E-bike: az elektromosság szárnyán

Feltekerni a hegytetőre stabil huszonöt kilométer per órás tempóban különösebb megerőltetés nélkül? Egy jó pedelec kerékpárral nem probléma, és még a tájban is szabadon gyönyörködhetünk.

Főként túrázáshoz vagy munkába járáshoz használják. Néha a család idősebb tagja kap egyet, hogy kirándulások alkalmával bírja a tempót, aztán hirtelen fordul a kocka, és az összes emelkedő tetején ő várja be a többieket. Számos előnye ellenére a kerékpárosok közössége vegyesen áll hozzá. A mellette felszólalók merőben új élményről beszélnek, a kételkedők az ára mellett arra hivatkoznak, hogy elveszi a sportélményt. Egy biztos, mielőtt véleményt alkotnánk az elektromos kerékpárról, érdemes kipróbálni!

KIEGÉSZÍTETT TEKERÉS. Az elektromos kerékpárokat sokan az e-bike kifejezéssel azonosítják, tévesen. E-bike alatt azokat a gázkaros vagy gombnyomással működtethető kerékpárokat értjük, amelyek önálló haladásra is képesek. Sportértékük elenyésző, valójában inkább a robogókhoz állnak közel.

A pedelec – a szó a pedál és az elektromos hajtás összetételéből jött létre: PEDal ELEctric Cycle – típusú elektromos kerékpárok motorja ezzel szemben nem helyettesíti a tekerést, hanem kiegészíti azt a választott fokozatnak megfelelően, azaz kizárólag akkor működik, amikor tekerünk, guruláskor és fékezéskor automatikusan leáll.

A kerékpáron a motoron kívül akkumulátor, kijelzőkonzol és vezérlőegység található, a szett átlagosan hat kiló súlytöbbletet jelent. A motor az els, a hátsó kerékagyban vagy középen, a pedál alatt helyezkedik el, az akkumulátor a vázra erősítve vagy azon belül található. A kijelzőn többek között töltöttségi állapotot, aktuális sebességet, és a választott rásegítési fokozattal elérhető becsült távolságot látjuk. A rásegítés mértéke egy különálló, kormányra szerelt konzollal szabályozható. Amennyiben nem az Alpokban lakunk, egy ötös skálán általában már a kettes is elég ahhoz, hogy könnyedén küzdjük le az átlagos emelkedőket, és úgy érjünk be jó tempót diktálva a munkahelyünkre, hogy különösebben meg sem izzadunk.

Fénykép: bikeexchange.com.au

ÉRZÉKELI A TEMPÓT. Az elektromos rásegítéses kerékpárok pedálfordulat-érzékelős vagy nyomatékszenzoros rendszerrel működnek. Előbbi a pedál forgásának érzékelésekor kapcsolja be a motort, és a beállított fokozatnak megfelelően könnyíti a tekerést. Utóbbi esetben a motorban található szenzor érzékeli, milyen erővel tapossuk a pedált. Mivel a rásegítség ennek megfelelően változik, ez a változat sokkal természetesebb, harmonikusabb érzéssel jutalmazza meg tulajdonosát. Használatával akár megsokszorozhatjuk a lábunkkal kifejtett erőt, és olyan emelkedőknek is nekivághatunk, amelyek kipipálása normális esetben meg sem fordulna a fejünkben.

Ha a kerékpár szíve a motor, lelke az akkumulátor, amiből mindenképp lítiumionosat válasszunk. A technológia relatíve drága, azonban az egyedüli, amely –10 és +40 fok között is képes stabilan ugyanazt a teljesítményt nyújtani.

Nem véletlen, hogy a nagyobb gyártók kizárólag ezt használják. A legtöbb modell esetében az akkumulátort könnyen leszedhetjük, és bárhol kényelmesen újratölthetjük. Mindössze három-négy órára és egy szabad konnektorra lesz szükségünk.

