Csak izomlázat ne!

A fitneszbérlet önmagában még nem garancia az egészséges életre, pedig sokan így gondolkoznak. Az osztrák Der Standard című lap összeállítása: mire is érdemes figyelni a konditeremben.

Szabadba csábít a jó idő, a mozgás öröméről azonban azoknak sem kell lemondaniuk, akiknek nincs idejük vagy lehetőségük, hogy a természetben sportoljanak. Az osztrák Der Standard című lap (is) rámutatott: a szeszélyes időjárás – a viharok és a perzselő napsütés váltakozása –, továbbá a feszes időbeosztás (munka, család, munka, család…) arra ösztönzi a mozgásra vágyókat, hogy inkább a legközelebbi edzőtermet keressék fel.

Sokan úgy vannak vele, mihelyst megváltották bérletüket, egyúttal garanciát is kaptak az egészséges életre. Csakhogy, figyelmeztetnek a lap szakértői, az edzőteremben számos veszély leselkedik ránk a lustaságtól (vagyis a blicceléstől) kezdve a súlyos sérülésekig. Az újság számba vette a kritikus pontokat.

 

  • Edzésterv

„A legnagyobb hiba a pontatlan célmeghatározás – emelte ki Ulrich Steiner, egy bécsi edzőterem vezető trénere. – Aki nem tudja, mit akar elérni, nem lehet sikeres, és egyszer csak abbahagyja az edzést. Mindegy, hogy valaki kezdő vagy haladó, tessék célokat megfogalmazni.”

 

  • Bemelegítés

A bécsi sportorvos, Marcus Hofbauer állítja, a sok-sok figyelmeztetés dacára is sokan bemelegítés nélkül vágnak bele az edzésbe. Pedig előtte nemcsak az izmokat érdemes átmozgatni, hanem a keringésünknek is érdemes némi lendületet adni – például futópadon.

 

  • A gyakorlatok végrehajtása

A bécsi fitneszterem-vezető, Hannes Woschner nap mint nap szembesül a hibákkal. Hiába mondja, hogy előbb kérdezzünk, csak aztán eddzünk, sokan úgy használják a gépeket, hogy fogalmuk sincs a megfelelő alkalmazásról. Főleg a kezdőknek ajánlott, hogy nyissák ki a szájukat.

 

  • A súlyok megválasztása

Ulrich Steinert két fajta „sportoló” idegesíti: az egyik túlságosan magabiztos, és annyi súlyt pakol fel, hogy megszakad tőle. Fájó következménye a hosszan tartó sérülés. A másik a kishitű, aki inkább kisebb súlyokhoz nyúl, ám ez esetben cseppet sem fejlődik, csak „elvan”.

 

Az ízületek megfelelő terhelésével elkerülhetőek a sérülések. Fotó: shutterstock

 

  • A terhelés adagolása

A sportorvos figyelmeztet, ha nem tartjuk szem előtt a fokozatosság elvét, egyebek mellett izomszakadást, ínhüvelygyulladást szenvedhetünk. Elsőre talán nem tűnik olyan komolynak, a felépülés azonban sok időt vehet igénybe, így akár heteket, hónapokat is kénytelenek leszünk kihagyni.

 

FONTOS!

Szigorúan véve a másnapi izomláz is sérülésnek számít a sportorvos Marcus Hofbauer szerint. Így fogalmazott: „Mindig azt mondjuk, az izomláz a jele annak, hogy jól dolgoztunk edzés közben. Pedig nem így van. Az izomláz az izmok mikrosérüléseit jelenti.”

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.