Bringázás a sötétben: mire kell a leginkább figyelni?

Az éjszakai tekerést minden montisnak ki kell próbálnia – ez új dimenziót (mondjuk úgy, a sötét oldalt...) ad a kerekezés élményéhez.

A legfontosabb irányelvek a következők:

LÉTSZÁM. Mindig legyünk legalább ketten, egyedül ugyanis elég nagy kalamajkába lehet kerülni, legyen a baj akár technikai probléma vagy baleset.

ÚTVONAL. Kizárólag a megszokott, bejáratott útvonalainkon haladjunk! De legalábbis legyen olyan a csapatban, aki éjszakai körülmények között is tökéletesen tudja az irányt, és ismeri a környék legapróbb jellegzetességeit is. Vegyük figyelembe, hogy sötétben teljesen (!) más arcát mutatja az erdő, a szokatlanság miatt az irányérzékünk is megváltozhat.

IDŐ. Sose centizzük ki az időt! Minden technikai gond az akkumulátorunkat is használja. Törekedjünk a biztonságra, és inkább vigyünk magunkkal olyan alkatrészeket, szerszámokat is, amiket nappal nem szoktunk.

Világosban rossz esetben akár 20 kilométer távolságról is hazatoljuk a bringát, de éjszaka, lemerült aksival könnyen ott ragadhatunk az erdőben, és kedvenc horrorfilmjeink különféle jeleneteit élhetjük át.

VILÁGÍTÁS. Az első lámpánk a legfontosabb felszerelésünk. Manapság bivalyerős fényberendezéseket lehet kapni. A legtöbb nagy fényerejű lámpa kormányra szerelhető, ennek az a hátránya, hogy bizonyos sebesség felett egy szűkebb kanyarba kicsit „vakon” érkezünk, vagyis nem teljesen látjuk az ívet. Alapesetben kerékpározásnál a tekintetünk mindig egy kicsit előrébb jár. Éjszaka a tekintetnek ez a megszokott távolsága – főleg kanyarban – lerövidül. Léteznek fejlámpák is (például terepfutók, túrázók, barlangászok részére), ha meg tudjuk oldani a sisakra rögzítését, az is hasznos, bár inkább csak kiegészíti a kormányra szereltet. Erdei, esti tekeréshez erősebb, szélesebb és egyenletesebb fényszórású lámpamodellek valók. Érzékeltetésképpen: az 1600 lumenes, kormányra szerelt, széles szórású lámpa elég nagy területet világít be ahhoz, hogy fel tudjunk gyorsulni az erdőben akár 30-40 km/h-s tempóra is. Szinte minden komolyabb lámpa fényereje változtatható: érdemes a világítást az aktuális sebességünkhöz igazítani (persze nem kell percenként oda-vissza nyomkodni a gombokat.) Például egy hosszabb emelkedőn jó ötlet levenni a fényerőt, alacsony sebességnél ugyanis kevesebb területet kell magunk előtt belátnunk, és így az aksiban is több marad.

Legyen nálunk hátsó villogó is, és kivilágított területre érve nagyon figyeljünk az első lámpa fényerejére: roppant balesetveszélyes elvakítani a szemből érkezőket.

Kivilágítatlan területen is egy optimális szintre vegyük vissza a világítást, aszfalton kevesebb fénnyel is boldogulunk.

SZOMSZÉDOK. Az éjjeli erdőben is számíthatunk társaságra! Nehogy abban a hitben hasítsuk az éjszakai erdőt, hogy senki sincs rajtunk kívül több kilométeres körzetben. Terepfutók, túrázók, barlangászok, romantikázók is okozhatnak meglepetést. Vadakra is számíthatunk: egy ilyen találkozó általában erős ijedséget kelt mindkét félben. A legtöbb esetben azonban az érkezésünk okozta látvány olyannyira megborítja az állatok megszokott életvitelét, hogy azonnal elmenekülnek.

Végezetül: sokakat nem tölt el nagy biztonságérzettel az, hogy egy szem lámpával bemerészkedik éjszaka az erdőbe. Amennyiben nem tudjuk kezelni az ilyen jellegű félelmeinket, nem biztos hogy nekünk való ez a tevékenység, és ezt nem ciki bevallani – ez esetben a legjobb, amit tehetünk, ha nappal kerékpározunk.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Pókember jelmezben mászott sziklát a brit erősember
Becsempészett motivációs rajz, extrém kihívások, pályacsúcs – Erős Tibor első 24 órás versenye
A futás miatt a Bükkhöz közel költözött, azóta jelentős versenyeken remekel
Lemma először nyert, Obiri címet védett Bostonban
Megvannak a hazai bajnokok, jöhet a világbajnokság

Videók

A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon
Ha a vadvízi kajakozásnak vannak fokozatai, akkor ez a legerősebb
Mikor méterek döntenek életről és halálról: több mint százzal siklott át két épület között

Hegymászás

Varga Csaba az utolsó nyolcezresre indult, amelynek csúcsán még nem álltak magyarok
A Mount Everest első nagy tragédiája, amelyből semmit sem tanultunk
Amikor még a kaland volt a lényeg: egy könyv, ami közelebb hozza a hegymászást

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.