Egy betegség, amelynél fontos a sportolás, de az is, hogy ne vigyük túlzásba

Crossfit és futás mértékkel – állítja személyes példa alapján Gergely Regina táplálkozási tanácsadó, aki pajzsmirigyproblémával küzdött.

Sokan nem is tudnak róla, hogy érintve vannak, ám a pajzsmirigy-alulműködés és a mellékveseprobléma eléggé gyakori betegség. Gergely Regina táplálkozási tanácsadó korábban pajzsmirigyproblémával küzdött, így pontosan tudja, miképp célszerű kezelni a betegséget.

Mikor derült fény a pajzsmirigy-alulműködésére?

Az egyetemi éveim alatt derült ki – mondta a Csupasportnak Gergely Regina. – Az az időszak eléggé stresszes volt, kevesebb időm volt mozogni, ráadásul a táplálkozásra sem tudtam annyira figyelni, mint szerettem volna. Elkezdtem hízni, hiába alig ettem valamit, csak jöttek fel a kilók, hullott a hajam és bőrproblémám volt. Elmentem egy laborvizsgálatra, ahol kiderült, hogy magas a TSH-értékem, ami miatt elmentem egy endokrinológushoz. Kivizsgált, majd kiderült, hogy pajzsmirigy-alulműködésem van. Kaptam gyógyszert, amire azt mondták, hogy életem végéig szednem kell.

Elfogadtam, ám elkezdtem utánajárni ennek az egésznek, így kezdődött a táplálkozás-tanácsadói pályám. Egy idő után azt vettem észre, hogy nem a munkámmal foglalkozom, hanem pajzsmirigyes cikkeket olvasok, és táplálkozástudománnyal foglalkozom.

Azóta a fő területem a pajzsmirigyproblémák. Fontos, hogy ez mindenkinél rendben legyen, hiszen ha nem vesszük észre időben, akkor abból további egészségügyi problémák is adódhatnak. Szerencsére nálam időben kiderült, mára teljesen gyógyultnak nyilvánítottak, nem is kell gyógyszert szednem már. Életmódot váltottam, és a sport új szintre lépett az életemben.

Ha már a sportot megemlítette. Rendesen sportolhatunk, ha gond van a pajzsmirigyünkkel?

Ha pajzsmirigy-alulműködése van valakinek, nem jó a túlzásba vitt sport. Egyensúlyban kell tartani, fontos, hogy mozogjunk, ám ne legyen sok. Nekem a crossfit és a futás jött be, ezekben a sportokban találtam meg önmagam. Ám mindenki más, a lényeg, hogy élvezzük, amit csinálunk. Fontos a mértékletesség, alacsony intenzitással kezdjük, akár sétával, majd fokozatosan növelhetjük a tempót.

Térjünk rá a pajzsmirigy-alulműködésre. Mit érdemes tudni róla?

Kialakulásának legfőbb oka a helytelen táplálkozás és a túlzott stressz. Az emberek, ha diétáznak, hajlamosak sanyargatni magukat, keveset esznek, ami ebből a szempontból hátrányos, mivel így még inkább lelassítják az amúgy is lassú anyagcserét. Ez nem új keletű probléma. Az emberek azt gondolják, ha minél kevesebb kalóriát visznek be, annál könnyebben fogynak, ám ez nem így van, mivel a túl alacsony kalóriabevitel ellensége a pajzsmirigynek. Hogy miért? Mert a sok más stresszforrás mellett ez is stresszt jelent a szervezetnek. Sajnos emiatt mondhatom, hogy a pajzsmirigy-alulműködés mára népbetegség lett.

Amit tehetünk ez ellen, hogy rendbe tesszük az étkezésünket és az életmódunkat, rendszeresen mozgunk és megtanuljuk kezelni a stresszt.

Mire figyeljünk a táplálkozásban?

