Az olimpia az álma a DVTK tehetséges hosszútávfutójának

Lövei Vandának a tíz kilométer a kedvenc távja. Novemberben Athénban nyert, de hazai pályákon is gyakran áll dobogón, legyen az aszfaltos vagy éppen terepverseny.

„Három-négy éves koromban kezdtem el úszni a Miskolci Sportiskolában – mondja Lövei Vanda. – Edzőimnek köszönhetően áttértem a kéttusára, így az úszás mellett már futottam is. Ahogyan nőttem, megtanultam lőni is, és szép sorban megismerkedtem az öttusa alapjaival. Emellett asztaliteniszeztem is versenyszerűen. Amikor abbahagytam az öttusát, jött az atlétika, de ez még kölyökatlétika volt, inkább játszottunk. Miután kinőttem a korosztályom, másik edzőhöz kerültem, és akkor kezdtem el hosszútávfutást, amit annyira megszerettem, hogy egyre többet jártam futni.

Korábban hetente kétszer-háromszor mentem, most már mindennap edzek.”

Vanda körülbelül négy éve űzi a hosszútávfutást. Eleinte az egyesületével, a Diósgyőri VTK-val járt pályaversenyekre és mezei futásokra, általában 1500-3000 métereken indult. Időközben a szülei is elkezdték nézegetni a lehetőségeket, így jutott el nagyobb városi rendezvényekre, amelyeken azóta is mindig teljesíti a tíz kilométeres futamot.

„A tíz kilométer nálam a top. Volt egy verseny Tiszakesziben 2019 szeptemberében, ott indultam először ezen a távon, ráadásul úgy, hogy előtte még edzésen sem futottam ennyit. Mégis olyan jól sikerült, hogy rögtön második lettem, úgyhogy azóta is imádom futni a tízeseket.”

A tizenhat éves sportoló olyan versenyeken indult, mint a Vivicitta vagy a Wizzair Budapesten és Debrecenben, ahol mindig dobogóra került, hol korosztályos, hol abszolút női elsőként. 2022. november 12-én az Athén Marathon tíz kilométerén a népes nemzetközi mezőnyben 4300 női induló közül abszolút nyolcadik, és korosztályos első helyen végzett, ezt tartja a legnagyobb sikerének. Ráadásul egyéni csúcsot futott a 38:04-es idejével.

„Athénba úgy jutottam el, hogy a különböző Wizzair-versenyeken utalványokat nyertem, így el tudtunk utazni közösen a családdal. Pont abban az időszakban nem voltak itthon futóesemények, így épp beleillett a versenynaptáramba. Nagyon jól éreztem magam, rengetegen, tizenkétezren indultak, fantasztikus volt a hangulat. A városban futottunk, folyamatosan szurkoltak nekünk, fények világítottak, gyönyörű volt.

Sikerült nyernem a korosztályomban, de azt sokkal nagyobb dolognak tartom, hogy a nők között nyolcadik lettem.”

Még egy külföldi eseményt emelt ki Vanda, amely nagy hatással volt rá. Tavaly júniusban ugyanis sikerült kijutnia az első nemzetközi megméretésére Olaszországba, a hegyifutó-világbajnokságra.

„Görömbölyön szereztem meg a kvalifikációt. Magyarországról három lány és három fiú juthatott ki az U18-as korosztályban, és azt a kvalifikációt sikerült a lányok közt megnyernem, így június végén kiutaztunk Saluzzóba a szövetséggel. Nagyon nagy élmény volt más nemzetekkel együtt futni. Maga a város is nagyon szép, ahol megrendezték, főleg macskaköves utcákon meg kastélykertben futottunk, de voltak benne elég jelentős szintkülönbségek.”

Vanda mindig úgy indul versenyeken, hogy élvezni akarja, sosem gondol a helyezésre. Az egyesülettel általában mezei és pályaversenyekre jár, egyénileg az aszfaltos versenyeken kívül terepen is megméreti magát. Részt vett többek közt a Tarcal-Tokaj Extreme Trailen, illetve legutóbb a Téli Tihany Trailen, amelyen a nők között az első helyen végzett, szintén tíz kilométeren.

„Gyönyörű volt a tihanyi pálya, ahogyan futottunk felfelé a hegygerincen, majd lenéztünk és láttuk a Balatont, az nagyon megragadott.”

Tervei között elsősorban az szerepel, hogy minél több világversenyre és külföldi megméretésre kijusson.

„Eddigi eredményeimet az edzőmnek, Zámbori Zoltánnak köszönhetem. Közös nagy álmunk az olimpiai részvétel.”

Pókember jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel
Lemma először nyert, Obiri címet védett Bostonban
Megvannak a hazai bajnokok, jöhet a világbajnokság