapus a kapuban előre-hátra apró tekerésekkel egyensúlyozik, amíg térdével kitámasztja a kormányt, így azt sem kell fogni. Kézzel természetesen lehet védeni, majd ledobhatjuk magunk elé a labdát amit egyből el is lőhetünk az ellenfél kapujába úgynevezett »dropkickkel«. A gumik speciálisak, kizárólag beltéren lehet használni, annyira puhák, aszfalton öt percet sem bírnának. Mivel a kerékpárlabda teremsport, az év összes napján lehet űzni. Jó erőnléti edzés, az egész testet megmozgatja.”

Speciális kerékpár és labda, ez a kerékpárlabda

Toma Vilmos beavatott minket a sportág alapjaiba. A mérkőzéseket 2 a 2 ellen játsszák, a pálya 11×14 méteres. A kapuk mérete 2×2 méter, a mérkőzések két félidőből állnak, és kategóriától függően eltérő hosszúak. Az iskolások kétszer öt-, a juniorok kétszer hat-, a felnőttek kétszer hétperces meccseket játszanak. A labdák kézilabda méretűek, súlyuk 500-600 gramm, faforgácsból és lószőrből készülnek. Gyakorlatilag egy kemény medicinlabdát kell elképzelni, amit a kerékkel lőnek. Az ő egyik lövésénél 2013-ban 82 km/h sebességet mértek, a világelitbe tartozó játékosok ennél is erősebben, 100-110 km/h-s sebességgel suhintják meg a labdát. Kapusként nem feltétlenül élmény beleállni az útjába…

„Támadásnál figyelni kell a labdavesztések elkerülésére, üres kapuba könnyen gólt szerezhet az ellenfél. Védekezésnél az egyik játékos mezőnyben akadályozza az ellenfél támadását, a másik a kapuban áll. A kapus kétméteres vonalon belül mozoghat, s mindkét keréknek a vonalon belül kell lennie, különben négyméteres büntető következik.

Ha valaki leteszi a lábát játék közben, annak meg kell kerülnie a kapuja alapvonalát, és utána folytathatja a játékot. Ha elmulasztja, az szabadrúgást vagy négyméteres büntetőt von maga után.

A győzelemért három, a döntetlenért egy pont jár, a vereségért semmi. A sportág fellegvára Németország, ott nem hivatalos módon öt plusz egyben is űzik a játékot kézilabdapálya méretű téren. Könnyűszerrel tudnak bajnokságot is rendezni, hiszen öt-hatezer csapatuk és tíz-tizenkétezer játékosuk van.”

Lőni az első kerékkel lehet, a kapus nem teheti le a lábát védés közben sem

A magyar válogatott, a Baj KSE-nél szakosztályvezetőként dolgozó kerékpárlabda-játékos elmondta, Magyarországon nehezen megy a sportág népszerűsítése, még mindig kevesen ismerik. Vilmoshoz mindig közel állt a bringázás, sokat ugrált a BMX-ével, így nem volt kérdés, hogy amikor 2004-ben megismerkedett Árendás Tamással, és hallott tőle a sportágról, szívesen kipróbálta.

„Elmentem az első edzésre, és egyből beleszerettem a kerékpárlabdába. Nincs még egy olyan kerékpársport, amelynél nem szubjektív pontozással vagy az idő, a gyorsaság alapján dől el a helyezés. A szabályok adta kereteken belül a testi kontakt is megengedett, miközben küzdünk a labdáért. Az edzések remek stresszlevezetők, nagy koncentrációt igényelnek, így ki lehet zárni a külvilágot. Egy-egy tréning után úgy érzem, hogy feltöltődtem, kitisztult a fejem.

Nyitottak vagyunk, aki szeretné kipróbálni, esetleg meghonosítani a kerékpárlabdát a saját környezetében, mi segítünk, támogatjuk biciklivel, felszereléssel és hozzáértéssel. A cél, hogy egyre többen legyünk.

Remekül szórakozunk az edzéseken, sok kötényt osztunk ki, trükköket vetünk be. Korábban Budapesten, Tatabányán, Bokodon és Farádon is volt klub, most csupán Bajon és Tatán működik szakosztály.”

A sportoló hangsúlyozta, hogy a Magyar Kerékpáros-szövetség az utóbbi időben a lehetőségeihez mérten egyre jobban támogatta a sportágat. Idén már a németországi világbajnokságra is az MKSZ kisbuszával utazhattak, és az egyéb felmerülő költségeket is fedezték. A vezetőség dolgozik azon, hogy a közeljövőben Magyarország több nagy nemzetközi versenynek helyt adhasson. A következő években világkupaversenyek, junior Eb és felnőtt-vb rendezése is szerepel a tervek között.

Toma Vilmos és Árendás Tamás második helyen végzett csoportjában a németországi világbajnokságon

Toma Vilmos és csapattársa, Árendás Tamás az októberi vb-n második alkalommal végzett a nyolcadik helyen, ami a legjobb magyar eredmény beállítását jelentette az utóbbi harminc évben. A csoportban Japántól kétszer kikaptak, ám Hongkongot egy döntetlen mellett egyszer legyőzték, így másodikok lettek a hármasban. Jövőre Belgium ad otthon a világbajnokságnak.

„Először 2007-ben voltam világbajnokságon, s idén másodszor szereztük meg összetettben a nyolcadik helyet, ami a a legjobb eredményünk. Átlagosan tizenöt csapat vesz részt a vb-ken, csoportokba osztják az együtteseket, idén két csoport volt. Mi a B-ben voltunk, az első helyet tűztük ki célul, sajnos nem jött össze. JA japánok megelőztek minket, bár nekik és a kínaiaknak is nagy előnyük volt, hiszen egy hónappal a világbajnokság rajtja előtt már Németországban voltak, és Stuttgart mellett egy helyi klubbal együtt készültek a versenyre, ez sokat számított. Minket a koronavírus-járvány is hátráltatott, alig tudtunk az elmúlt másfél évben készülni a korlátozások miatt. Mindezek ellenére büszkék vagyunk az elért eredményre.”

Pókember jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel
Lemma először nyert, Obiri címet védett Bostonban
Megvannak a hazai bajnokok, jöhet a világbajnokság