Okostelefonnal navigáltunk az erdőben

A túra GPS-készülékeket ugyan nem helyettesítik a mobilos alkalmazások, de gpx fájlokat tökéletesen olvasnak, meghatározzák pozíciónkat az erdőben, és segítségükkel akár a turistajelek követése nélkül is kirándulhatunk.

Amióta csak túrázom, túlnyomó többségben itinerek (az útvonal részletes leírása) alapján járom az erdőt. Teljesítménytúrákon ez alapból jár minden indulónak, de ha csak kedvem szottyan egyet kirándulni valamelyik hegységünkben, akkor is számos itiner közül válogathatok az interneten. Ezeket kinyomtatva vagy a telefonra lementve eddig még mindig megtaláltam a helyes irányt, sosem keveredtem el úgy az erdőben, hogy ne tudtam volna, merre járok. A bevált rendszer miatt nem éreztem szükségét annak, hogy túra GPS-készüléket vásároljak, az viszont időről időre foglalkoztatott, hogy a navigációt segítő gpx kiterjesztésű fájlokat valamilyen okostelefonos alkalmazással használni tudjam.

Eddig minden ilyen irányú próbálkozásom sikertelenül zárult, a legutóbb kipróbált ingyenes GPX Viewer alkalmazás azonban végre megfelelt az elvárásoknak.

Az alkalmazást egy Samsung Galaxy Note 4 okostelefonnal használtam, és Play Áruházból töltöttem le. Próbaként az aktuális családi túra gpx fájlját töltöttem bele, ami Telkiből indult az Anna Vadászlak felé, és onnan kanyarodott vissza Telkibe. Az útvonal mindössze 7 kilométert ölelt fel, de mivel ennek nagy része az erdőben kanyargott, tökéletesnek tűnt arra, hogy teszteljem, mennyire pontosan mutatja az alkalmazás az útvonalat, és azt, hogy éppen hol tartok.

A rövid válasz: tökéletesen.

A gpx fájl beolvasása után egyből látszik az útvonal és a tartózkodási helyünk. Városban egyértelműen meghatározhatjuk, melyik utcán merre kell kanyarodnunk, a színekből látjuk, hol következik az erdő, és a térképre ránagyítva az alkalmazás kiírja a fontos helyeket: városban az épületeket, boltokat, utcaneveket, az erdőben a hegycsúcsokat, kilátókat és éppenséggel az Anna Vadászlakot, amit kerestünk.

A navigáció ugyanakkor kimerül a térképben, a megrajzolt útvonalban, és a helyzetünket jelző pöttyben. Azt, hogy milyen régóta vagyunk úton, mennyi idő és méter múlva várható a következő leágazás, az alkalmazásból nem tudjuk meg. Akinek ilyen adatokra van szüksége, a túra GPS-készülékeket vagy -órákat érdemes választania, de az átlagos túrázónak, aki csak az útvonalat szeretné látni és tudni, hogy nem tért le róla, az elágazásoknál pedig megerősítésre vágyik, tökéletesen kiszolgálhatja az igényeit ez az ingyenes alkalmazás is.

Személy szerint ez volt az első alkalom, hogy okostelefonon gpx fájl alapján navigációt használtam, és amit vártam tőle, azt teljesítette. Végigvezetett az útvonalon úgy, hogy szinte nem is kellett követnem a turistajelzéseket – persze itiner vészhelyzet esetére volt nálam, így akkor sem lettem volna meglőve, ha az alkalmazás valamilyen okból bemondja az unalmast.

A GPX Viewer teljes körű tesztelése több időt venne igénybe, nagy kérdés például, mihez kezd az alkalmazás, ha egyáltalán nincsen internetkapcsolatunk (az offline navigáció az 1599 Ft-ért megvásárolható PRO verzióban érhető el) – nekünk ezen a kis útvonalon ilyen problémánk nem akadt.

Figyelembe kell venni azt is, hogy a navigáció folyamatos használata erősen meríti az akkumulátort.

A 7 kilométeres túrát családilag kényelmes tempóban nagyjából 2 óra alatt jártuk végig, az én meglehetősen elavult telefonom töltöttsége ezalatt 100%-ról 35%-ra esett vissza úgy, hogy nem néztem folyamatosan a térképet, de ment a háttérben az alkalmazás. Újabb, nagyobb kapacitású okostelefonokkal ennél jobb üzemidő is elérhető, de ha hosszabb túrára megyünk, mindenképp érdemes power bankot magunkkal vinni – na és sose felejtsük otthon a papír alapú térképet vagy itinert!

Schwarzenegger elárulta, szerinte hogyan élhetünk hosszú ideig
Pókember-jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel