A kis és közepes tavak mellett a magyar tengert is körbetekerheti jó felkészüléssel

Összeállításunkban három különböző távot vettünk alapul, és arra kerestük a választ, miként készülhetünk fel a kihívásokra.

Magyarországon bőven van lehetőségünk bringázás közben tavakat kerülni, ráadásul a felkészültségi szintünknek megfelelően is választhatunk, esetleg végigmehetünk az ország megannyi kerékpárosútján. Csakhogy egyáltalán nem mindegy, milyen állapotban vágunk neki az aktuális erőpróbának, hiszen minél jelentősebb a kihívás, annál alaposabb és hosszabb felkészülést igényel.

Ennek jegyében három különböző távot választottunk ki. Az első 30-40 kilométer (a Velencei-tó 33), a második 80-100 kilométer (a Tisza-tó kis köre 70, a nagy 95, míg a Fertő-tó 115), a harmadik pedig kétszáz kilométer feletti táv, itt értelemszerűen a 207 kilométeres Balaton-kerülő kerékpárút lehet a cél. A felkészülésben pedig Cser Gábor lesz a segítségünkre.

A Velencei-tó könnyedén körbebringázható

„Ha a harminc-negyven kilométert nézzük, kerékpárral nem nagy kihívás, a Velencei-tavat például lassú tekeréssel is megkerülhetjük durván két óra alatt – kezdte a szakember. – Igazából nem igényel nagyobb felkészülést, aki minimálisan sportol, annak ez a kilométer-mennyiség, főleg sík terepen, nem jelenthet nagy kihívást. Inkább azért tanácsolnám, hogy már egy ilyen túra előtt is biciklizzünk heti háromszor, hogy a fenekünk megszokja a nyerget, ne az legyen, hogy elmegyünk egy túrára, és a fájdalom elrontja az élményt.”

Már nehezebb feladat, ha emeljük a tétet, és kitűzzük a 80-100 kilométert.

Ehhez hetente négy alkalommal már ajánlott kerékpározni, és érdemes hosszabb távokat is tekerni, nemcsak 10-20 kilométert.

„Egy nyolcvan-száz kilométeres kerékpározás esetén már érdemes keresni valakit, aki segít, hogy tervszerűbb legyen a felkészülésünk, mert ez annál már hosszabb, hogy csak úgy felülök a biciklire, és a semmiből letekerem a távot. Itt érkezünk el a sebesség mellett a másik fontos kérdéshez, mégpedig a saját fizikai állapotunkhoz, a sportmúltunkhoz. Egészen más ugyanis a nulláról nekivágni, főleg, ha nem is sportoltunk korábban, vagy ha viszonylag rendszeresen mozgunk, és már van alap-állóképességünk. Ha nem sportolunk rendszeresen, esetleg túlsúlyunk is van, az egyik legfontosabb az edzések során a pulzuskontroll, ennek megfelelő beállításához pedig szakemberre van szükség, aki az állapotnak, céloknak megfelelően segít a felkészülésben, különben több kárt okozunk magunknak, mint amennyi haszna lenne a sportolásnak. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy nyolcvan-száz kilométerhez már kötelező az edző meg az edzésterv, de hasznos, ha szakértői segítséget kapunk.”

A harmadik táv, a legnagyobb kihívást jelentő út, a Balaton körbetekerésére, ami ugye 207 kilométer, illetve ha Badacsonynál nem a part mentén megyünk, akkor 221 kilométer. Ez már húsz kilométer/órás átlaggal is 10 óra, ehhez pedig több hónap felkészülésre van szükség, edzővel, rendszeres, megtervezett tréningekkel.

A Balaton megkerülése már alapos felkészülést igényel

„Itt már tényleg nincs olyan, hogy felülök a biciklire, és körbetekerem a tavat. A feleségem például futó, teljesítette már az Ultrabalatont is, és kitaláltuk, hogy tekerjük körbe a Balatont, ami neki is okozott nehézséget. Nem arról van szó, hogy nem bírta, de például feltörte a nyereg a fenekét.

Ekkora távon már nagyon fontos a frissítés is, erre nagyon kell figyelni, mind a táplálkozásra, mind a folyadékbevitelre.

A versenyeken négy és fél-öt óra közötti idő alatt szoktak körbeérni a bringások, ilyen teljesítményszinthez pedig már tényleg edzőre van szükség, és nagyon fontos, hogy wattmérővel készüljünk a megméretésre.”

Cser Gábor is említette, azért is fontos a rendszeresség, hogy a fenekünk megszokja a nyerget – így adódik a kérdés: vajon milyen a tökéletes nyereg?

Fotó: Stephan Schulz/DPA

„Mindenkinél más a fenékcsontok távolsága, ezért érdemes elmenni egy szakboltba, ahol megfelelő műszerekkel kiszámítják ezt az értéket, aminek alapján segítenek nekünk nyerget választani. Fontos, hogy milyen típusú kerékpárt használunk, mennyire vagyunk sportosak, mik a céljaink, mindezek figyelembe vételével tudunk majd nyerget választani. Elsőre azt hihetnénk, hogy a puha nyereg a legjobb, de gondoljunk arra, hogy hosszú távon a túl puha kanapé se kényelmes, nem tartja a testet, megfájdul a derekunk, ez pedig a nyeregre is igaz. Inkább válasszunk keményebbet, hosszú távon az lehet a jó megoldás – ahogy hozzászoknak az ülőgumók, onnantól már nem lesz gond. A másik, amit mindenképpen javaslok, az a kerékpárosnadrág. Sokan mondják, olyan, mint egy pelenka, nagyon sokat javít azonban a komfortunkon, a kerékpárosnadrág alá pedig nem szabad alsóneműt venni, mert bevághat, felhorzsolhatja a bőrt, hét-nyolc óra tekerésnél ez nagyon fájdalmas lehet.”

A kerékpározás mellé remek kiegészítő sportág a futás, a kettő tulajdonképpen kéz a kézben jár, az egyik jó hatással van a másikra. Emellett rendszeres kerékpározás esetén érdemes erősíteni a hátat, a mélyhátizmokat, valamint a nyakat is, fontos, hogy a szervezetünk megszokja a terhelést. Ha ésszel kerékpározunk, akkor hosszabb, egészségesebb életünk lehet, de tényleg nagyon fontos, hogy megfelelő körültekintéssel sportoljunk.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Kutyás futással kapcsolódik ki az olimpiai ezüstérmes vívó
Sok résztvevő, nagyszerű hangulat, erős mezőny – szombaton jön a 12 órás ob!
A mesterséges intelligencia is fontos szerepet kap az idei Vivicittán
Újabb ismeretlen távra készül, kíváncsi, hogy milyen teljesítményt nyújt
Super Mariót és gondolát is rajzolt már a profi japán GPS-futó

Videók

A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon
Ha a vadvízi kajakozásnak vannak fokozatai, akkor ez a legerősebb
Mikor méterek döntenek életről és halálról: több mint százzal siklott át két épület között

Hegymászás

Varga Csaba az utolsó nyolcezresre indult, amelynek csúcsán még nem álltak magyarok
A Mount Everest első nagy tragédiája, amelyből semmit sem tanultunk
Amikor még a kaland volt a lényeg: egy könyv, ami közelebb hozza a hegymászást

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.