Tök amatőr: tíz kilométer, de rosszul?

Profik, tudjátok, ez az a blog, amely számotokra veszélyes lehet, hiszen itt annyi szakszerűtlenség, kontár megoldás és furcsa tapasztalat olvasható, amennyit tényleg csak egy teljesen kezdő gyomra tud befogadni. Vagy talán az sem.

Amikor az ember már könnyedén letudja a napi négy-öt kilométereit, csak elkezd motoszkálni a fejében a gondolat: mikor lesz meg az a tíz? Mert a tíz kilométer is olyan, amilyen eleinte a három, majd az öt, de mégsem olyan, mert a tíz sokkal, de sokkal több. Egy igazi kihívás, majd egy valódi álom, és ha teljesítjük, nos, akkor kisebbfajta csoda. Na jó, nagyobbfajta csoda.

De hogyan teljesítsék azok, akiket nehezen múló rosszullét gyötör akkor is, ha csak rágondolnak, hogy több mint egy órát kell kocogniuk?

Azt mondják a tíznél sokkal többet futók, hogy a kilométerek csak úgy jönnek maguktól. Jönnek és jönnek, igazából nem futni, hanem számolni a nehezebb, hogy mikor is akarjuk már abbahagyni.

Ezzel a megállapítással azért vitatkozhatnánk, de kétségtelen, sokan meglepődnek majd, hogy egy-két kilométer még a vége felé is milyen könnyűnek tűnik, miközben a táv elején majd szétszakadt mindenünk.

Először is melegítsünk be. Igen, ezt mi, tök amatőrök sokszor elfelejtjük, vagy legalább félig-meddig elblicceljük. Ha ez elmarad, megvan az esély mindenféle kínlódásra: például nyolc és fél kilométernél könnyedén roppanhat egyet a térd, és ott a dilemma, hogy kocogjunk-e még tíz percet, hátha nem roppan másodszor vagy harmadszor is, vagy inkább jobb a békesség alapon tekintsünk el az aznapi csodától.

Közben tervezzük meg a távot.

Lehetőleg hét-nyolc kilométernél ne a lakásunk előtt lyukadjunk ki, mert túl nagy a csábítás, hogy jaj, de jó, már vége is, jöhet a vacsi!

Sőt, az is segíthet, ha fejben picit többet vállalunk, és eltökéljük, hogy csak azért is tizenkettőt futunk – ha ebből a tíz összejön, szuper, akinek pedig a tizenkettő is megy, nos, az egyáltalán nem tucatfutó.

Álljunk be a megszokott tempóra. Mindegy, hogy ez mennyi, ötperces vagy nyolcperces ezrekre készülünk-e, a lényeg, hogy nincs értelme az elején hősködni, de az sem feltétlenül szerencsés, hogy százon túli bácsik húzzanak el mellettünk. Legyen egy jó tempó: olyan, ami akár tíz kilométerre is megfelel, és ha óra vagy telefon nélkül – azaz csak a fejünkre és a lábunkra hagyatkozva – legfeljebb húsz-harminc másodperces eltérésekkel tartani tudjuk minden ezer méteren a tervezett iramot, nagy baj aligha lehet.

Vigyünk magunkkal segédeszközt. Néha a kismotor nagyon jó lenne, de alapesetben energiaszelet vagy szőlőcukor is megteszi. Meg persze víz, főleg, ha betyár módon éppen a harminc fokban akarjuk levágtázni először azt a tízest.

De játszhatunk aszkétásat is, amikor mindent megtagadunk magunktól, mondván, a jó hegymászók is oxigénpalack nélkül sétálnak fel a Csomolungmára! Az meg ugye még kilenc kilométer sincs…

Fussuk ki magunkat. Ha csak annyi erő marad, hogy az utolsó háromszáz méteren picit gyorsabban kapkodjuk a lábunkat, és nyerünk így tizenöt másodpercet, már megérte. Hiszen azzal a tudattal rogyhatunk le otthon a kanapéra – rosszabb esetben előszobai fogasra –, hogy meglett a tíz, és a végén még sprintelni is tudtunk. Azaz, ide azt a tizenegyet is!

Hajrá, tök amatőrök!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Példaképe miatt az ultrafutást választotta, amely kiszakítja a rohanó világból
Életveszélyes trükkök során győzte le a félelmét a falakon tekerő BMX-es
Nemcsak nyáron lehet SUP-ozni: szakértő segít, hogyan evezzünk a téli hidegben
Marcel Hirscher, a sípályák korszakos ura
Itt a tél, magasságtól függően egyre több hegységünkben túrázhatunk hóban

Videók

Erdőben is lehet síléccel száguldozni, de senki se csinálja utána
Mint a rajzfilmekben: lufikkal az égig
Magassági rekord: falmászás a felhők között

Hegymászás

Siklóernyő-balesetben szilánkosra tört Lengyel Ferenc három csigolyája
A sziklát érteni kell, a mászás művészet
Eltűnt három francia a Himalájában

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Az osztrák Grand Canyon és más szépségek
Kiterjesztett szabályozás síelőknek
Kizárólag negatív teszttel lehet síelni
Játszótérnek 28 méteres jégmászótorony
Megtelnek a parkok asztaliteniszezőkkel

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.