A kerékpárkölcsönzés fortélyai

Mielőtt betoppanunk egy bringakölcsönzőbe, érdemes figyelni a részletekre, nehogy kellemetlen – anyagi jellegű – meglepetések tegyék tönkre programunkat, hétvégénket. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat.

Közelegnek a hosszú hétvégék, indul a tavaszi túrák szezonja, a kerékpárszállítást azonban nem minden tekerni vágyó tudja megoldani. Ilyenkor érdemes útba ejteni egy kölcsönzőt, természetesen az alábbi teendőket észben tartva.

 

  1. A bringabeállítás bérelt járgány esetén is ugyanolyan fontos, sőt, gyakran fontosabb. Egy tíz kilométeres velencei túrát még csak kibírunk alacsony nyereggel vagy túl hosszú pilótafülkével, de ha három napra bérelünk hanyagul beállított biciklit, előbb-utóbb felhólyagosodunk valahol…
  2. Ne számítsunk rá, hogy – főleg szezonban – a kölcsönzőben dolgozó alkalmazottnak hosszú félórái lesznek arra, hogy aprólékosan beállítsa a kerékpárunkat. Ha otthon van bringánk, de nem tudjuk fejből a méreteket, arányokat, amelyek a bringabeállításhoz kellenek, fogjunk egy mérőszalagot, és mérjük le, ami mérhető (nyeregmagasság, kormánytávolság stb.). Így megkönnyíthetjük a kölcsönzős személyzet – és a magunk – dolgát. A beállításhoz szükséges alapszerszámokkal – legalább egy marokszerszámmal – jó, ha rendelkezünk.
  3. A legtöbb bérelhető kerékpár értelemszerűen használt, és túrázásra, városi közlekedésre alkalmas. Ha versenyezni szeretnénk a hétvégén, lehetőleg ne bérelt bringával tegyük.
  4. A kölcsönzőkben többnyire taposópedálos vagy hibridpedálos bicajok bérelhetők. Ha SPD-cipőnk van, és ragaszkodunk saját rendszerünkhöz, ugyanakkor nem tudjuk magunkkal vinni a bringánkat, és mindenképpen bérlésre szorulunk, szereljük fel a pedált a bérelt bringára.
  5. Jó, ha tudjuk, a legtöbb bérlőhelyen nemcsak kerékpárt, hanem szükséges kiegészítőket (sisakot, pumpát, pótbelsőt) is rendelkezésünkre bocsátanak, a megfelelő ellenérték megfizetése fejében.
  6. Külföldön sok helyen eltérnek a kölcsönzési szabályok. Legtöbbször utólag kell fizetni, előre pedig csak egy fényképes igazolványt kell letétbe helyezni, illetve jóvá kell hagyni, hogy a kölcsönző másolatot készítsen a bankkártyánkról (probléma esetén természetesen azonnal megterhelik). Általában olyan bérlési megállapodást kötnek az ügyfelekkel, amely szerint a bringa bárminemű meghibásodása a bérlőt terheli – még akkor is, ha olyan balesetben rongálódik meg a kerékpár, amelyben nem mi voltunk hibásak.
  7. Hazai kölcsönzőknél bizonyos értékű letétet, illetve órán vagy napon alapuló bérleti díjat kell fizetni – az esetek zömében előre.
  8. Magyarországon, de külföldön is gyakori, hogy nem kerékpárt bérel az emberfia-lánya, hanem inkább befizet egy vezetett túrára, ami magában foglalja a kerékpár rendelkezésre bocsátását is. Ha az igényeinknek leginkább megfelelő időtöltést és árkonstrukciót keressük, számításainkból ne hagyjuk ki ezt a lehetőséget se.
  9. Érdemes tudni, hogy több bolt és márka biztosít tesztlehetőséget. Ez azt jelenti, hogy egy-egy új típusú kerékpárt elvihetünk néhány napos használatra. Egy bolt sem kínálja a teljes készletét kipróbálásra, de gyakran akár méregdrága csúcsgépeket is kifoghatunk. A tesztelés hátránya – persze teljesen érthető –, hogy teszt esetén a kerékpár teljes árát (esetenként több százezer forintot) ott kell hagyni a boltban letétnek.
  10. Mókás lehetőség a bérlésre a „partibérlés” vagy csoportos bringabérlés. Vannak vállalkozások, amelyektől egyenesen céges túrát vagy csapatépítést lehet kerékpáros formában rendelni. Ilyenkor akár 30-40 bringát is kiszállítanak, és biztosítják a felhőtlen, egyúttal sportos szórakozást.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.