Futás: három alapfeltétel a fejlődéshez

Van, ami fontos a futásban, és van, ami még fontosabb. Moós Gergely, a Plandurance alapítója arról ír, hogy nem elég tudnunk, mire figyeljünk, hanem keményen be is kell tartanunk ezeket.

A cím olvasása után sejtem, mire tippelsz gondolatban:

  • Legyen egy jó futócipőm? Az mindenképpen, de vannak alapvetőbb dolgok…
  • Vegyek pulzusmérőt? Fontos, de van fontosabb…
  • Legyen edzőm? Az irány jó, de még ennél is van fontosabb…

A fejlődés három, bagatellnek tűnő tényezőn tud elcsúszni, pedig amilyen evidensnek tűnnek, legalább olyan jelentőségűek. Ha ez a három rendben van, rátérhetünk az olyan kiegészítőkre, mint a megfelelő zóna, a jó futócipő, egyebek. Természetesen ezek is nagyban közrejátszanak a fejlődésedben, de ha a legfontosabb tényezők sérülnek, a fejlődést csak várhatod.

Mi ez a három dolog? Nagyon magától értetődőek, mégsem figyelünk rájuk eleget. Hiába van mindenki tisztában vele, nagyon gyakran mégsem teljesülnek.

Az első és legfontosabb: eddz!

Túl triviális, igaz? Pedig a rendszeresség, a folyamatosság nagyon ritka. Kevés a sportoló, aki hétről hétre, hónapról hónapra, sőt évről évre szinte kihagyások nélkül végzi az edzéseit. Ha fejlődni szeretnél, ha céljaid vannak a futással, a fő kritérium a rendszeresség.

A rossz idő, a motiválatlanság, hovatovább a lustaság nem uralkodhat el rajtad. Hiába van mindenből a legprofibb felszerelésed, ha az edzésnaplód hiányos, egy helyben topogsz.

Figyelj az étkezésre!

Az egészséges, sportos életmód elengedhetetlen feltétele a tudatos táplálkozás. A rendszeres, megfelelő, minőségi tápanyagokban gazdag étkezés a barátod. A frissen sült kakaós csiga munkába menet a kedvenc pékednél, az esti buli után legyűrt Meki viszont nem az. Ha nem eszel rendszeresen és eleget, gyengébb lesz a teljesítményed és az általános egészségi állapotod. Könnyebben lebetegedhetsz, ami az edzések kihagyásához vezet. Ha pedig tápanyagokban üres, de kalóriában gazdag élelmiszerekkel terheled a tested, a versenysúlyodtól kerülsz egyre távolabb.

Persze ezek általános okosságoknak tűnnek, mégis milyen kevés az ideális felépítésű futó. Ha nem vagy pontosan tisztában azzal, mi a megfelelő neked, kérd edződ segítségét vagy egy dietetikus véleményét.

Szakíts időt a pihenésre!

Legyen szó bármiről, ha napi hat órákat alszol, csak rombolod magad. Egy ideális világban az optimális az lenne, ha reggelente nem ébresztőre, hanem magadtól kelnél. Viszont nem ilyen világban élünk, a munka, a család, az egyebek nem mindig engedik, hogy ez a feltétel teljesüljön. Amire törekedhetsz, hogy a napi nyolc óra meglegyen. Ha nem sikerül éjszaka teljesíteni, délutáni csendespihenővel kompenzálhatsz. Hiába alszol tovább hétvégén, ami öt napig nem ment jól, nem tudod helyrehozni két nap alatt. Az emberi szervezet alvás közben építi újra magát.

A pihenés alatt regenerálódik az edzésekből fakadó stresszből is. Ha ezt elhanyagolod, nem tudsz optimálisan fejlődni. Az élsportolók 9-10 órát is alszanak naponta.

Vizsgáld meg saját életmódodban ezt a három tényezőt. Ha bármelyiket is „sérültnek” találod, óriásit léphetsz előre, ha teszel a kijavításukért. Mindezek után jöhetnek a kisebb, de fontos lépések, mint a megfelelő óra, a jó futócipő.

A szerző Moós Gergely, a Plandurance alapítója

 

Ha még kíváncsi vagy, milyen pontokra érdemes figyelmet fordítanod – főleg, ha kezdő vagy –, olvasd el a következő javaslatainkat: 12 kritikus pont, amire figyelj, ha elkezdesz futni!

 

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.