Sportoláskor mellőzzük az energiaitalt!

Hányinger, megnövekedett pulzusszám, szívritmuszavar, magas vérnyomás, anyagcsere-problémák, remegés. Csak néhány példa, hogy mit okozhat a túlzott mértékű energiaital-fogyasztás.

„Az energiaital olyan üdítőital, amely egy bizonyos ideig fokozza az emberi szervezet anyagcseréjét, az ébrenlétet és a teljesítőképességet – áll a wikipédiás bejegyzésben. S mivel sokan úgy gondolják, hogy e folyadékok segítségével energiával tölthetik fel a testüket, s ezáltal a teljesítményük is növekszik, egyre nagyobb méreteket ölt a közvetlenül a sportolás előtti, illetve konkrétan a mozgás közbeni energiaital-fogyasztás.

Kiss Vivien táplálkozási szakértő szerint a mai rohanó világban sokszor képesek vagyunk kárt is okozni magunknak/magunkban azért, hogy egy adott szintet elérjünk. Szinte természetes, hogy folyamatosan pörgünk, és állandóan fokozni akarjuk mentális és a fizikai teljesítményünket, amihez az energiaitalokat is felhasználjuk.

Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság készíttetett egy 16 országra kiterjedő vizsgálatot. Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet felmérése szerint a magyar kamaszok 78 százaléka fogyaszt energiaitalt, 13 százalékuk pedig „nagyivó”. 58 százalékuk alkohollal keveri, illetve sportolás közben fogyasztja. Sőt, hazánkban jelenleg minden ötödik 10–14 éves gyerek „reggelije” energiaitalból áll.

Az elmúlt években több tragédia is történt az energiaitalok miatt hazánkban: 422 hivatalos bejegyzés történt – főként 18 évnél fiatalabbakat érintve. Halálos esetek is: ezek oka hirtelen szívmegállás volt. A felmérések szerint évente 44 millió liter fogy energiaitalból, mert a fiatalok nagy része víz helyett is ezt issza. Akár több litert is egy nap alatt.

Kiss Vivien, táplálkozási szakértő – Fotó: Sebestyén Márta

„Az energiaitalokban nagyon sok koffein található, amely vízhajtó hatású. Ha nem pótoljuk a folyadékot, amit edzés során elvesztettünk, akkor könnyen kiszáradhatunk. Főként, ha nagy melegben sportolunk” – mondta Kiss Vivien, majd felhívta a figyelmet arra, hogy az energiaitalokban található koffein és az idegrendszerre ható anyagok – mint például a guarana, taurin – egymást erősítik, s jelentős nyomást gyakorolnak az idegrendszerre, mely egyébként is fokozott terhelésnek van kitéve edzés alatt. Az említett problémát persze sokszor nem érzékeljük, hiszen az említett összetevők elhiteti az agyunkkal, hogy nincsen semmi gond, s hiába voltunk fáradtak az energiaital elfogyasztása előtt, az már a múlté, a szervezetünk bírja a terhelést. A testünket így könnyedén be tudjuk csapni, ami túlterheléshez vezethet.

Ráadásul az energiaitalok szénsavasak és többnyire cukrosak – a szénsav pedig fokozza a cukor gyors felszívódását. Ennek következtében a vércukorszint hirtelen megnő, a hasnyálmirigy pedig hirtelen nagy mennyiségű inzulint kezd el termelni. A cukrok gyorsan kivonódnak a vérből – a vércukorszint zuhanása miatt pedig hamar rosszullét állhat be (a kezdeti felpörgés után). S ami a pluszveszélyt okozza, hogy ha gyakran ingadozik a vércukor- és inzulinszint, akkor könnyen kialakulhat inzulinrezisztencia és cukorbetegség.

A cukormentes energiaitalok ugyan nem emelik meg a vércukorszintet, ám az inzulinszintet igen – vagyis a zero verzió sem jobb a normálnál.

„Ahelyett, hogy megfelelő életmóddal stabilizálnánk az optimális energiaszintünket, sokszor hajlamosak vagyunk kívülről felpörgetni magunkat cukor, koffein, szénsav és különböző vegyületek keverékével. Ezek viszont csak hirtelen energialöketek, valódi energiát nem adnak – hangsúlyozta az egészségmentor – A koffein blokkolja a fáradtság érzetéért felelős receptorokat az agyban. Úgy működik, mint a fájdalomcsillapítók. A tünet ugyan eltűnik, de a probléma megmarad, csak nem érezzük, nem látjuk.”

A koffein emellett megemeli a pulzusszámot, a vérnyomást és a taurinnal együtt különösen megterheli a szívet. Az energiaitalokban gyakran találhatunk kolint, ginsenget, guaranát. Ezekkel önmagukban nem is lenne gond (főleg ilyen kis mennyiségben), ám összeadódva idegrendszeri nyomást jelentenek. A táplálkozási szakértő rávilágított arra is, hogy a vércukorszint-ingadozás mellett már
rövid távon is okozhat fejfájást, hányingert az energiaital-fogyasztás, hosszú távon pedig magas vérnyomást, anyagcsere-problémát, remegést, szívritmuszavart.

„Ahhoz, hogy ezek az italok rövid időre biztosítani tudják a fokozott idegrendszeri folyamatokat, fel kell használniuk az energiatartalékaink maradékait is. Ha rendszeresen fogyasztjuk őket, akkor azok az energiaraktárak is kiürülnek, amelyek célja az idegrendszerünk, szerveink védelme lenne – krízishelyzetben. Az idegrendszeri státusz átprogramozása miatt pedig könnyedén előfordulhat labilis idegállapot, gyengülő stressztűrő képesség és a szervek korai elöregedése is.”

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Az akaratos testnevelő tanártól a mallorcai maratonin át az ultratávokig
Fejlámpa, esőkabát, napszemüveg és társaik – kötelező kellékek az őszi túrákhoz
Csécsei Zoltán: Elindultam a lejtő aljáról!
A magyarok közül ki futhatja a legjobb időt a Spartathlonon?
A túrával összekötött csapatépítés összehozza a kollégákat

Videók

Kell egy kis testmozgás a délutáni kávé után: fociőrült kolléga az irodában
Lélegzetelállító videó: egy százméteres sziklatorony megmászása testközelből
Még hogy a bázisugrás nem versenysport? Itt a bázisfutás!

Hegymászás

A hegymászás hőskora: elsőre rögtön tíz magyar jutott fel egy nyolcezres csúcsra
Két hegymászó halálos balesetet szenvedett a Magas-Tátrában
Szombat óta nem találják a Hochkalteren eltűnt 24 éves hegymászót

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
Öt remek tipp a könnyű karintiai túrázáshoz
Utazzon Karintiába: evezős túra a Dráván vagy 36 hajtűkanyar a panorámaúton
Mozogni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
Tippek a víz szerelmeseinek: termálfürdő, vízi csúszda és egyedülálló kilátás

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.