Négy egyszerű tipp a gerinc védelmére

Nemhogy álldogálni, üldögélni sem igen tudsz? Nos, a nyak-, hát- és derékfájás sokunk életét megkeseríti, pedig tudatos gerincvédelemmel sokat tehetünk a megelőzésért. Nézzük, hogyan.

Itt fáj, ott fáj, amott fáj.

Az élet megannyi apró öröme mellett akadnak bosszantó, sőt fájdalmas napok, amikor csinálhatunk bármit, a fájdalom, a szúró, nyilalló érzés meghatározza a közérzetünket. Jó hír, hogy a gerincfájdalom igenis megelőzhető – lássuk az ehhez vezető utat.

Első tanács: Figyeljünk a testtartásra

Legyen bármiről szó, irodai munkavégzés vagy egy nagyszerű könyv olvasása az otthoni kanapén, figyeljünk arra, hogy a tartásunk helyes legyen. Ezzel máris tettünk gerincünk védelme érdekében. Hogy mi is az a megfelelő tartás? Nos, állás közben a medence középhelyzetben van, nem billen sem előre, sem hátra. Oldalnézetből a fejtető, a fül, a váll, a csípő, a térd és a boka egy függőleges vonalban helyezkedik el, a gerinc vonala pedig „S” alakú görbületet mutat.

Második tanács: Kevesebb stressz

A stressz és a mozgás szoros kapcsolatban áll egymással. Ha a pszichés túlfeszítettség huzamosabb ideig fennáll, az kitűnő táptalaja különböző mozgásszervi problémáknak, a vállfeszülésnek, alig mozgó nyaknak, vagy görcsös hátnak. Szánjunk időt kikapcsolódásra, ellazulásra. Aludjunk eleget, a gerincünknek is szüksége van a pihenésre. Figyeljünk a megfelelő matrac kiválasztására, hiszen a nem jól megválasztott felület akár életre szóló problémát is okozhat.

Harmadik tanács: Lassan a testtel

Hirtelen felpattannál a helyedről? Csak óvatosan! Ne üljünk vagy álljunk több órán keresztül egy helyben. Testhelyzetünket gyakran változtassuk, munka közben néha tartsunk szünetet – álljunk fel és nyújtózzunk.

A nyak-, hát- és gerincbántalmak megelőzése érdekében fontos, hogy napi tevékenységeink során kerüljük a rossz pozíciókat és kényszertartásokat. Fontos, hogy mellőzzük az előrehajlást és az erőteljes csavarodást is.

Negyedik tanács: Csak aktívan

Túl sok időt töltünk a számítógép előtt görnyedve vagy a televíziót nézve? Ez rendkívül káros a gerincünkre, izmainkra, ízületeinkre és az egész szervezetünkre. Gerincünk tartásért felelős izmaink ereje és rugalmassága speciális mozgással fejleszthető és fenntartható. Mozogjunk rendszeresen, heti két-három alkalommal végezzünk fizikai állapotunknak megfelelő, gerinckímélő mozgásformákat. Ez lehet az úszás, jóga, gerinctorna, kerékpározás, minden olyan mozgás, amivel nem erőltetjük meg magunkat.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.