Járványhelyzet alatt is tekernek

Evés, alvás és edzés – így telnek profi kerékpárosaink mindennapjai a kijárási korlátozás alatt. Az önkéntes edzőtáborban egy cél lebeg mindenki szeme előtt: túlélni ezt az időszakot.

A járványügyi helyzet éppúgy érinti hivatásos kerékpárosainkat, mint bárki mást. Igyekeznek minél több időt otthon tölteni, ugyanakkor ügyelnek arra is, hogy karbantartsák testüket, akár a négy fal között, akár a szabad levegőn. Jóllehet, a jelentősebb kerékpárosversenyeket korábban már törölték vagy elhalasztották, az élet nem áll meg.

Éppen két fontos olimpiai válogatóversenyre készültem, amikor megtudtam, hogy jövőre halasztják a játékokat – vágott bele Vas Kata Blanka, aki tavaly ezüstérmet nyert a terepkerékpárosok U23-as világbajnokságán, valamint negyedik helyen végzett a hegyikerékpárosok Európa-bajnokságán az XCO-szakágban. – A legrosszabb, hogy nem tudjuk, mikor vehetünk részt legközelebb tétversenyen, ráadásul sokkal kevesebb mindent csinálhatunk. Mindazonáltal igyekszem a dolgok jó oldalát nézni, több időm lesz felkészülni az olimpiára, addig is sokat fejlődhetek. Az élet nem áll meg, nagyjából ugyanannyit edzek, mint korábban. Másfelől most jóval többet eszem, ami abból fakad, hogy több időt töltök a négy fal között.”

Dina Márton, a Kometa-Xstra Cycling Team kerékpáristálló magyar versenyzője – akivel nemrég a spanyol sportnapilap, a Marca készített interjút a koronavírusról – úgy véli, csak részben változtak meg mindennapjai.

Fotó: MTI/Krizsán Csaba

„Mivel törölték az összes versenyt, amelyre készültem – beleértve a számomra legfontosabbat, a Tour de Hongrie-t is –, át kellett írnunk a felkészülési programomat. Ez azt jelenti, hogy újra kellett kezdenem az alapozást. Jelenleg rövidebb, kisebb intenzitású edzéseket végzek. Reggel kondigyakorlatokkal kezdek – persze otthon, hiszen az edzőtermek zárva tartanak –, majd utána kerékpározni megyek. Én is igyekszem kihasználni a lehetőséget, amíg lehet, napi száz-százötven kilométert tekerek a szabad ég alatt.”

Cser Gábor, a terep- és hegyikerékpáros-válogatott (XCO-szakág) szövetségi kapitánya szintén úgy véli, az ötkarikás játékok halasztásával a bringások is nehéz idők elé néznek. Ám a szakember igyekszik kihozni a lehető legjobbat a helyzetből.

„Számos olimpiai kvalifikációs verseny – többek között a világ- és Európa-bajnokság, valamint a világkupa – is elmarad, illetve nem tudjuk, mikor tartják meg, ami nagy bizonytalanságot szül a válogatott kerettagok körében. Jóformán nap mint nap beszélek velük telefonon, illetve létrehoztunk egy privát Facebook-csoportot, amelyen keresztül megbeszéljük a tennivalókat. Igyekszem tartani a lelket mindenkiben – van, akiben könnyebb, s van, akiben nehezebb. Néhányan kilátástalannak érzik a helyzetüket, de próbálom beléjük sulykolni, hogy egyszer ennek is vége lesz. Nézzük a jó oldalát! Más országokhoz képest nálunk enyhébb a szigor, így versenyzőink többet edzhetnek kint. Reménykedem, hogy mire visszaáll a régi rend, a mieinknek nem a nulláról kell kezdeniük a felkészülést, magyarán lépéselőnyben leszünk riválisainkkal szemben.”

Valter Attila, a lengyel CCC Team színeiben versenyző országúti kerékpáros – aki próbára tenné magát a szintén elhalasztott Giro d’Italián is – a kerékpárosok körében is egyre népszerűbb #toiletpaperchallenge-et keresztelte át #toileTTpaperchallenge-re. A 21 éves tehetség hét vécépapír-gurigával a hátán tartott otthoni görgős edzést, amely nagyot „robbant” az interneten.

