Bringatrükk: váltsunk okosan!

Ha nem szeretnénk a kormányon átesni, lejtőn döcögni, emelkedőn tolni a bringát és kéthetente láncot cserélni, akkor jó, ha elmerülünk egy kicsit a hajtás és a váltás művészetében.

Ne bánjuk, hogy az automataváltók luxusa csak a négykerekű járgányok (mozgásprotézisek) tulajdonosainak elérhető, hiszen a kerékpárunk váltójának ésszerű használatával nagyon sokat nyerhetünk: optimálisabbá válhat az erőbeosztásunk, a haladási sebességünk, és a váltásban résztvevő alkatrészek élettartama is meghosszabbodik.

Fordulatszám. Kiindulási pontnak jó, ha tudjuk, hogy az ideálisnak mondható pedálfordulat 70-90/perc közé tehető, persze ez egyéni adottságoktól és edzettségtől is függ. Ahogy autóvezetésnél is, általánosságban véve a helyes váltás célja az, hogy az áttételt a pedálfordulatszámhoz igazítsa.

Magyarul: ha az emelkedőn azt tapasztaljuk, hogy a nyeregből kiállva is csak tízszer tudjuk nyögvenyelősen lenyomni azt a fránya pedált, akkor igen bölcs dolog csekkolni, hogy tudunk-e még kisebb tányérra, majd nagyobb fogaskerékre váltani.

Ha igen, tegyük is meg. Ehhez persze nem árt, ha tisztában vagyunk az erőnlétünkkel, és ismerjük a váltónkat is, tehát pontosan tudjuk, hogy a kormányon a jobb és a bal kezünkhöz az első vagy a hátsó váltó tartozik, és azt is, hogy milyen az az áttétel, amellyel a megfelelő fordulatszám mellett haladni is tudunk. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy hogyan váltunk!

A vált(oz)ás szele, avagy az időzítés. A terepviszonyok vagy az aktuális közlekedési helyzet változásai miatt gyakran kell használnunk a váltót; nagyon fontos, hogy ezt időben, és ne az utolsó pillanatban, kapkodva tegyük. Gyakorolni persze lehet és kell is, a tapasztalat, a helyismeret és a rutin meghozza majd a „váltóreflexet” is.

Teher alatt nyög a váltó. Ideális esetben erős pedálterhelés alatt nem jó ötlet áttételt váltani: a lánc és más alkatrészek védelme érdekében legalább egy fél pedálfordulatnyi „lendületet” adjunk magunknak, és csak akkor nyúljunk a váltóhoz (hegymenet esetében érdemes tehát még az emelkedő elején olyan áttételre váltani, amelyen előreláthatólag ki tudjuk tekerni a „bukkanót”). Néha persze elkerülhetetlen, hogy erős terhelés alatt váltsunk, ilyenkor egy komolyabb – és drágább –, megfelelően beállított váltó zokszó nélkül megoldja a feladatát. Ide tartozik az is, hogy bizonyos váltórendszereknél átfedés van több áttétel között. Ilyenkor azt érdemes szem előtt tartanunk, hogy minél nagyobb a hajtókarunk erőkarja, annál hatékonyabb az erőátvitelünk.

Keresztszemes. Ha mi már kettőt látunk is a kimerültségtől, azért arra mindig figyeljünk, hogy a lánc ne álljon keresztbe. Ez azt jelenti, hogy a lánc lehetőleg ne legyen oldalirányban vezetve, hogy például elöl a legkisebb tányéron, hátul a legkisebb fogaskeréken van. Ha ezt nem tartjuk szem előtt, a lánc hamarabb nyúlik meg, és a fogaskerekek is gyorsabban amortizálódnak.

A tisztaság a hosszú túra titka. Ügyeljünk rá, hogy a lánc, a váltógörgők és a fogaskerekek mindig legyenek tiszták. Ez nem csak a hajtásunk hatékonyságát, hanem magát a váltási folyamatot is segíti. Egy olajos kosztól ragadó lánccal előfordulhat, hogy az első váltóhasználatkor nem „dobódik át” kellőképpen az egyik tányérról a másikra, aminek következtében akár alulról fel is tekeredik, rossz esetben az első váltónkat is megrongálva – még rosszabb esetben pedig a bringást szó szerint pofára ejtve.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

A muaythai is ott lesz Párizsban, az olimpián – két magyarral a ringben
Halálos játék Mexikóban a szent labdával
A hegymászás hőskora: elsőre rögtön tíz magyar jutott fel egy nyolcezres csúcsra
Törött könyökkel, gipszben futva győzött az Ultra Tisza-tó 65 kilométeres távján
Várta, hogy hátba csapják a többiek, de senki sem érte utol

Videók

Hetvenévesen úgy futotta le a száz métert, hogy leesett a nézők álla
Mint egy sosem látott világ: merülés a jég alá, egyetlen mély levegővel
A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon

Hegymászás

Halála előtt nevet adott gyermekének – az Everest egyik legnagyobb tragédiája
A Mount Everest máig megoldatlan százéves rejtélye
Minden férfi szerelmes volt belé, ő viszont csak a hegyekbe: az első nő a K2-n

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.