Crosskovácsi: mindenki másképp csinálja

Egy hét múlva rajtol a Crosskovácsi Maraton, amely a hegyikerékpár-szakág Top Maraton-versenysorozatának idei harmadik állomása. Annak jártunk utána, ki hogyan készül a megméretésre.

Bár Blazsó Márton, az EDO Bike Team hegyikerékpárosa tavaly nem indult a Crosskovácsin, ezúttal feltett szándéka, hogy ott legyen. A rutinos versenyző a május 26-i szilvásváradi futamon a leghosszabb, azaz a 107 kilométeres távon a Master 1 kategóriában ért elsőként célba, és Nagykovácsiban sem adná alább.

„A tavalyi Crosskovácsin azért nem voltam ott, mert a verseny előtti napokban sokat esett az eső, és úgy gondoltam, a pálya nem lesz végig bringázható, tolni pedig nem akartam a bicajt” – emlékezett vissza Blazsó Márton, aki korábban több alkalommal is megnyerte a Crosskovácsit. A pályával kapcsolatban megjegyezte: a terep közepes nehézségű és sártűrő képességű, nem túl gyors, és nem igényel túlzott technikai tudást.

Hasonló emlékeket idézett fel Szabó Zsolt, az Életerő KSE 36 éves versenyzője, aki a tavalyi Crosskovácsin középtávon, a Master 1 kategóriában lett első.

„A sár valóban megnehezítette a versenyzők dolgát, de ez a szabadtéri hegyikerékpáros versenyek velejárója. Korábban versenyeztem hasonló körülmények között, így nem zavart az sem, hogy néha tolni kellett a kerékpárt.”

Szabó Zsolt azt is megjegyezte, a nagykovácsi pálya előnye, hogy a lefelé menetek biztonságosak, a felfelé menetek pedig nem túlzottan embert próbálóak, ami kifejezetten azoknak kedvez, akik gyorsan szeretnek tekerni.

Blazsó Márton és Szabó Zsolt is szegedi, ezért nehezebb felkészülniük a hegyikerékpáros terepre. Blazsó Márton a verseny közeledtével igyekszik a terhelést növelni, és azt reméli, ez ismét elegendő lesz a dobogóra kerüléshez. „Ezen kívül azt tervezem, hogy a verseny előtt pár nappal hegyi terepen fogok gyakorolni, hogy jobban belerázódjak” – tette hozzá.

Másképp hidalja át ezt a nehézséget Szabó Zsolt, aki a Tisza ártéri erdeinek ösvényein gyakorol a hegyi versenyre. „Pár nappal a verseny előtt már nem szoktam hegyi terepre menni, viszont több alkalommal is jártunk már edzőtáborozni a romániai Bihar-hegységben, ahol magasabb pályaútvonalakon gyakoroltunk. A lényeg az, hogy az erőnlét meglegyen, akkor a hegyi pályán sem lesz gond.”

Az étrenddel kapcsolatban Blazsó Márton a praktikumot tartja leginkább szem előtt.

„Figyelni kell a folyadék- és a szénhidrátbevitelre, és a verseny előtt nem érdemes megváltoztatni a megszokott étrendünket. A verseny előtti nap estéjén már csak könnyű, szénhidrátos ételeket eszem, amelyeket könnyű megemészteni, a versenyt közvetlenül megelőző órákban pedig alig fogyasztok néhány falatnál többet. Ilyenkor a tejtermékekből is kevesebbet eszem, így könnyebb lesz az emésztésem is.

Blazsó Márton arra is figyelmeztet, hogy a verseny előtt kerüljük a sok fehérjét, a nehéz ételeket, a gyümölcsöket és a zöldségeket – utóbbiaktól könnyen felfújódhat az ember.

Szabó Zsolt nem követ speciális étrendet, és táplálékkiegészítőket sem használ, ahogyan ő fogalmaz:

„A verseny előtt néhány nappal általában hagyományos, kalória- és szénhidrátdúsabb ételeket eszem, a verseny reggelén pedig leginkább azt, ami éppen adódik: rántottát, zsemlét felvágottal és joghurtot. A verseny alatt azonban csak olyat, amit tekerés közben is meg lehet enni, így banánt és különböző energiazseléket.”

Június 15-én Nagykovácsiban kiderül, melyik módszer volt a sikeresebb.

A Top Mountain Bike Maraton sorozat 2019. évi versenyei:

  1. futam: 2019. május 5., Balaton Maraton – Balatonfüred
  2. futam: 2019. május 26., Specialized Maraton Szilvásvárad – Szilvásvárad
  3. futam: 2019. június 15., Crosskovácsi Maraton – Nagykovácsi
  4. futam: 2019. augusztus 4., Bükk Maraton – Felsőtárkány
  5. futam: 2019. szeptember 1., Mátra Maraton – Mátraszentistván

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.