A sport és a gyerek: melyik életkorban milyen sportot?

Rengeteg tudományos kutatás bizonyítja, mennyire fontos a gyerek életében a sport, nemcsak az egészséges testi fejlődésük és a mozgáskoordináció miatt, hanem lélektani szempontból is. (x)

Szükség van az egészséges versengésre, a sikerélményre, a teljesítményre, a határok megtalálására és a közösségi élményre, a valahova tartozás érzésére. Vannak olyan gyerekek, akik már egészen kicsi koruktól szenvedélyesen viszonyulnak egy-egy sporthoz, náluk nem kérdés, hogy ki kell próbálniuk. De vannak olyanok, akik maguktól ezt nem tudják kitalálni. Vajon hogyan segíthetünk nekik? Adunk néhány tippet.

Milyen szempontokat vegyünk figyelembe?

Először is mindenképpen fontos szempont a gyermekünk testalkata.

Nem hozhatjuk ugyanis kellemetlen helyzetbe azzal, hogy olyan sportot választunk neki, amire nem lesz képes. Így nem lesz sikerélménye, ami pedig fontos része kell, hogy legyen. Ráadásul kellemetlen atrocitások is érhetik a többi gyerek részéről.

Fontos tájékozódási pont a gyerekünk természete is.

Ha ugyanis tudjuk róla, hogy nem versengő alkat, vagy esetleg nagyon nehezen viseli, ha veszít, akkor ne erőltessünk olyan sportágat, amely szigorúan teljesítményalapú. Ha esetleg nehezen barátkozik, akkor mérlegeljünk, hogy csak egy kis biztatás kell-e neki, amit egy csapatsport űzése megold, vagy éppen ellenkezőleg, ezzel még jobban bezárkózik. Nem egyszerű döntések ezek.

Érdemes ezeken kívül figyelembe vennünk gyermekünk érdeklődési körét is.

Ha például vonzódik az amerikai dolgokhoz, akkor jó döntésnek bizonyulhat, ha megismertetjük vele a kosárlabdát vagy a jégkorongot. De ha szereti, mondjuk, a nindzsákról vagy hasonlókról szóló meséket, neki talán valamilyen harcművészet a kézenfekvő. Beszélgessünk erről a gyermekünkkel, mert ha olyan edzésekre jár, ami passzol az érdeklődési köréhez, nagyobb eséllyel fogja lelkiismeretesen csinálni és nem abbahagyni rövid időn belül.

A mi szempontunkból az anyagi vonzatát is érdemes végiggondolni.

Sok olyan sport van, amely jelentős anyagi terhet igényel a családtól. Ezt mindenképpen mérlegeljük előtte, mert ha a gyerek megszereti az adott sportot, és mi akkor döbbenünk rá a korlátainkra, az nagyon kellemetlenül fogja érinteni.

A sport nem elég

A megfelelő sport kiválasztása mellett fontos ügyelni az egészséges életmódra is. Hiába a testmozgás, ha mellé nem társul egészséges táplálkozás. A gyerek koncentrációja és teljesítőképessége sem megfelelő, ha nem jut elég minőségi tápanyaghoz.

Tudatosan alakítsuk ki az étrendjét.

Azokon a napokon, amikor sportolni megy, mindenképpen előre készüljünk neki megfelelő kalóriájú és tápértékű étellel. Érdemes egész hétre előre megtervezni az elcsomagolni a kívánt menüt. Ebben sokat segítenek az online katalógusokat gyűjtő oldalak. Ilyen például a Kimbino.

Nyissuk meg a kimbino.hu weboldalt, és böngésszünk például a kaukázusi kulcsszóval fent a keresőmezőben. A weboldal kiadja az összes olyan akciós újságot, amely említett egy terméket kaukázusi szóval. Kaukázusi kefir a Milfina márkából, ami saját márkás termékként gyakran szerepel az Aldi akciós újságban.

Válasszuk ki körültekintően a gyermekünknek a legjobbat.

Legkisebbek sportjai

A 2 és 5 év közötti gyerekeknek már van némi testtudatuk, de a szervezett sportok még megerőltetőek nekik. Fontos, hogy ne próbáljuk ilyen kis korban ezeket rájuk erőltetni.

Olyan mozgásformákat találjunk nekik, amelyeket játékos formában tudnak űzni, és egyszerre nem hosszú időtartamban.

Ilyenek:

  • dobálás-elkapás
  • futás/fogócska
  • úszás
  • ugrálás/trambulin

Kisiskolások mozgása

A 6-9 éves korosztályban már több lehetőség van a sportokra. Ilyenkor már hosszabb ideig tudnak koncentrálni, és az utasításokat is sokkal ügyesebben hajtják végre. A test szempontjából ebben az életkorban azok a mozgásformák a legjobbak, amelyek a törzs izomzatát erősítik, ez az egész életére jó hatással lesz.

Ezekből válasszunk nekik:

  • úszás (az úszás a bónuszsport, mert bármelyik korosztályban űzhető, és majd’ minden izmot megmozgat)
  • atlétika
  • kézilabda
  • foci
  • műkorcsolya
  • tenisz
  • lovaglás

A tenisznél és a lovaglásnál, de főként az utóbbinál figyelembe kell vennünk a földrajzi elhelyezkedést is. Kisebb városokban, falvakban nem nagyon vannak teniszpályák, vagy legalábbis nem megfelelőek. Lovardák pedig talán még ritkábban, és nem is mindenhol tudnak kisgyerekeknek szakszerű oktatást biztosítani. Mielőtt megígérnénk gyermekünknek, járjunk utána a lehetőségeinknek. Itt találunk egy listát a megfelelő intézményekről.

Nagy gyerek, nagy sport

10-12 éves korra már eljutnak odáig a gyerekek, hogy a kompiláltabb stratégiák elsajátítása se okozzon gondot nekik. Ilyenkor már bátran jöhetnek a csapatsportok. Ebben az életkorban már általában saját elképzeléseik vannak arról, hogy mivel szeretnének foglalkozni, semmiképpen se erőltessünk rájuk olyat, amihez nem fűlik a foguk.

Bonyolultabb csapatjátékok:

  • kosárlabda
  • röplabda
  • jégkorong
  • komplikáltabb harcművészetek

Rengeteg sport közül választhatunk, de a legfontosabb, hogy a döntést mindenképpen a gyermekünkkel együtt hozzuk meg annak érdekében, hogy valóban szeresse is, amit csinál.

fotók: pixabay

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.