Sportolók kedvencei – 5 érdekesség a cékláról

A céklát nemcsak ecetes változatban, hanem frissen préselt zöldségléként is lehet fogyasztani, magas vitamin-, ásványianyag-, rost- és antioxidáns-tartalma van.

1. Mennyi az annyi – A cékla sokoldalú zöldség, alacsony energia- és kedvező tápanyagtartalma miatt alakbarát nyersanyag. 100 g cékla 31 kcal energiát és 5.9 g szénhidrátot tartalmaz. Magas rost-, vitamin-, ásványianyag- és antioxidáns-tartalma hozzájárul az egészség megőrzéséhez, hozzásegíti a szervezetet a megfelelő vérképzéshez és emésztéshez.

2. Növényi vasforrás – A cékla vastartalma jelentős, azonban a benne található vas – szemben az állati eredetű, úgynevezett hem vassal – jóval kisebb mértékben hasznosul. A növényi vas felszívódását C-vitaminnal tudjuk segíteni, így ha a céklát is tartalmazó ebédünk után egy pohár friss, cukrozatlan narancslevet is megiszunk, sokat teszünk a tápanyag megfelelő felszívódása érdekében.

3. Antioxidáns-bomba – Már napi 1 pohár (1.5-2 dl) frissen préselt zöldséglével sokat tehetünk szív- és érrendszerünk, immunrendszerünk, illetve a daganatprevenció érdekében. Ez utóbbi miatt a Breuss-féle ital alapanyaga is egyben. A frissen préselt céklalevet kombinálhatjuk répával, retekkel, zellerrel, de egy kis édesítés gyanánt almával vagy naranccsal is.

4. Betegségek esetén – A cékla könnyen emészthető, így fogyasztása gyomor-, bélrendszeri betegségek esetén (pl.: Crohn-betegség, colitis, reflux) sem okoz panaszt. Ilyen esetekben ne a bolti vagy piaci ecetes változathoz nyúljunk, hanem a gőzben párolt, főtt zöldséget fogyasszuk. Sajnos azonban a cékla túlzott fogyasztása a magas oxálsavtartalom miatt, a vesekő kialakulásának kockázatát is növeli.

5. Sokoldalúság – A céklát tehát nem csak ecetes változatban, hanem például frissen préselt zöldségléként is tudjuk fogyasztani. A reszelt céklával dúsított vagdalt vagy hamburger pogácsa, a köretként kínált céklás-joghurtos saláta, a céklás házi hummusz vagy a céklakrémleves szintén remek opció lehet, a vállalkozó kedvűek akár – kakaópor kíséretében – a muffin vagy brownie tésztájába is belecsempészhetik.

+1. Helye az étrendben – Összefoglalva: a cékla remek alapanyag a szabadidő- és versenysportolók étrendjében, magas vitamin-, ásványianyag-, rost- és antioxidáns-tartalma segít a szervezet teljesítményfokozásában, a megfelelő vérképzésben és az egészségmegőrzésben, betegségmegelőzésben. Ez a szuperzöldség a nap bármely étkezését színesítheti.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Eszkimó hagyatékból született a harcos kajakpóló
Amit nem érdemes kihagyni: erőnléti edzések a futók számára
Hibázott, de női magyar csúcsot döntött és bronzérmet szerzett a 48 órás vb-n
Arra figyelt, nehogy elájuljon a magabiztos győzelmet hozó Európa-bajnokságon
A Mount Everest máig megoldatlan százéves rejtélye

Videók

Hetvenévesen úgy futotta le a száz métert, hogy leesett a nézők álla
Mint egy sosem látott világ: merülés a jég alá, egyetlen mély levegővel
A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon

Hegymászás

Minden férfi szerelmes volt belé, ő viszont csak a hegyekbe: az első nő a K2-n
Varga Csaba az utolsó nyolcezresre indult, amelynek csúcsán még nem álltak magyarok
A Mount Everest első nagy tragédiája, amelyből semmit sem tanultunk

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.