Étrend-kiegészítő: se vele, se nélküle

Ha valaki elkezdi a konditermi edzéseket, hamar szembesül a dilemmával: fogyasszon-e étrend-kiegészítőket, vagy sem. Somogyi-Kovács Anita jogi szakokleveles sportdietetikus és Palatinus Tünde fitneszedző segítségét kértük.

Manapság az élsport elképzelhetetlen étrend-kiegészítők használata nélkül. A sporttudomány neves képviselői úgy vélik, az intenzív fizikai és mentális igénybevételnek kitett élsportolók nem tudnak kizárólag természetes táplálkozás útján elegendő mennyiségű vitaminhoz és ásványi anyaghoz jutni. A versenyszerű testépítés és étrend-kiegészítés egymástól elválaszthatatlan fogalom. De vajon érdemes-e étrend-kiegészítőket használniuk a konditerembe csak kedvtelésből járó hobbisportolóknak?

A Jadablitz nevű, fitnesz- és erősítőprogramokat kínáló internetes portál a hét minden napjára javasol valamilyen étrend-kiegészítőt az oldal látogatóinak, többek között koffeintartalmú termékeket, halolajat, BCCA aminosavakat és multivitaminokat.

„Függetlenül attól, hogy átlagemberről, hobbisportolóról vagy élsportolóról van-e szó, az étrend-kiegészítőket mindig az egyén egészségi állapotát figyelembe véve kell alkalmazni – fogalmazta meg tömören a lényeget Somogyi-Kovács Anita.

Somogyi-Kovács Anita

A szakember hozzátette, aki hobbiszinten, heti három-négy alkalommal látogatja az edzőtermet, ne szedjen étrend-kiegészítőket. – Sőt, ha egy hobbisportoló futóversenyre készül, étrend-kiegészítőként – futás közben – a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel javasolt. Ugyanakkor élsportolóknak – akik akár heti harminc órát is edzéssel töltenek – más szempontok alapján kell az étrend-kiegészítőket megválasztani.”

„Valóban léteznek étrend-kiegészítők, amelyeket hobbisportolónak nem érdemes fogyasztaniuk, hiszen a szervezet nem tud mindent hasznosítani – értett egyet a spordietetikussal Palatinus Tünde korábbi fitneszvilágbajnok és személyi edző. – A multivitaminok, az ásványi anyagok, a C-vitamin vagy az ízületvédők fogyasztása ugyanakkor nemcsak hobbisportolóknak, hanem másoknak is javasolt. A kor előrehaladtával az ízületvédők használata kifejezetten ajánlott, a súlyok emelgetése komoly megterheléssel jár. Természetes úton történő táplálkozással – főként az élsportban – manapság már nem lehet elegendő ásványi anyagot a szervezetbe juttatni.”

Palatinus Tünde

Palatinus Tünde hozzátette, nemcsak hobbisportolóknak, hanem fitneszversenyzőknek is szokott kiegészítőket ajánlani. A nők körében egyre népszerűbbek a kollagénok és a BCCA aminosavak, a szakember ezeket különösen a 30 év feletti hölgyeknek javasolja.

„Természetesen mindenki maga dönti el, mennyit költ egy termékre. Meglehetősen nagy a piaci kínálat, a laikus ember nehezen igazodik el a sokféle étrend-kiegészítő között. Amikor tanácsot adok valakinek, nem a termék gyártóját, hanem a sportoló igényét igyekszem figyelembe venni” – árulta el Palatinus Tünde.

Somogyi-Kovács Anita azt tapasztalja, a konditermekbe járó hobbisportolók többsége válogatás nélkül fogyaszt valamilyen kiegészítőt, amelyeket – sok esetben – a konditermi „szakemberek” javasolnak. Okkal vetődik fel a kérdés, milyen káros élettani hatásai lehetnek a kiegészítők fogyasztásának.

„Hogy az embernek mi káros, leginkább az egészségi állapotától függ – vallja szilárdan. – Ugyanakkor bizton állítható, hogy a fruktóztartalmú italok nagy mennyiségű fogyasztása emelheti a viszcerális zsír mennyiségét, ami érrendszeri szövődmények kialakulásához vezethet.”

A sportdietetikus arra is figyelmeztet, a rejtett cukorbetegek különösen veszélyeztetettek.

„Megtörtént az a szerencsétlen eset, hogy az edzőterembe járó rejtett cukorbeteg elájult a cukros italoktól, amelyeket étrend-kiegészítő gyanánt fogyasztott. Beverte a fejét, koponyalapi töréssel szállították az intenzív osztályra, de szerencsére megúszta az esetet nagyobb baj nélkül” – emlékezett vissza Somogyi-Kovács Anita.

 

Érdekes tények az étrend-kiegészítőkről:
– A Grand View Research becslése szerint az étrend-kiegészítők globális piaci forgalma 2025-re elérheti a 194.63 milliárd dollárt.
– Egy 21 000 fő megkérdezésén alapuló, az Egyesült Államokban végzett 2014-es vizsgálat kiderítette, az egyetemi sportolók 42 százaléka proteintermékeket, 29 százaléka energiaitalokat, 14 százaléka kreatinokat, 12 százaléka aminosavakat, 5.7 százaléka koffeines multivitaminokat használ legális teljesítményfokozásra.
– Egy 2016-os, az Egyesült Államokban végzett kutatás szerint a serdülőkorúak körében a protein, a kreatin és a koffein a legnépszerűbb étrend-kiegészítő, amelyeket a sportteljesítmény fokozására használnak.
– A sportoló férfiak és nők ugyanazokat az étrend-kiegészítőket fogyasztják, a különbség csak annyi, hogy a nők nagyobb mennyiségben fogyasztanak vasat, míg a férfiak E-vitamint, fehérjét és kreatint tartalmazó kiegészítőket.

 

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Heti aktuális: éjszakai kerékpártúra
Végre bringára pattanhattak
Futballsztárok a padel bűvöletében
Dekázás szélben, viharban a Szaharán át
Megküzdött, de kibírta, és második lett

Szponzorált tartalom

Vár rád a természet!
Most, hogy végre itt a túraszezon, és te is érzed, hogy nem szeretnéd a szabadidődet sem a négy fal közt, sem a városban tölteni, itt az ideje, hogy átnézd a túrázáshoz használt felszerelésedet, és esetleg beruházz néhány újabb darabra. (x)

Videók

Figyelem, ember a levegőben!
Ilyen kosarat még Jordan sem tud dobni!
Felmászott, majd eggyé vált a vízeséssel

Hegymászás

Kihívás profiknak: gyönyörű és veszélyes
Tényleg, milyen magas a Mount Everest?
Hetven éve új korszak kezdődött

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Jéghideg tavak, garantált felfrissülés
Karintiai kirándulás: irány a kemping!
A parazita tesz a távolságtartásra
Jaj, úgy élvezem én…!
Újra virágozhat a fitneszüzlet

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.