„Nemcsak a Girót, hanem az Alpesi és a Katalán kerékpáros körversenyt is elhalasztották, ám az olimpiai játékokat érintő döntés a legfájóbb. Megszereztük a kvótát, így biztosan ott lettünk volna Tokióban, de sebaj, jövőre miénk a pálya!” – vélekedett a bringás, s hozzátette, amíg nem tiltják a kinti kerékpározást, kisebb intenzitású, az állóképességet fokozó edzéseket végez.

Végezetül nézzük, hogyan reagáltak sztárversenyzőink a kialakult helyzetre, és milyen tanácsokat tartogatnak a hazai szabadidős kerékpárosoknak.

Szepesi Tibor freestyle BMX-es versenyzőnk – aki tavaly élete legjobb Európa-kupa-szereplését nyújtotta – az Egyesült Államokból útban hazafelé a londoni Heathrow repülőtéren szájmaszkkal az arcán summázta szomorúan a történteket Facebook-oldalán.

„Az utazás vége nem úgy alakult, ahogyan elterveztük, de semmi sem történik ok nélkül. Ebben a helyzetben higgadtan kell döntenünk, be kell tartanunk a szabályokat és az előírásokat, és idővel minden rendben lesz.”

Vas Kata Blanka is a szabályok pontos betartására hívja fel a figyelmet.

 

Vas Kata Blanka

 

„Bár jó megoldás lehet a szobakerékpározás és a görgőzés, egyelőre mindenkit arra biztatok, a szabad ég alatt mozogjon. Függetlenül attól, hogy futni vagy kerékpározni megyünk, figyeljünk, hogy egyedül legyünk, vagy olyannal, akivel egy háztartásban élünk, és ha lehet, kerüljük a zsúfolt parkokat!”

Dina Márton több kellemetlen esetnek is szem- és fültanúja volt – ezekből szeretne kevesebbet látni.

„Minap felmentem Dobogókőre és a Normafához, ahol megdöbbentő látvány fogadott: szinte egymást taposták az emberek. Sajnos olyan is előfordult, hogy valaki utánam szegődött kerékpárral, és végig ott tekert mögöttem. Nem szóltam neki, de most szeretném mindenkinek a figyelmét felhívni, hogy bicajozás közben is ügyeljünk az előírásokra. Egyedül vagy csak a velünk egy háztartásban élőkkel együtt menjünk kerékpározni, de akkor is tartsuk egymástól a másfél-két méteres távolságot. Tekerjünk a szabadban, amíg csak lehet!”

Valter Attila arra szólít fel, használjuk ki, hogy a szabadban lehetünk.

„Az elmúlt hetekben én is keveset mozdultam ki, leginkább boltba és kerékpározni mentem. Ha a szabályok betartása mellett sportolunk, nem ártunk senkinek, ráadásul a testi és szellemi épségünket sem veszélyeztetjük. Sőt jót is teszünk neki. Ha nem szeretünk egyedül sportolni, hívjunk magunkkal valakit a családból, de közben tartsuk egymástól a kellő távolságot!”

 

Cser Gábor szerint örömteli, hogy az égből pottyant szabadságot sokan arra használják, hogy újra elkezdenek kerékpározni, ám nem mindegy, hogyan.

„Egyrészt jó lenne, ha kerülnénk a csoportos túrázást és bringázást, másrészt, ha kerékpárra ülünk, húzzunk bukósisakot a fejünkre! Ennél is fontosabb, hogy ügyeljünk a fokozatosságra! Úgy tapasztalom, most mindenki előveszi a biciklijét, még azok is, akik nagyon rég nem ültek nyeregben. Utóbbiaknak üzenem, ne többórás tekeréssel kezdjenek, mert az nem erősíti, hanem gyengíti az immunrendszert. Javaslom, először sétáljunk napi fél–egy órát, és fokozatosan szoktassuk hozzá szervezetünket a mozgáshoz.”

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.