Fokozottan figyelnünk kell arra, hogy ha nincs kizáró ok, megfelelő mennyiségű D-vitamint, magnéziumot, szelént és jódot vigyünk be a szervezetünkbe. A magyarok között egyébként kimagaslóan sok a jódhiányos ember, így mindenkinek javaslom, hogy figyeljen erre. A tenger gyümölcseit és a halféléket nyugodtan ehetjük, sőt javaslom is, valamint fontos a mennyiségi zöldségfogyasztás is, a sötétzöld levelesekre külön hangsúlyt fektetve. A goitrogéneket érdemes csökkenteni, így a brokkolit, a kelbimbót, a káposztát és a kölest is. A brokkoli párolva kevésbé rossz, így inkább ebben a formában javaslom. A kölest maximum főzés előtt áztatva és jól átfőzve lehet fogyasztani néha, a szóját viszont egyáltalán nem javaslom. A halogénekre is kiemelt figyelmet kell fordítani, ezalatt a flourt, a klórt és a brómot értem.

A teflonos edények bevonatából kioldódó fluor kiszorítja a jódot a helyéről, így tovább károsíthatja a pajzsmirigyet, a műanyagok pedig gyakran brómot tartalmazhatnak, ami szintén hasonló élettani hatásokkal rendelkezik.

A klór miatt figyeljünk arra, hogy szűrt vizet igyunk, ugyanis a csapvíz nem mindig a legjobb választás. Aki pajzsmirigy-alulműködéssel küzd, érdemes megnézni, hogy autoimmun eredetű-e vagy sem. Ha igen, akkor nagyobb hangsúlyt kell fektetni a gyulladáscsökkentésre, a bélflóra helyreállítására, gluténmentesen kell táplálkozni, s kerülni kell a tejtermékeket, továbbá a lehető legkevesebb koffeint fogyasztani.

A csapvíznél sokkal jobb a szűrt víz

És mi a helyzet a mellékvese-problémával?

A legfontosabb, hogy az alvásunk rendben legyen. Ha nem pihenjük ki magunkat rendesen, akkor a stresszhormon-, azaz kortizolszintünk is megemelkedhet, és ez hosszú távon a mellékvese kimerüléséhez vezethet, ami krónikus fáradtságot és kimerültséget von maga után. A stresszt nem tudjuk teljesen kiiktatni az életünkből, meg kell tanulni kezelni. Ezt a megfelelő étkezésnél kell kezdeni, továbbá kiegészítőkkel tudjuk támogatni. Sáfránykivonat, magnézium vagy az Ashwagandha jó megoldás lehet. Utóbbi egy indiai adaptogén gyógynövény, amely többek között remek hatással van a mellékvesére. Az egészséges életmódra figyelnünk kell, meditáljunk vagy végezzünk légzőgyakorlatokat.

Fordítsunk időt a sportolásra, ám ne vigyük túlzásba, ugyanis mellékvese-probléma esetén a túl megterhelő és gyakori sporttevékenység szintén negatív hatással lehet a stressz szintjére.

Éhgyomorra ne sportoljunk, továbbá reggel ne a kávéfogyasztás legyen az első dolgunk. Az sem jó, ha naponta sok kávét iszunk, maximum egy-kettő az egészséges, ám a másodikat ne este, hanem délután fogyasszuk. A pajzsmirigy-alulműködés és a mellékvese-probléma összefügg egymással, tehát ha az egyik fennáll, akkor fokozottabban érdemes odafigyelnünk a táplálkozásunkra és az életmódunkra.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Bravúros bemutatkozások a Mr. és a Ms. Olympián – képek, videók
Gyors „ujjműtét” verseny közben; hídról lógó bringás – februári esetek videón
Praktikus tanácsok a többnapos túrák teljesítéséhez
A kinti mozgás sikerélmény, avagy három ok, amiért érdemes a természetben futni
Cseke Lilla legjei: applikációk, melyek színesebbé teszik a futást

Videók

Ha szeret falat vagy sziklát mászni, akkor ez az ön bakancslistás kihívása!
Nosztalgia: így gördeszkáztak huszonöt éve a magyarok
Akikben nincs félelem: veszélyes sportágak elképesztő pillanatai

Hegymászás

Egyetlen szánnal egész Grönlandon keresztül: a zöld sziget magyar úttörői
A Csupasport ajánlata: hova menjen először, aki hegyet mászna?
Télen mászták meg a Szellemhegyet

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Karintiában télen is lehet ötvözni a luxust a kempingezéssel
11 jó ok arra, hogy Karintiába utazzunk
A legjobb módja az adventi várakozásnak
Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
Öt remek tipp a könnyű karintiai túrázáshoz

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.