A tíz legrosszabb testépítő-gyakorlat

Mi a baj a plankkel és a deadlifttel? Az alábbiakban tíz népszerű, de sok szempontból problémás gyakorlatot mutatunk be, valamint alternatívákat kínálunk a kiváltásukra.

A tíz legrosszabb testépítőgyakorlat címmel közölt hosszabb cikket a barbend.com. Az anyag érdekessége, hogy több kifejezetten népszerű gyakorlat is szerepel a listán, éppen ezért mi egyikről sem állítjuk, hogy rossz vagy káros lenne, ennek ellenére talán érdemes elgondolkodni a cikkben felsorolt érveken. Az írás egyébként elsősorban a kevésbé rutinos testépítőknek szól, akik nincsenek teljesen tisztában egy-egy gyakorlat előnyeivel és hátrányaival, illetve annak helyes kivitelezésével. De lássuk, melyik tíz gyakorlatról van szó.

Deadlift

Mindjárt az egyik legnépszerűbb gyakorlattal indít a cikk, amely hangsúlyozza, hogy a deadliftnek valóban rengeteg előnye van, ám nem mindenkinek ideális. Pedig a deadliftet vagy a felhúzást a fekvenyomás mellett a testépítő-gyakorlatok egyik királyának tartják, annyiféle izomra hat. A cikk azonban azzal érvel, hogy ennél a gyakorlatnál alig van excentrikus, azaz negatív fázis, amikor megnyúlnak az izmok. Emellett a bemelegítéssel és az előkészületekkel is túl sok energia és idő megy el. Ezt javasolja helyette a cikk: barbell hip thrust, azaz medenceemelés.

Súlyzós evezés

Szintén népszerű hátizomgyakorlat, a cikk szerint azonban az vele a fő probléma, hogy a testtartás és a stabilitás hiánya erősen behatárolja a gyakorlat hatékonyságát, így elsősorban ez határozza meg a hatékonyságot, nem az, hogy mennyire erős a széles hátizmunk. Ezt javasolja helyette a cikk: seal row, ami leegyszerűsítve a padon hasra fekve végzett súlyzós evezés.

Hát mögött végzett vállvonogatás

Elsősorban a trapézizmokra hat, de bonyolult és nehézkes végrehajtani, emellett a mozgástartomány is erősen korlátozott. Ezt javasolja helyette a cikk: sima, kézi súlyzós vállvonogatás

Guggolás Smith-keretben

Szintén népszerű gyakorlat, amit sokan végeznek az edzőtermekben. A cikk szerint ez éppen az a gyakorlat, amely a kezdőknek ideálisabb, mert jelentős stabilitást és segítséget ad, ugyanakkor a rutinosabbaknak már messze nem ideális, már csak azért sem, mert természetellenes a mozgás, és nem kapunk megfelelő visszajelzést a súly nehézségéről. Ezt javasolja helyette a cikk: Hack-guggolás Smith-keretben

Archoz húzás (Upright row)

A cikk sem tagadja, hogy hatékony gyakorlat, de mert meglehetősen természetellenes, elég sérülésveszélyes, főleg az ízületekre lehet rossz hatással. Ezt javasolja helyette a cikk: kábeles archoz húzás.

Kábeles guggolás (Cable Squat)

Kezdőknek szintén ideális lehet, de a fő probléma, hogy az átlagos guggológyakorlatokkal szemben, amikor a súly lefelé nyom, itt épp ellenkező a hatás: felfelé húz. Ezt javasolja helyette a cikk: belt squat (öves guggolás) vagy spanyol guggolás

Felhúzás keretben (Rack Pull)

Ez nagyon hasonló a deadlifthez, mégis külön említi a cikk. A probléma is hasonló: túl izometrikus a gyakorlat. Emellett a legtöbb teremben nehezen kivitelezhető, mivel túl hangos, sok súly kell hozzá, és könnyen kárt tehetünk vele a szerkezetben. Ezt javasolja helyette a cikk: power shrug

Landmine press

A fő probléma vele a cikk szerint az, hogy sokan rosszul végzik, így épp a megcélozni kívánt izmokat nem éri elég hatás. Ezt javasolja helyette a cikk: vállból nyomás kézi súllyal

Plank

Szintén egy nagyon közkedvelt gyakorlat, amely egyebek mellett a törzsizmokat és az akaraterőt is kiválóan fejleszti. Hogy mi vele a gond? A probléma elsősorban az, hogy a szervezet néhány hét után hozzászokik, és utána már nehezíteni kell ahhoz, hogy fejlődést érjünk el. Ez pedig már túl bonyolulttá és kényelmetlenné teszi az egészet. Ezt javasolja helyette a cikk: hasprés csigán

Jó reggelt gyakorlat

Azt a cikk is elismeri, hogy nagyon hasznos gyakorlat, ugyanakkor nehéz megfelelően végezni, éppen ezért még kisebb súllyal, nem megfelelően koncentrálva is sérülésveszélyes. Ezt javasolja helyette a cikk: egylábas román felhúzás

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Az akaratos testnevelő tanártól a mallorcai maratonin át az ultratávokig
Fejlámpa, esőkabát, napszemüveg és társaik – kötelező kellékek az őszi túrákhoz
Csécsei Zoltán: Elindultam a lejtő aljáról!
A magyarok közül ki futhatja a legjobb időt a Spartathlonon?
A túrával összekötött csapatépítés összehozza a kollégákat

Videók

Kell egy kis testmozgás a délutáni kávé után: fociőrült kolléga az irodában
Lélegzetelállító videó: egy százméteres sziklatorony megmászása testközelből
Még hogy a bázisugrás nem versenysport? Itt a bázisfutás!

Hegymászás

A hegymászás hőskora: elsőre rögtön tíz magyar jutott fel egy nyolcezres csúcsra
Két hegymászó halálos balesetet szenvedett a Magas-Tátrában
Szombat óta nem találják a Hochkalteren eltűnt 24 éves hegymászót

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
Öt remek tipp a könnyű karintiai túrázáshoz
Utazzon Karintiába: evezős túra a Dráván vagy 36 hajtűkanyar a panorámaúton
Mozogni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
Tippek a víz szerelmeseinek: termálfürdő, vízi csúszda és egyedülálló kilátás

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.