Milyen a jó bringás visszapillantó tükör?

Megfelelő visszapillantó tükör hiányában sokkal veszélyesebb az országúti és városi bringázás, mintsem gondolnánk. Vásárlás előtt azonban érdemes több szempontot is figyelembe venni.

Legyen ingázó vagy elszánt szabadidő-sportoló, a megfelelő bringás visszapillantó tükör előnyeit senki sem vonhatja kétségbe. A szakértők szerint ugyanis a biztonságos kerékpározás egyik elengedhetetlen feltétele, amelynek segítségével megfelelően tájékozódhatunk a mögöttünk zajló forgalmi eseményekről. Szakemberek arra is felhívják a figyelmet, hogy az ideális tükörrel sokkal jobban összpontosíthatunk az útra és az önfeledt bringázásra.

Tévhit azonban, hogy annál jobb a tükör, minél nagyobb. Sokszor a kicsi is elegendő, persze sok minden függvénye, mekkorát választunk. Az új trendre utal – legalábbis a cyclingweekly.com szakírója szerint – hogy egyre többen az apró, elegáns és „okos” tükröket keresik. Nézzük, mire is gondolnak valójában. A kerékpározás céljától, az út hosszától, valamint az igényektől függően az alábbi lehetőségeket mérlegelhetjük a tükör kiválasztásakor.

Kormány végére szerelhető tükör

Ez a fajta általában csinos, és egyáltalán nem tolakodó, az ejtett kormánycső végére szerelik fel. Leginkább azoknak ajánljuk, akiket intenzív edzés közben kifejezetten zavar a nagy tükör. Hátulütője, hogy apró méretéből fakadóan kevesebbet látunk benne.

Sisakra és napszemüvegre szerelhető tükör

Bármerre is fordítjuk a fejünket, mindig látjuk, mi történik a hátunk mögött, és minden a látómezőnkön belül marad. Kiváltképpen azoknak a szabadidőbringásoknak lehet hasznos, akik rövidebb utakat tesznek meg. Hátránya, hogy a tükör hosszabbítója minden levételnél elállítódik, így indulás előtt mindig újra kell állítanunk. Ha munkahelyünkön kis helyen kell tárolnunk biciklifelszerelésünket, ilyet ne vegyünk.

Kormánycsőre szerelhető tükör

Általában a kormánycső köré tekerik, ejtett vagy egyenes kormánynál is. Nagy a mérete, és jól bírja a strapát. Kifejezetten túrázóknak és azoknak az ingázóknak ajánljuk, akiknek megbízható darabra van szükségük. Hibája, hogy olykor alig fér el a csengővel, lámpával, navigátorral és okostelefon-tartóval telepakolt kormányon.

Mire figyeljünk, amikor visszapillantót veszünk?

Méret

A nagy tükör nem mindig jó, mert sok helyet foglal, és gyakran bizony vakít. Ha tisztán szeretnénk látni, mi zajlik mögöttünk, ne csak a tükör méretére fordítsunk nagyobb figyelmet – a kisebb méretű is lehet biztonságos. Persze a túl kicsi is veszélyes lehet, mivel sok mindent nem enged be a látómezőnkbe. Ha mégis ilyet választunk, gyakrabban tekingessünk a hátunk mögé.

Jobb és bal oldali tükör

Az európai kontinensen mindenhol a jobb oldali közlekedés jellemző, ezért érdemes bal oldali tükröt használnunk, így jobban belátjuk az utat a hátunk mögött. Ez persze nem igaz a britekre, a máltaiakra és a ciprusiakra – nekik érdemes a tükröt a jobb oldalra tenniük.

Állíthatóság

Nem árt, ha a tükrünket könnyen és gyorsan be tudjuk állítani, akár tekerés közben is. Arra azonban ügyeljünk, hogy tulajdonságából fakadóan könnyen elállítódik, főként rázós, hepehupás úton.

Kompatibilitás

Ma már a legkülönbözőbb bringákra, országútira, hibridre vagy éppen gravelre is vehetünk visszapillantó tükröt. Mivel manapság nagyon sok méretben gyártanak kormánycsövet, vásárlás előtt érdemes lemérnünk a külső és belső átmérőjét, hogy meggyőződjünk, kompatibilis-e a tükörrel.

„Őszintén szólva, nem használok visszapillantó tükröt, ami nem is baj, mert valószínűleg frászt kaptam volna attól, amit Ázsiában a hátam mögött látok – tréfálkozott Preier Bálint, aki tavaly kerékpárral járta be Délkelet-Ázsia több országát is. Ha vennem kellene egyet, kisebbet és olcsóbbat választanék, olyat, amelyet csavarral rögzíthetünk a kormányhoz. Egész biztos vagyok benne, hogy jobban bírná a strapát, mint a pattinthatós változat. Sokan – főleg vidéken – nem használnak tükröt, pedig a Decathlonban nagyon jó a választék.”

Fotók: shutterstock

Felkészülési verseny volt számára, ám az erejét remekül beosztva győzött a spliti versenyen
Lemaradt, aztán feltámadt a New York-i félmaraton női győztese
Ez az indiai túraútvonal könnyedén kigyógyíthat a tériszonyból
Akadtak hátráltató tényezők, mégis országos csúccsal győzött
Irány a tízemeletes teteje – így formáljuk a vádlinkat!

A kötélen egyensúlyozás csúcsa, amikor csak egy hiba választ el a biztos haláltól

Küldetéstudata volt, tudása viszont semmi: az őrült mászón a hite sem segített