BEÉPÍTETT MOTORFÉK. Az akkumulátor mérete, az emelkedők száma, hossza, szöge, a rásegítési fokozat és a keréknyomás – többnyire ezek befolyásolják, milyen távolságot tehetünk meg egyetlen feltöltéssel. Az átlag 70–120 kilométer között alakul, de a modernebb technológiával felszerelt, jellemzően nyomatékszenzoros, hátsó motoros pedelecek beépített motorféküknek köszönhetően már arra is képesek, hogy a lejtőn meghatározott sebességet tartsanak és haladás közben visszatöltsék az akkumulátort. A pedelec kerékpárok jellemzően 250 W teljesítményű motorjai 25 km/órás sebességig segítenek, ami sík terepen nem feltétlenül tűnik soknak, Dobogókőre feltekerve azonban egyből Lance Armstrongnak érzi tőle magát az ember. Aki ennél többre vágyik, az s-pedelec kategóriából válogathat, annál 45 km/h a határ és a motor teljesítménye is bőven 300 W fölötti, de az már jogosítványhoz kötött, és nem vehetjük igénybe vele a kerékpárutakat sem.

PRÓBA AZ EMELKEDŐN. Egy pedelec kerékpár vásárlása jelentős beruházás, nem szabad elkapkodni. Előzetesen mindenképp próbáljuk ki az adott típust, ejtsünk útba embert próbáló emelkedőket, hogy megérezzük, mit jelent valójában a rásegítés és a típusok közötti különbség. Lehetőleg kerüljük a gyanúsan olcsó, ismeretlen márkákat, a nevesebb gyártóktól azonban nyugodtan válogathatunk.

Manapság szinte minden kerékpártípusnak létezik pedeleces alternatívája, így bármit szeretnénk, jó eséllyel megtaláljuk a kedvünkre valót.

Amennyiben használt pedelecben gondolkodunk, érdemes nagyon körültekintően eljárni. Részesítsük előnyben a Magyarországon vásárolt kerékpárokat, és kizárólag akkor vegyük komolyan fontolóra az ügyet, ha az eladó rendelkezik minden szükséges alkatrésszel, illetve friss számítógépes diagnosztikával, ami képet ad a motor és az akkumulátor állapotáról. Utóbbi különösen fontos, ugyanis ez a legdrágább elem egy elektromos kerékpáron, a cseréje el is viheti a különbözetet a használt és az új modell ára között.

Fénykép: bicle.com

AUTÓ HELYETT. A pedelec kerékpárok térnyerését mutatja, hogy Németországban 2017-ben az összes eladott kerékpártípus közül ebből fogyott a legtöbb, és Magyarországon is egyre jobban kezd elterjedni. A vásárlók zöme a harminc és ötven év közöttiekből kerül ki, sokan használják autó helyett munkába járáshoz. Mivel a rásegítés csak tekeréssel együtt működik, akár két könnyed kardioedzést le lehet tudni naponta. A felhasználók másik nagy köre a túrázókból kerül ki. Mivel nagyon kényelmesen és energiatakarékosan tehetünk meg nagyobb távolságokat, sok tulajdonos bátorodik fel és vállal nyugodt szívvel hosszabb, akár külföldi utakat. A pedelec kerékpárok 25 km/órás maximális rásegítése kiválóan alkalmas arra, hogy különösebb megerőltetés nélkül tartsuk a túratempót. Az országúti és túrakerékpárok mellett nagy népszerűségnek örvendenek a mountain bike-ok, amelyek terepen nyújtanak hatalmas segítséget.

Egy biztos, ha anyagilag nem jelent problémát, és megvan az indíttatás, akkor legyen szó bármilyen típusról, bátran térjünk be egy szaküzletbe, és próbáljuk ki. Már csak az élmény miatt sem fogjuk megbánni!

A cikk megjelent Bringázás 2018 magazinban.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel
Lemma először nyert, Obiri címet védett Bostonban
Megvannak a hazai bajnokok, jöhet a világbajnokság
Hallucinált, és dekoncentrált volt, de teljesítette a kitűzött célját

Videók

A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon
Ha a vadvízi kajakozásnak vannak fokozatai, akkor ez a legerősebb
Mikor méterek döntenek életről és halálról: több mint százzal siklott át két épület között

Hegymászás

Varga Csaba az utolsó nyolcezresre indult, amelynek csúcsán még nem álltak magyarok
A Mount Everest első nagy tragédiája, amelyből semmit sem tanultunk
Amikor még a kaland volt a lényeg: egy könyv, ami közelebb hozza a hegymászást

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.