Az öregedésgátlás titkai

A természetjárás nem csupán élettanilag az egyik legjobb mozgásforma, de lelkileg is az egyik legtöbbet adó sport. Íme harminc pontban összegyűjtve, miért érdemes kimozdulni.

 

Túrázni azért jó, mert nem kell hozzá sok minden. Elég egy közeli erdő, egy viszonylag stabil cipő, és már neki is lehet vágni. Igaz, kell hozzá egy bizonyos fokú bölcsesség, hogy az ember élvezze a természet lassúságát, ezért általában harminc év felett kattannak rá az emberek.

Akit viszont egyszer elvarázsol, nem tágít mellőle.

Ha valaki magasabb szinten űzi, s ha nehezebb terepeket választ, nyilván szüksége lesz jobb cipőre is, és nem árt a megfelelő alá öltözet sem – de velem semmi baj sem történt, amikor az első túráimat futócuccban csináltam végig. Egyedül a profi cipő hiánya okozott gondot Montenegróban, de a következő túrámra egy megfelelő bakancsra beruházok.

Aztán azért imádnivaló még a túrázás, mert a könnyebb terepek különösebb előképzettség nélkül is elérhetőek. Ahol még nincsenek nagy szintemelkedések, oda a teljesen kezdők is elmehetnek. A terep nehézségi szintjét fokozatosan kell emelni, és ha erre is ügyelünk, a határ a csillagos ég. Túráim során nem egyszer láttam hetven-nyolcvan év körüli nyugdíjasokat, legutóbb Ausztriában pedig egy amputált lábú német túrázóval találkoztam, amint a protézis segítségével hódította meg a hegyet.

A túrázás tehát valóban bárki számára elérhető, akár a fizikai, akár a földrajzi, akár a lelki szempontokat vesszük figyelembe. Nem igényel különösebb erőfeszítést, nem készíti ki az ízületeket, a közeli hazai terepek elérése anyagilag is vállalható, s különösebb lelki ráhangolódás sem szükséges.

Elődeink napi tíz-tizenöt kilométert gyalogoltak vadászati és egyéb céllal, a mai átlagember a hétköznapokon egynél is kevesebb kilométert tesz meg naponta.

Micsoda motiváció! Meghódíthatjuk a legmagasabb csúcsokat is!

A testünk nem erre a teljesítményre és életformára lett kalibrálva, vagyis egyértelmű, hogy kell a mozgás. A legalapvetőbb mozgásforma pedig a gyaloglás, a túrázás, de magán a természetjáráson, a mozgáson túl legalább ennyire fontos a természet közelsége is. A civilizáció amellett, hogy épít, hatékonyan rombol is. Alig jutunk természetes fényhez, a zajártalom rossz hatással van az idegrendszerünkre, a levegő, amit a városban beszívunk, szennyezett. A túrázás során tehát visszatérhetünk a gyökereinkhez.

A csend, a friss levegő, a természet hangja, a fák gyógyító ereje, a madarak idegnyugtató csicsergése, a lelassult élettempó mind-mind azt a célt szolgálja, hogy megnyugodjunk, béke költözzön a lelkünkbe, átgondoljuk az életünket, épüljünk, gyógyuljunk.

Ha valaki nem sportol, és olyan mozgásformát keres, amely kíméletesen terheli a szervezetét, nem is választhat magának jobbat, mint a túrázás. Ha az eddigi gondolatok nem voltak meggyőzőek, jöjjenek a puszta tények.

A túrázás előnyei harminc pontban:

1. Jótékonyan hat a keringési rendszerre

2. Gyógyítja a szívet

3. Optimalizálja a vérnyomást

4. Erősíti az immunrendszert

5. Fokozza a zsírégetést, csökkenti a vérzsírok szintjét

6. Enyhíti a szorongást

7. Tökéletes stresszkezelő

8. Kiváló motivációs eszköz

9. Megfelelő terep a fóbiák kezelésére

10. Javítja a közérzetet

11. A természet látványa megnyugtat

12. A természet hangjának is gyógyító ereje van

13. Fejleszti a kreativitást

14. Csökkenti a fájdalmat

15. Javítja a hangulatot

16. Jól hat a koncentrációs képességre

17. Javul az agy oxigénellátottsága

18. Növeli az állóképességet

19. Az aktivitás, így a túrázás is növeli az IQ-szintet

20. Fokozza a szabadságérzetet

21. Rendben tartja az anyagcserét

22. Lelkileg feltölt

23. Rendben tartja a vércukorszintet

24. Erősíti az izomzatot

25. Jó hatással van az ízületekre

26. Csökkenti a csontritkulás kialakulásának veszélyét

27. Javítja a légzést

28. Fokozza a koncentrálás képességét

29. Mentális betegségek ellen a legjobb gyógyszer

30. Lassítja az öregedést

 

 

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.