Csak óvatosan a téli újdonságokkal!

A vállalkozó szellem és a kalandvágy télen is a szabadba csábít, de vigyázzunk, ha a havon vagy a jégen valami új kipróbálásán törjük a fejünket. Hogy aztán ne törjön semmi…

Beköszöntött a tél, sokan síbotra cserélték a túrabotot. A hagyományos téli mozgásformák, a síelés, a szánkózás vagy a korcsolyázás mellett évről évre újabb idénysportok gyarapítják az egyébként sem gyér kínálatot. Sokan ugyanakkor megfeledkeznek róla, hogy nem mindegyik alkalmas mindenkinek.

A kalandvágy a természetbe csalogat, ott azonban zimankó, hó és jég várhat minket. Amikor eljátszunk a gondolattal, milyen lenne, ha rendhagyó téli sportokat is kipróbálnánk, gyakran számításba sem vesszük, hogy milyen kockázattal járnak, így a sérülésveszélyről is hajlamosak vagyunk megfeledkezni.

Az osztrák Kleine Zeitung terjedelmes összeállításban vette számba a napjainkban népszerű téli sportokat – és nem felejtette el hozzátenni, hogy közben mire kell odafigyelni. Ezeket a teljesség igénye nélkül igyekszünk összeszedni.

Freestyle síelés

Az óriási ugrások és látványos trükkök olykor bizony fájdalommal járnak. Minél vakmerőbb valaki, minél hajmeresztőbb mutatványokat akar megcsinálni, annál nagyobb az esélye, hogy baj történik. Marcus Hofbauer sebész nyilatkozta:

„A térdízület különösen érzékeny, a porc és a szalagok is sérülhetnek, rosszabb esetben keresztszalag-szakadást is szenvedhetünk egy szerencsétlen mozdulat következtében.”

Kellemes időtöltés a síelés, de tisztában kell lenni a sérülésveszéllyel

Bringázás havon

A kerékpározás szerelmesei télen sem mondanak le a bringázás élményéről. Különösen izgalmas lehet porhóban, hátszéllel száguldozni. A baj csak az, hogy a mostoha időjárási körülmények között könnyen elveszíthetjük uralmunkat a kerékpár felett. Fejvédő használata nemcsak erősen ajánlott, hanem kötelező, a végtagjaink védelméről is érdemes gondoskodni, sőt óvjuk a gerincünket is!

Jégfalmászás

Egyre többen éreznek leküzdhetetlen késztetést, hogy felkapaszkodjanak egy meredek falra vagy hegyoldalra. A kalandvágyókat a hó és a jég sem rettenti el, ne feledjük azonban, hogy a mászás némi előzetes ismeretet, gyakorlatot és erőnlétet követel, miként az sem hátrány, ha nem szédülünk a magasban. A bécsi orvos amondó: mászás, illetve kapaszkodás közben sérülhet a kezünk, így gondoskodjunk a megfelelő felszerelésről.

Szánkózás

Nem is gondolnánk, mennyire veszélyes, Ausztriában évente csaknem kétezren sérülnek meg szánkózás közben. A legtöbb sérülés – Marcus Hofbauer szerint – abból fakad, hogy fának hajtunk, elakadunk, felborulunk, vagy esetleg elütünk másokat. Gyakori szánkós sérülésnek számít a bokatörés (mivel a lábunkkal igyekszünk fékezni a bajban), amelyet megelőzhetünk, ha magas szárú cipőt viselünk.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.