Csak óvatosan: ezekre figyeljünk síelésnél

A téli szezonban rendszeresen találkoznak az orvosok síelés közben bekövetkezett sérülésekkel, ennek kapcsán érdeklődtünk, milyen veszélyeket rejt magában a sportág.

Mintha nem lenne holnap – bár sokakra jellemző, de éppen így nem szabad síelni, különben garantáltan beüt a baj.

„A magyarok többsége évente egyszer jut el síelni, akkor viszont nyitástól zárásig pályán vannak, és ahogy fárad az ember, úgy nő a balesetveszély, erre mindenképp érdemes odafigyelni – kezdte dr. Kandár Zoltán baleseti sebész főorvos a sísérülésekkel kapcsolatban, aki a fáradtság mellett még egy fontos tényezőre is felhívta a figyelmünket – Minden nap, mielőtt felmegyünk a pályára, melegítsünk be, no meg természetesen a védőfelszerelésről sem szabad megfeledkezni. Baleseti szempontból a térd- és a szalagsérülések jellemzőek leginkább, illetve ezek mellett a lábszártörés is gyakorta előfordul. A boka ritkábban sérül, mert a bakancs szerencsére jól fogja az ember lábát.”

Dr. Kandár Zoltán hangsúlyozta, nem tanácsos a karosszékből felállva rögtön nekiállni síelni, ahogy a nap elején is érdemes bemelegíteni, úgy az sem árt, hogy megfelelő edzettségi állapotban vágjunk neki a hegyeknek, hiszen ha fizikailag jó állapotban vagyunk, odafigyelünk a bemelegítésre, a védőfelszerelésekre, valamint a testünk jelzéseikre, akkor jelentősen csökkenthetjük a sérülés kockázatát.

Viszont még így is előfordulhat, hogy megtörténik a baj, ezért biztosítás nélkül senki se induljon útnak, hiszen adott esetben egy helikopteres mentés horribilis összeget emészthet fel.

„Az pedig már a sérüléstől is függ, hogy hol érdemes ellátni a balesetet szenvedő síelőt – folytatta dr. Kandár. – A kinti kórházak sem feltétlenül jobbak, mint az itthoniak, viszont valószínűleg drágábbak, és utána még haza is kell jutni. Súlyos sérülés esetén persze minél előbb el kell látni az embert, tehát lábszártöréssel senki se utazgasson, de kisebb probléma esetén az első ellátás, például egy gipszelés után már itthon is lehet folytatni az orvosi ellátást és a felépülést.”

Ami a felépülés idejét illeti, az egyértelműen sérülésfüggő, néhány héttől több hónapig terjedhet, sokkal jobb azonban, ha egészségesen és megfelelő állapotban megyünk síelni, hiszen akkor a mozgást is jobban élvezzük.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.