Nem minden olyan hatékony, amilyennek látszik: a hét legrosszabb kondigép

Az alábbi kondigépek közül egyikről sem állítjuk, hogy káros lenne, de a felhozott érveken és alternatívákon azért érdemes elgondolkodni.

Nemrég írtunk a barbend.com oldalon megjelent „A tíz legrosszabb testépítő-gyakorlat” címmel közölt írásról, amely egyebek mellett a plank vagy a deadlift hátrányaira világított rá. Egy másik cikkben pedig a hét legrosszabb, konditermekben megtalálható gépről ír a portál, ezeket mutatjuk be, de akárcsak az előző cikk esetében, most is hangsúlyozzuk: nem tisztünk és nem is szeretnénk ítélkezni.


Lábtológép

Bár népszerű gép, amellyel jól fejleszthető a combfeszítő izom, és viszonylag nagy súlyokkal lehet dolgozni, több érv is szól ellene. Egyrészt minél magasabb valaki, annál kisebb a mozgástartomány, és a kelleténél nagyobb súlyokkal végezve túl nagy terhelés érheti a hát alsó részét.

 

Helyette ajánlott: Hack-guggológép


Tolódzkodógép (Dip Machine)

Ez tulajdonképpen a tolódzkodást helyettesíti vagy imitálja, csak kényelmesebben és könnyebben elvégezhető módon. A legnagyobb baj vele, hogy a rögzített karok miatt sokszor kényelmetlen és természetellenes lehet a testhelyzet. Túl nagy súlyokkal végezve például akaratlanul is túlságosan előredőlhet az ember, ha pedig a felkar a törzs mögé kerül, az igencsak kényelmetlen lehet.

 

Helyette ajánlott: szűk nyomás kézi súlyzóval (incline hex press)


Törzsfordítógép (AB rotation machine)

Eleve természetellenes maga a mozdulat, amire nem igazán vagy nagyon ritkán van szükség. Ráadásul nehéz helyesen elvégezni, ezért sérülésveszélyes lehet. Emellett túl nagy erőhatás érheti a gerincet, ami szintén sokak számára veszélyes, és több problémát okozhat, mint amennyi haszna van.

 

Helyette ajánlott: számos egyéb törzsizomgyakorlat, mint a russian twist (orosz csavarás) vagy oldalplank.


Bicepszgép (preacher curl machine)

Szintén sokan használják, ami nem meglepő, mert sokan szeretnének nagyobb és látványosabb bicepszeket. A cikk szerint nem ez a legrosszabb gép a termekben, de a mozgás első felében túl keveset dolgozik a bicepsz, és sokszor a karpárna sincs megfelelő szögben ahhoz, hogy kellő terhelés érje a megcélozni kívánt izomcsoportot.

 

Helyette ajánlott: bicepszemelés francia rúddal


Smith-gép

Szintén népszerű, mert többféle gyakorlatot lehet rajta végezni, kényelmesebb, és nagyobb súlyokkal lehet vele dolgozni, mintha szabad súllyal edzenénk. De éppen ez a hátránya is, a rúd zárt útja miatt nem természetes a mozgás, nem ugyanúgy hat az izmokra, emellett, mivel a rúd fel-le mozog, vannak olyan gyakorlatok, amelyeknél egyszerűen nem használható.

 

Helyette ajánlott: attól függ, melyik izomcsoport a cél, de a fekvenyomást, a rúddal guggolást, sőt az előző cikkben kritizált deadliftet is alternatívaként ajánlja fel a cikk.


Mellnyomógép

Talán az egyik legnépszerűbb gép. Ha bármelyik terembe lemegyünk, biztosak lehetünk benne, hogy a fekvenyomópad mellett ezt is használja majd valaki. De akkor mi vele a gond? A cikk szerint a rögzített mozgástartomány, ugyanis a váll anatómiája nagyban meghatározza, ki hogyan végzi a mellből nyomást, így mindenkinek más beállítás lenne az ideális. A lapocka sok esetben nincs kellően stabilizálva, illetve a csukló és a könyök szempontjából is kényelmetlen a fogantyú kialakítása.

 

Helyette ajánlott: fekvenyomás, padlón végzett fekvenyomás, fekvőtámasz súllyal nehezítve


Hasprésgép

Ez az a gép, amelyet itthon is több személyi edző kritizál, és nem is használják olyan sokan, elvégre a hasizom erősítéshez valóban nem igazán van szükség drága, bonyolult kialakítású gépekre. Aki látott már ilyen gépet, pontosan tudja, hogy igazából a gerincnek sem tesz jót, emellett ellenérv az is, hogy mivel közben fogantyúval mozgatjuk a gépet, sokan nem is tudnak kellőképpen a hasizomra koncentrálni.

 

Helyette ajánlott: fitneszlabdán súllyal végzett hasizom-erősítés


CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Hét nap alatt hét maratonit teljesített Miamiban a kreatív magyar futó
A gyógyulás hozta az életébe a rendszeres sportot, meg sem állt a maratoni távig
Aki egyszer kipróbálja, azt rabul ejti, de drága mulatság a fából készült kerékpár
Elképesztő: 237 maratoni mezítláb, 390 liter véradomány
Cseke Lilla: a legjobb futótippek karácsony előtt

Videók

Akikben nincs félelem: veszélyes sportágak elképesztő pillanatai
Nem kell lépcső, nem kell lift: néhány másodperc alatt irány az épületek teteje!
Elképesztő sportos pillanatok, amelyek rácáfolnak mindenféle fizikai törvényre

Hegymászás

Klein Dávid: a Tátra kiismerhetetlen, ahol még számos jelentős célt lehet elérni
Testvére tragédiája sokáig beárnyékolta a legendás Messner pályafutását
Magyarok a világ tetején: Erőss Zsolt sikere új távlatokat nyitott

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

11 jó ok arra, hogy Karintiába utazzunk
A legjobb módja az adventi várakozásnak
Öt csodálatos túraútvonal, amelyek néhány óra alatt teljesíthetők
Öt remek tipp a könnyű karintiai túrázáshoz
Utazzon Karintiába: evezős túra a Dráván vagy 36 hajtűkanyar a panorámaúton

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.