Étrend-kiegészítő: se vele, se nélküle

Ha valaki elkezdi a konditermi edzéseket, hamar szembesül a dilemmával: fogyasszon-e étrend-kiegészítőket, vagy sem. Somogyi-Kovács Anita jogi szakokleveles sportdietetikus és Palatinus Tünde fitneszedző segítségét kértük.

Manapság az élsport elképzelhetetlen étrend-kiegészítők használata nélkül. A sporttudomány neves képviselői úgy vélik, az intenzív fizikai és mentális igénybevételnek kitett élsportolók nem tudnak kizárólag természetes táplálkozás útján elegendő mennyiségű vitaminhoz és ásványi anyaghoz jutni. A versenyszerű testépítés és étrend-kiegészítés egymástól elválaszthatatlan fogalom. De vajon érdemes-e étrend-kiegészítőket használniuk a konditerembe csak kedvtelésből járó hobbisportolóknak?

A Jadablitz nevű, fitnesz- és erősítőprogramokat kínáló internetes portál a hét minden napjára javasol valamilyen étrend-kiegészítőt az oldal látogatóinak, többek között koffeintartalmú termékeket, halolajat, BCCA aminosavakat és multivitaminokat.

„Függetlenül attól, hogy átlagemberről, hobbisportolóról vagy élsportolóról van-e szó, az étrend-kiegészítőket mindig az egyén egészségi állapotát figyelembe véve kell alkalmazni – fogalmazta meg tömören a lényeget Somogyi-Kovács Anita.

Somogyi-Kovács Anita

A szakember hozzátette, aki hobbiszinten, heti három-négy alkalommal látogatja az edzőtermet, ne szedjen étrend-kiegészítőket. – Sőt, ha egy hobbisportoló futóversenyre készül, étrend-kiegészítőként – futás közben – a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel javasolt. Ugyanakkor élsportolóknak – akik akár heti harminc órát is edzéssel töltenek – más szempontok alapján kell az étrend-kiegészítőket megválasztani.”

„Valóban léteznek étrend-kiegészítők, amelyeket hobbisportolónak nem érdemes fogyasztaniuk, hiszen a szervezet nem tud mindent hasznosítani – értett egyet a spordietetikussal Palatinus Tünde korábbi fitneszvilágbajnok és személyi edző. – A multivitaminok, az ásványi anyagok, a C-vitamin vagy az ízületvédők fogyasztása ugyanakkor nemcsak hobbisportolóknak, hanem másoknak is javasolt. A kor előrehaladtával az ízületvédők használata kifejezetten ajánlott, a súlyok emelgetése komoly megterheléssel jár. Természetes úton történő táplálkozással – főként az élsportban – manapság már nem lehet elegendő ásványi anyagot a szervezetbe juttatni.”

Palatinus Tünde

Palatinus Tünde hozzátette, nemcsak hobbisportolóknak, hanem fitneszversenyzőknek is szokott kiegészítőket ajánlani. A nők körében egyre népszerűbbek a kollagénok és a BCCA aminosavak, a szakember ezeket különösen a 30 év feletti hölgyeknek javasolja.

„Természetesen mindenki maga dönti el, mennyit költ egy termékre. Meglehetősen nagy a piaci kínálat, a laikus ember nehezen igazodik el a sokféle étrend-kiegészítő között. Amikor tanácsot adok valakinek, nem a termék gyártóját, hanem a sportoló igényét igyekszem figyelembe venni” – árulta el Palatinus Tünde.

Somogyi-Kovács Anita azt tapasztalja, a konditermekbe járó hobbisportolók többsége válogatás nélkül fogyaszt valamilyen kiegészítőt, amelyeket – sok esetben – a konditermi „szakemberek” javasolnak. Okkal vetődik fel a kérdés, milyen káros élettani hatásai lehetnek a kiegészítők fogyasztásának.

„Hogy az embernek mi káros, leginkább az egészségi állapotától függ – vallja szilárdan. – Ugyanakkor bizton állítható, hogy a fruktóztartalmú italok nagy mennyiségű fogyasztása emelheti a viszcerális zsír mennyiségét, ami érrendszeri szövődmények kialakulásához vezethet.”

A sportdietetikus arra is figyelmeztet, a rejtett cukorbetegek különösen veszélyeztetettek.

„Megtörtént az a szerencsétlen eset, hogy az edzőterembe járó rejtett cukorbeteg elájult a cukros italoktól, amelyeket étrend-kiegészítő gyanánt fogyasztott. Beverte a fejét, koponyalapi töréssel szállították az intenzív osztályra, de szerencsére megúszta az esetet nagyobb baj nélkül” – emlékezett vissza Somogyi-Kovács Anita.

 

Érdekes tények az étrend-kiegészítőkről:
– A Grand View Research becslése szerint az étrend-kiegészítők globális piaci forgalma 2025-re elérheti a 194.63 milliárd dollárt.
– Egy 21 000 fő megkérdezésén alapuló, az Egyesült Államokban végzett 2014-es vizsgálat kiderítette, az egyetemi sportolók 42 százaléka proteintermékeket, 29 százaléka energiaitalokat, 14 százaléka kreatinokat, 12 százaléka aminosavakat, 5.7 százaléka koffeines multivitaminokat használ legális teljesítményfokozásra.
– Egy 2016-os, az Egyesült Államokban végzett kutatás szerint a serdülőkorúak körében a protein, a kreatin és a koffein a legnépszerűbb étrend-kiegészítő, amelyeket a sportteljesítmény fokozására használnak.
– A sportoló férfiak és nők ugyanazokat az étrend-kiegészítőket fogyasztják, a különbség csak annyi, hogy a nők nagyobb mennyiségben fogyasztanak vasat, míg a férfiak E-vitamint, fehérjét és kreatint tartalmazó kiegészítőket.

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Spárta királynője fonott kaláccsal tartotta távol magától a kutyákat
A magyar Jégember mínusz tíz fokban hegynek fel félmeztelenül fut maratonit
Egyetlen futólépés a jókedv felé
Véget ért az Eseményhorizont: Klein Dávid és Suhajda Szilárd külön folytatja
Futóknak a megfelelően összeállított nagysúlyos erőedzés is hasznos lehet

Videók

Mint egy sosem látott világ: merülés a jég alá, egyetlen mély levegővel
Sziklamászóból lett bázisugró lőtte a múlt év legmenőbb szelfijét
Az oroszok annyira kemények, hogy néha fürdőruhában síelnek Szibériában

Hegymászás

Gyorsmászás a Dhaulagirin, viszontagságok a Kazbegen és a Csomolungmán
Expedíció a Tofana di Rozes déli falának első megmászása után százhúsz évvel
Siklóernyő-balesetben szilánkosra tört Lengyel Ferenc három csigolyája

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Vidám téli vakáció a család minden tagjának Ausztria déli tartományában
Varázslatos téli élmények Karintiában, az Alpok vonulatainak déli oldalán
Az osztrák Grand Canyon és más elképesztően szép kirándulóhelyek
Az osztrák Grand Canyon és más szépségek
Kiterjesztett szabályozás síelőknek

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.