Óvakodj az önkéntes útbaigazítóktól!

Ha nagyobb csoportban túrázunk, egy mindössze négy kilométeres körtúrán is elbizonytalanodhatunk, hogy merre is haladjunk. Főleg, ha egy túlságosan segítőkész idős néni is megpróbál ellátni jótanáccsal.

Múlt hétvégén a Szénás Kör legkisebb távját jártuk végig családosan, ezúttal azonban egy 4 éves fiú is tagja volt a társaságnak, így kis internetes keresgélés után úgy döntöttünk, a három felnőttből és két gyerekből álló társaság első közös túrája, a Dera-szurdokot, Pilisszentkeresztet és a Szentkút-forrást összekötő 4-5 kilométeres körtúra lesz. A kirándulás amellett, hogy remekül sikerült, a vártnál több kihívást tartogatott, valamint út közben bebizonyosodott a túrázás egyik nagy igazsága:

hallgass mindig a megérzéseidre (és kövesd az itinered)!

Csodás faragványokat is találhatunk a Szent-kút felé – Fotó: Csákány-Szilágyi Adrienn

A körtúrát egy interneten talált itiner-útmutatás alapján terveztük bejárni, de már az elején problémába ütköztünk, nem tudtuk egyértelműen beazonosítani a parkolót, ahol az autót hagyva, a Dera-szurdokhoz érve kezdetét vette volna a túra. Így autónkkal beértünk Piliszentkeresztre, ahol útba igazítást kértünk, és végül a helyi általános iskolánál tettük le a kocsit, valamint megállapodtunk, hogy az eredeti sorrendet felcserélve előbb a Szentkút-forrást keressük fel, és a Dera-szurdok végigjárása után érünk vissza az autóhoz.

A terv működött, a községben először a Mester utcára csatlakoztunk rá, jobbra egy hídon át a Pomázi utat kereszteztük, és a Szőlő utcát végigkövetve értük el az erdőt. A Szentkút-forrás innen széles ösvényen vezető kényelmes, húsz-harminc perces sétára található, utunkat a sárga kettős kereszt turistajelzés segíti. Lépten-nyomon szentképekre, porcelánokra, faragványokra bukkanhatunk, és éppen mire megszomjaznánk, el is érjük a Mária-kegyhelyet az iható forrással. Mivel kedvelt kirándulóhely, vannak, akik kifejezetten a vízért látogatják. Mérsékelten nagy forgalomra számítsunk, de van elég pad, hogy mindenki kényelmesen leülhessen, és szusszanhasson egyet. Így tettünk mi is, a forrásból feltöltöttük a kulacsokat, a gyerekekkel pótoltuk az energiát, és már indultunk is volna az itiner szerint írt irányba,

amikor egy néni ránk szólt, hogy forduljunk vissza, a Dera-szurdok nem arra van!

Gyerekekkel is érdemes végigjárni a körtúrát – Fotó: Csákány-Szilágyi Adrienn

A helyzet nem volt egyszerű. Bár az itiner szerint egyértelműen jó irányba indultunk el, a néni azzal érvelt, hogy a környéken él, és csak segíteni akar, valamint az útba igazító jelzések is rosszak. A kék kereszten ne a patak mentén induljuk el, hanem a jel folytatásának másik irányába, higgyük el, eljutunk majd egy sorompóig, ahol csak át kell menni az úton, és ott leszünk a szurdok bejáratánál. A néni szavainak és a társaságból érkező nyomásnak engedve végül a javasolt útvonalon indultunk el, hamar kiderült azonban, hogy a kék kereszt felmegy balra a hegyekbe, jobbra – ahol a szurdoknak lennie kell – pedig csak jelöletlen utak visznek. Az ellentmondást a családi kupaktanács oldotta fel. Mivel fogalmunk sem volt, pontosan merre mehet a jelöletlen út, az itiner szerint pedig egyértelműen a kék kereszt másik irányába kell haladni, visszafordultunk a forrásig, és rátértünk az eredetileg választott útra. Jól tettük!

A jelet követve sorompóhoz értünk, ahol balra megtaláltuk a főúttal párhuzamosan haladó erdei kis ösvényt, amelyen kényelmes, árnyékos helyen csak végig kellett sétálnunk. A forgalmas főúton átkelve pedig elértük azt a helyet, ahol a leírás szerint kezdeni kellett volna a túrát, a parkolót.

S hogy hol kellett volna lefordulni? Budapest felől érkezve Pilisszentkereszt előtt nem sokkal a „Természetvédelmi terület” táblánál.

A parkolóból már könnyű dolgunk volt, átmentünk egy fa hídon és Pilisszentkeresztig a kék sávot követtük. Megjegyzem, a túrát sokan gyerekbarátnak tartják, de ez csak félig-meddig igaz. A terep esős időben néhol nagyon csúszik, az ösvény itt-ott elég szűk, a szembejövő forgalom elől nem mindig könnyű félreállni, és vannak részek, ahol a patakon úgy kell átkelnünk, hogy a köveken egyensúlyozunk. Gyakorlott túrázók számára mindezek persze nem jelenthetnek akadályt, sőt csak fokozzák az élményt az egyébként varázslatos szurdokban, tíz év alatti gyerekekkel érkezve azonban érdemes váltócipővel és/vagy váltózoknival készülni, mert előszeretettel ugrabugrálnak a patak szélén – nálunk mindketten annak rendje és módja szerint bele is csúsztak a vízbe.

Kiérve a szurdokból is van még látnivaló – Fotó: Nagy Zsolt

A szurdokon forgalomtól függően nagyjából fél óra alatt lehet átsétálni, a végét kisebb pihenő jelzi padokkal és információs táblákkal. Innen Pilisszentkereszt már csak fél kilométer a kék sávon, a községbe beérve is kövessük a jelet, ami elvisz a Mester utcáig, onnan pedig már csak néhány lépés az általános iskola, ha az autónkat ott hagytuk.

Tipp: a túra végeztével érdemes felkeresni a közeli Hilda cukrászdát, nálunk a gyerekek kiérdemelték a fagyit, jómagam pedig ott ettem az utóbbi évek legjobb francia krémesét!

Ne rángassuk a súlyokat! – egyedül építette fel magát a nulláról a vb-címekig
Minden férfi szerelmes volt belé, ő viszont csak a hegyekbe: az első nő a K2-n
Molnár Péter nem zárja ki, hogy valaha visszatér a versenyzéshez
Gyomorprobléma hátráltatta, ám ez sem akadályozta meg az ob-győzelmét
Elszállt a kuplung, elesett futás közben, nem volt erő a lábaiban – mégis megnyerte a 12 órás ob-t