Barangolás a Balaton északi medencéjében, tanúhegyek között

Az északi part Magyarország egyik legszebb és legnépszerűbb idegenforgalmi régiója. Összeszedtünk öt könnyen teljesíthető, meseszép tájakon vezető túraútvonalat.

Padkűi kilátó–Keszthelyi-hegység déli része

További érdekességeket találhat a 84 oldalas magazinban, amely már kapható az újságárusoknál, az ára 695 forint.

Első túraajánlatunkban a vonyarcvashegyi vasútállomásról induljunk, majd haladjunk a piros-zöld közös turistajelzést szem előtt tartva. Ha továbbhaladunk, egy idő után leválik a zöld, így azt kövessük. Érintjük a Cser-völgyet, innen a zöld háromszög a 408 méter magasan lévő Padkűi kilátót jelöli. Erről a helyről gyönyörű a kilátás a Balaton nyugati medencéjére és a Tapolcai-medencére is. Ha a sárga-zöld közös jelzésen lefelé elindulunk, elérjük a Büdöskúti pihenőt, majd a piros jelzés mentén továbbhaladva a Keszthelyi-hegység egyik legszebb részéhez érünk, a Vadvíz-árokhoz. Ezután Gyenesdiás felé a piros jelzést kövessük, majd megérkezünk a régi dolomitbányákhoz, amelyek filmek elragadó helyszíneiül is szolgálhatnának. Ahogy a csapadékvíz lemosta a hegyoldalt, gyönyörű formák alakultak ki. Ha a sárga keresztet követjük, elérünk a Nagymezőig, amely közkedvelt kirándulóközpont. A sárga jelzésen haladva Alsó-Gyenesdiás vasútállomásnál lyukadunk ki, amelytől egy-két száz méter a Balaton egyik leghíresebb fagyizója.

Táv: 15 kilométer
Szintemelkedés: 340 méter
Nehézség: közepes
Látnivalók: Padkűi kilátó, Nagymező, dolomitbányák

Salföld MajorTóti-hegy

Az ábrahámhegyi vasútállomásról indulva előbb kövessük a piros, majd a zöld jelzést, amíg Salföld Majorig nem érünk. Aki autóval érkezik, a Salföld Majorban le tud parkolni, és indulhat onnan is. A kék-zöld jelzés, majd a zöld háromszög szerint haladjunk, amíg a Tóti-hegyre nem érünk. Nincs kilátó, de az igazat megvallva ide nem is kell, hiszen gyönyörű a kilátás, a Balaton egyik legszebb panorámája tárul elénk. Elláthatunk a Hegyestűig, a Káli-medence túlsó végéig, illetve a sümegi várat is megpillanthatjuk. Előbb a zöld, majd a balatoni kék jelzést követve haladunk, aztán a pirosnál két lehetőség közül is választhatunk a továbbhaladáshoz. Mehetünk a Klastrom-völgy felé, ahol megnézhetjük a pálos kolostor romjait, ez az útvonal rövidebb, 13.2 kilométer. A másik opciónk, ha a Folly Arborétum irányába haladunk, ez a táv 14.5 kilométeres.

Táv: 13.2 kilométer vagy 14.5 kilométer
Szintemelkedés: 500 méter
Nehézség: közepes
Látnivalók: Salföld Major, pálos kolostor romja, Folly Arborétum

A tanúhegyek közé tartozó Tóti-hegy. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

BalatonfüredLóczy-barlangKoloska-völgy

A balatonfüredi vasútállomásról induljunk a zöld turisztikai jelzést követve, majd a piros-sárga-zöld közös, később a szimplán zöld jelet kövessük. Nemsokára felérünk a Lóczy-barlanghoz, ahol a közelmúltban adták át az új látogatóközpontot. A Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban található különleges nevezetesség 150 méter hosszú és húsz méter mély. Látványos mészkőréteget láthatunk, a közelben kilátók és tanösvények találhatóak. Ha a zöld háromszöget követjük, elérünk a Tamás-hegyen álló 317 méter magas Jókai Kilátóhoz, ahonnan kivételes a kilátás a Balaton keleti medencéjére. Továbbhaladunk a kék kereszt szerint, majd a zöld és piros háromszög közös jelzésre váltunk, végül a piroson haladva odaérünk a Koloska-völgyhöz. A piros és zöld háromszöget követve a Koloska-sziklákhoz jutunk, amely a völgy végében van. A piros jelzés a balatonarácsi vasútállomáshoz visz, ám ha valaki nagyobb, forgalmasabb megállót keres, innen további két kilométerre van a balatonfüredi vasútállomás.

