Aki egyszer kipróbálja, azt rabul ejti, de drága mulatság a fából készült kerékpár

Összesen kilenc kilogramm a walesi járgány, az ára kétmillió forint.

Az angol-walesi határ közelében található Twmpa cég Twmpa Cycles GR 1.0 néven futó kerékpárjának váza kőrisből van, de ugyanúgy néz ki, mint egy acélvázas bicikli. A faváz súlya mindössze 1.8 kilogramm, a bringa pedig összesen kilenc kilót nyom. A pehelykönnyű „faszamár” ára már korántsem ilyen barátságos: csak a váz 950 ezer, míg a teljes bringa kétmillió forintba kerül.

A favázas bringákat gyártó cég alapításának ötlete Andy Dix fejéből pattant ki, aki mindamellett, hogy bútorasztalos, megrögzött kerékpáros is, már kétszer feltekert a Mount Everestre. Barátjával és üzlettársával, Miguel Ferrosszal két évig kizárólag kutatással, fejlesztéssel, formatervezéssel és a lehetséges problémák – például korhadás – felismerésével foglalkoztak, mielőtt elkészítették első fabiciklijüket.

„Minden megváltozott, amikor először ültem fel fakerékpárra – emlékszik vissza Andy Dix. –

Azonnal rabul ejtett a tekerés minősége, egyszerűen semmihez sem hasonlítható érzés. A váz merev, ugyanakkor érzékeny, maga a bringa pedig elképesztően kényelmes. A legsilányabb minőségű utakon teszteltem, és szinte gond nélkül siklott át minden gödrön és hepehupán.

Ez annak köszönhető, hogy a fa – a fémmel ellentétben – kitűnően nyeli el a rázkódást, még a karbonszálas változatoknál is hatékonyabban. Az első utamat követően az volt az érzésem, hogy a fakerékpár hamarosan elmossa a határokat az országúti, a gravel és a hegyi-, illetve terepkerékpárok között.”

Persze a Twmpa Cycles GR 1.0 nem csupán fából készül: a nyeregbe és a kormánycsőbe karbonbetétet helyeztek, míg a hátsó féktárcsa és a dropout fém, illetve alumínium. A kerékpár villáját sem kőrisből gyártották. Dixéknek ugyanis figyelembe kellett venniük, hogy menet közben erős hatások érik, ezért inkább a karbonszál mellett döntöttek.

„Nem túlzás állítani, hogy a végtermék bombabiztos” – állítja Dix.

Az asztalosmester nem a levegőbe beszél, a kerékpár olyan ISO-szabvány szerint készült, amely szavatolja, hogy a faváz tíz évig bírja a gyűrődést, és az anyag nem fárad el.

„Terveink között szerepel, hogy további modelleket gyártunk. A fa tökéletes alapanyag a gravel kerékpárhoz, mert a súlynak nincs különösebb jelentősége, a kényelem azonban fontos szempont” – állította a tervező.

(Fotók: Twmpacycles, shutterstock)

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Bravúros bemutatkozások a Mr. és a Ms. Olympián – képek, videók
Gyors „ujjműtét” verseny közben; hídról lógó bringás – februári esetek videón
Praktikus tanácsok a többnapos túrák teljesítéséhez
A kinti mozgás sikerélmény, avagy három ok, amiért érdemes a természetben futni
Cseke Lilla legjei: applikációk, melyek színesebbé teszik a futást

Videók

Ha szeret falat vagy sziklát mászni, akkor ez az ön bakancslistás kihívása!
Nosztalgia: így gördeszkáztak huszonöt éve a magyarok
Akikben nincs félelem: veszélyes sportágak elképesztő pillanatai

Hegymászás

Egyetlen szánnal egész Grönlandon keresztül: a zöld sziget magyar úttörői
A Csupasport ajánlata: hova menjen először, aki hegyet mászna?
Télen mászták meg a Szellemhegyet

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Karintiában télen is lehet ötvözni a luxust a kempingezéssel
11 jó ok arra, hogy Karintiába utazzunk
A legjobb módja az adventi várakozásnak
Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
Öt remek tipp a könnyű karintiai túrázáshoz

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.