Fekvőtámasszal a majomtartás ellen

A falmászással foglalkozó sorozatunk első részében néhány alapvető információt gyűjtöttünk össze, most megnézzük, hogy az új olimpiai sportág mely izomcsoportokra és fizikai képességekre van hatással.

Elsőre blikkre simán mondhatnánk azt, hogy a falmászáshoz erős karra van leginkább szükség, hiszen akkor tudjuk felhúzni magunkat fogásról fogásra (vagy éppen szikláról, sziklára). Ennél azonban sokkal komplexebb a történet, s egyáltalán nem az a célravezető, ha pusztán karból akarunk felfelé mászni. Sőt, a láb sem tökéletes megoldás, bár sokat számít, ha stabilan állunk mászás közben. De!

„Ahogy majd’ minden sport, a falmászás is a törzset erősíti leginkább – kezdte érdeklődésünkre Torma Gergely, a Monkey Boulder üzletvezetője, edzője. – A törzs mellett a hátizom az, amely sokat erősödik a mászás során, és fontos még kiemelni, bár nem izomról van szó, hosszú távon az ízületeket is erősíti. Viszont ezekhez nagyjából duplaannyi idő szükséges, mint az izmok erősödéséhez. Ezért is fordulnak elő az ujjsérülések, amikor az ember gyorsan fejlődik, erősödnek az izmok, az ujjak azonban még nem szoktak hozzá a terheléshez. Jómagam is beleestem ebbe a hibába.”

A törzs- és a hátizom, illetve az ízületek mellett persze azért a láberő is fontos, de ez inkább már magasabb szinten kap nagy hangsúlyt. Torma Gergely hozzátette, meg kell tanulni úgy állni, hogy azzal terhet vegyünk le a kezünkről, a profiknál alapvető követelmény az egylábas guggolás.

„Fontos, hogy nem elég a mászásban hangsúlyos szerepet kapó izmokat erősíteni, hanem figyelni kell az antagonista izmokra is – hangsúlyozta szakértőnk, kiemelve azt is, hogy a falmászás is saját testsúlyos edzés, így nemcsak izmosodunk, de használni is tudjuk a megszerzett erőt. – Amikor megerősödnek a falmászáshoz szükséges izmok, összerántják a vázizomzatot, ilyenkor lehetnek a mászók púposak, amit mi majomtartásnak becézünk. Ezért a fiatalokat például megtanítjuk rendesen fekvőtámaszozni, majd magasabb szinten sokat segít a tolódzkodás, hiszen rendbe kell tenni a felbomlott egyensúlyt. Ugyanide tartozik az alkart illetően, hogy amíg a szorításra gyakran szükség van az életben, arra viszont igen ritkán, hogy kifeszítsük az ujjainkat.”

Az elmondottakból már sejthetjük, hogy a falmászás valóban komplex mozgásforma, amely – a szabályok betartása mellett – kifejezetten jó hatással van a testünkre. Ráadásul a mászás során erős koncentrációra van szükség, kreativitásra a megfelelő útvonalak megtalálásához, és a mászás erősíti a testtudatot, a koordinációs képességeket. Ennek érdekében jó néhány, az egyensúlyt fejlesztő gyakorlatra is szükség van, ebben nyújt segítséget a fitball vagy éppen a balance board.

„Az ujjak, illetve a vállban a rotátorköpeny sérülése, ami előfordul a falmászásnál, illetve a leugrások okozta terhelésnél sérülhet a boka, a térd, ezek azonban megfelelő gyógytornával kivédhetők – mondta a sérülések kapcsán a Budapesten, a Szentendrei úton található terem vezetője. – A falmászáshoz nem elég erősnek lenni, hajlékonyságra is szükség van. Ezért is fontos a nyújtás, egy profi például majdnem annyit nyújt, amennyit erősít, és szintén hasznos a jógázás is. A kezdőknél pedig nem is kell rögtön ráfeküdni az erőfejlesztésre, elég a mászás adta erősítés. Ez a legfontosabb, mászni, mászni, mászni, néha érdemes a jól megszokott mellett egy-egy másik termet is kipróbálni, ennek is pozitív hatása lesz.”

A következő héten interjút olvashatnak egy kiemelkedő magyar falmászóval!

 

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Íme, 4 gyakorlat: a nőknek is fontos tesztrészük a válluk, figyeljünk oda rá
Milyen cipőnek kell minden sportoló felszerelésében benne lennie?
Hat férfiasan praktikus tipp a tökéletes melegítő megtalálásához
Megújul a diáksport – interjú Balogh Gáborral, a diáksportszövetség elnökével
A nagy tejdilemma: állati vagy növényi eredetű tejet igyunk?

Videók

Mikor méterek döntenek életről és halálról: több mint százzal siklott át két épület között
A kötélen egyensúlyozás csúcsa, amikor csak egy hiba választ el a biztos haláltól
Te meddig tudsz dekázni? Ő a Mount Everestig!

Hegymászás

Kihívástól függ, hogy futva, gyalogosan vagy kerékpárral járja a hegyeket
Küldetéstudata volt, tudása viszont semmi: az őrült mászón a hite sem segített
Három nap és két éjszaka a halálfalban: kőzápor után magyar siker az Eigeren

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.