Táv: 9 kilométer
Szintemelkedés: 210 méter
Nehézség: könnyű
Látnivalók: Lóczy-barlang, Koloska-völgy, Jókai-kilátó

A balatonfüredi Lóczy-barlang. Fotó: MTI/Vasvári Tamás

SzentbékkállaKőtenger

A Káli-medence egyik leglátványosabb természeti képződménye, a Szentbékkálla közvetlen szomszédságában található Kőtenger. Hatalmas kőtömbök a ligetes erdőben, sokak szerint nemcsak a környéken, de egész Magyarországon ez az egyik legszebb hely. A községtől a kék jelzés visz a Balaton-felvidék természeti csodájához. Ha innen továbbhaladunk a kék jelzésen, odaérünk a velétei palotaromhoz, amely egy gótikus stílusban épült püspöki lakótorony romja. A kék turistaúton továbbhaladva a töttöskáli templomromhoz jutunk. Innen nem messze van az Eötvös Károly-kilátó, ahonnan meseszép a panoráma. A kék jelzésen továbbhaladva visszaérünk Szentbékkállára.

Táv: 8 kilométer
Szintemelkedés: 230 méter
Nehézség: könnyű
Látnivalók: Kőtenger, velétei palotarom, töttöskáli templomrom, Eötvös Károly-kilátó

Geológiai érdekesség a kõtenger. Fotó: MTVA/Jászai Csaba

Gulács hegyBadacsonyBadacsonytomaj

Kisfaludy Sándor-kilátó 18 méter magas Fotó: MTI/Varga György

A nemesgulácsi vasútállomásról a zöld jelzést, majd a kék háromszöget követve induljunk a Lóczy-úton keresztül a 393 méter magasságú Gulács hegy irányába. Az úton gyönyörű panoráma tárul elénk a Balatonra és a Káli-medencére. A Gulács a Tapolcai-medence más tanúhegyeihez hasonlóan bazaltból áll. Innen a zöld, majd a kék jelzés szerint a gyönyörű Kőkapu bazaltképződményén keresztül átérünk a Badacsonyra. Itt megtaláljuk a néhány éve megmagasított, már 438 méter magas Kisfaludy-kilátót. Induljunk először a kék-piros közös, majd szimplán a piros háromszög irányába, végül a piros-sárga közös jelzést követve a badacsonytomaji vasútállomáshoz érünk. Az út végén Badacsonytomajon megnézhetjük a Kisfaludy-házat, a Szegedy Róza Irodalmi Emlékmúzeumot és az Egry József Emlékmúzeumot.

Táv: 8.5 kilométer
Szintemelkedés:
560 méter
Nehézség:
közepes-nehéz
Látnivalók:
Lóczy-úti panoráma, Kőkapu, Kisfaludy-ház, Szegedy Róza Irodalmi Emlékmúzeum, Egry József Emlékmúzeum

Spárta királynője fonott kaláccsal tartotta távol magától a kutyákat
A magyar Jégember mínusz tíz fokban hegynek fel félmeztelenül fut maratonit
Egyetlen futólépés a jókedv felé
Véget ért az Eseményhorizont: Klein Dávid és Suhajda Szilárd külön folytatja
Futóknak a megfelelően összeállított nagysúlyos erőedzés is hasznos lehet

Sziklamászóból lett bázisugró lőtte a múlt év legmenőbb szelfijét
Az oroszok annyira kemények, hogy néha fürdőruhában síelnek Szibériában

Gyorsmászás a Dhaulagirin, viszontagságok a Kazbegen és a Csomolungmán
Expedíció a Tofana di Rozes déli falának első megmászása után százhúsz évvel
Siklóernyő-balesetben szilánkosra tört Lengyel Ferenc három csigolyája

Vidám téli vakáció a család minden tagjának Ausztria déli tartományában