Kettlebell: hatékony, de veszélyes

Első ránézésre azt gondolnánk, hogy a kettlebell használata nem különbözik a hétköznapi súlyzóétól, pedig nem így van. Ha komolyan szeretnénk vele foglalkozni, érdemes először kikérni egy tapasztalt oktató tanácsát.

Nemcsak Gulácsi Péter és Willi Orbán, a német élvonalbeli labdarúgó-bajnokságban szereplő RB Leipzig magyar játékosai, hanem a világhírű színésznő, a Bosszúállók egyik főszereplője, Scarlett Johansson is nagy hasznát vette a kettlebellnek állóképességének javításában. A különleges kinézetű súlyzó ma már minden valamirevaló fitneszteremben megtalálható, de azt csak kevesen sejtik, hogy nálunk nem rég óta van így.

A „füles ágyúgolyó” története a cári Oroszországba nyúlik vissza, ahol hamar ráeszméltek, hogy a kettlebellsport tökéletesen fejleszti az izomerőt és a testet. Bár Magyarországon először csak 2006-ban jelent meg, hamar népszerűvé vált.

„Amikor behoztuk az országba az első kettlebellt, azt láttuk, hogy a ma már funkcionálisnak nevezett edzésmódszerre igen nagy szükség van itthon is – kezdte a beszélgetést Lakatos Péter kettlebell-mesteroktató. – Amikor elkezdtünk vele edzeni, azt hittük, senkit sem fog érdekelni, de aztán azt tapasztaltuk, hogy egyre többen csatlakoznak hozzánk.”

Lakatos Péter bizton állítja, ha valaki megérti a kettlebell működési elvét, hamar beleszeret. Bár az eszköz első ránézésre primitívnek tűnik, mivel nincs kiegyensúlyozva, mint bármilyen más kézi súlyzó vagy rúd, a megfelelő használatra már akkor figyelni kell, amikor kézbe veszi az ember.

A kettlebell a fitneszpiacon jelen lévő eszközöktől merőben eltérő kialakítású és formájú, ahogyan ő fogalmazott, az ember szeme könnyen megakad rajta. Népszerűsége azonban nem elsősorban ennek köszönhető. Egyik legfőbb előnye, hogy az alapgyakorlatokat hamar el lehet sajátítani, és bárhol lehet edzeni. A mesteroktató szerint azonban a legnagyobb hiba az, ha valaki a YouTube-ot tekinti a tudásszerzés elsődleges forrásának.

„Minél egyszerűbb egy eszköz, annál jobb szakember kell a betanításához, ellentétben a kötött pályán mozgó erősítő eszközökkel, amelyekkel nem igazán lehet elrontani egy adott gyakorlatot. Szakember segítsége nélkül a kettlebell gyorsan »megharapja« az embert, és a fáradásos sérülések kockázata is megnő” – figyelmeztetett a szakember.

Az eszköz használatakor gyors ballisztikus mozgásokat kell végezni, és a jutalom sem marad el: nincs olyan izom, amit ne mozgatna meg, hiszen a gyakorlatok az egész testre és izomzatra hatnak. Talán ezért sem meglepő, hogy nemcsak hobbisportolók és testépítők, hanem élsportolók körében is egyre népszerűbb.

„Az élsportolók is egyre nagyobb kedvvel használják az eszközt. Több élvonalbeli kézilabdacsapatnál már rendszeresen alkalmazzák a játékosok, és az a tapasztalat, hogy nemcsak használják, de szeretik is, hiszen a kettlebell a robbanékonyság és a repetitív robbanékonysági készség fejlesztésében ma már megkerülhetetlen” – magyarázta Lakatos Péter.

A kettlebellel történő lendítés metabolikusan meglehetősen megterheli a szervezetet, ezért egyhuzamban csak fél vagy egy percig szabad használni, majd pár perces pihenőt kell tartani.

A kettlebell súlya, a gyakorlatok minősége, intenzitása és felépítése mind-mind befolyásolják, hogy egyszerre mennyi ideig szabad vele edzeni. Egy erőteljesebb kettlebelledzés 45 percig is eltarthat, de léteznek úgynevezett szakítógyakorlatok is, amelyek során 5 percen keresztül százszor kell a 24 kilogrammos súlyt láb között lendítve a fej fölé emelni.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.