Cseke Lilla: Amikor a legnehezebb…

Az Ultrabalaton idei győztese minden második kedden jelentkezik egy-egy személyes élménnyel – ezúttal a két futás közötti pihenésről, a motivációról és önmagunk elfogadásáról ír.

Van, amikor könnyebb, van, amikor nehezebb beilleszteni a futást a mindennapokba. Ott a munka, túlórák, család, gyerekek, ha tanulsz, jönnek a dolgozatok, vizsgák. Jó lenne a barátokkal is többet találkozni, na meg pihenni is… Néha úgy érzem, ha egy nap 48 órából állna, az is kevés lenne. Nem nehéz feszített és pörgős életvitel mellett elfáradni, és van az a tartós fáradtság, amit nem lehet egy hétvége alatt kipihenni. Sokszor éppen a futás tud feltölteni, máskor nincs már rá külön energia, ha amúgy is felőröl a napi rutin. Az elvégzendő feladatok mellett a futás is felkerül a „to do” listára mint kötelező elem. Mi segíthet ilyenkor?

Hagyj időt magadnak!

Akár 2-3 napot futsz egy héten, akár mindennap edzel, nyugodtan tarts szünetet. Stresszes időszakban hamarabb legyengül az immunrendszer, és könnyebb lesérülni. Sokkal többet ér néhány nap, akár egy hét pihenő, mint kimenni „csak azért is” futni. Ha nincs kedved, és erőlteted, szinte biztos, hogy nem esik jól.

Újíts be!

Ha mindenképp szeretnél mozogni, biciklizz, jógázz, menj úszni, túrázni, keress olyan mozgásformát, ami feltölt. Legyél többet a természetben. Ha van rá lehetőséged, próbálj ki új sportokat, például pilates, fallabda. Tavaly kipróbáltam az ökölvívást, s bár már nem járok, tapasztalásnak nagyon jó volt; a felgyülemlett feszültséget is sikerült levezetni egy bokszzsákon. Sokat segíthet egy új futóútvonal is, ami változatos, és ahol új ingerek érnek.

Keress partnereket!

Sokszor megtapasztaltam, hogy ha kedvetlenebb, fáradtabb vagyok, kifejezetten jó együtt futni vagy sportolni másokkal. Ha kicsit szünetelteted a futást, ugyanakkor mégis mozogsz, keress hozzá partnereket, vond be a barátokat, lehetőség szerint a családot, gyerekeket. Menjetek közösen túrázni, biciklizni. Jó időben piknikezhettek is a természetben. Csatlakozhatsz közösségi futásokhoz is, ahol hasonló futókkal találkozhatsz, és már az is segíthet, ha nem érzed magad egyedül a problémáddal.

Ne hibáztasd magad!

Egy-egy kihagyott futás, edzés után már bűntudatod van? Úgy érzed, nem teljesítetted a kötelezőt, és ez a teljesítményed rovására megy? Persze ha hetekig hanyagolod az edzést, futást, akkor tényleg érdemes elgondolkodni, hogy mi az oka. De néhány kihagyott alkalom még nem kritikus. Ha bűntudattal terheled magad, még inkább nő a nyomás. Koncentrálj arra, hogy ez egy átmeneti állapot, és ha kipihened magad, újrakezded – akár már másnap.

Illusztráció

Legyen határidő!

Egy kis kihagyás még belefér, de könnyű belecsúszni többhetes szünetbe is. Ha nem vagy sérült, vagy nincs komolyabb motivációs problémád, ezt próbáld meg elkerülni. Tűzz ki egy határidőt, amíg adsz időt magadnak a pihenésre, és ragaszkodj is hozzá. Készülj rá, tervezd meg, gondold át előre az útvonalat, távot, tempót.

Jutalmazz!

Még egy hét után sem érzed, hogy lenne kedved futócipőt húzni? Találj ki valamit, ami igazán motiválhat. Egy relaxáló fürdő, kedvenc csokid, masszázs, egy finom bor a futás után vagy egy új futóruha… Jól hangzik, ugye? Engedd meg magadnak a kényeztetést, jót tesz a testednek és a lelkednek is.

Legyen célod!

Szeretsz futni, de néha céltalannak érzed? Nem vagy vele egyedül. Hiába mész ki rendszeresen, egyik futás olyan, mint a másik. Ha fáradt vagy, még inkább kezd egysíkúvá, unalmassá válni. Gondold át, pontosan mit is szeretnél a futással. Gyorsulni, fogyni, versenyen jó eredményt elérni, lefutni egy adott távot? Fontos, hogy olyan célod legyen, ami reális, és illeszkedik az edzettségi szintedhez, állapotodhoz. Ne vállald túl magad, és ne hajszold bele magad irreális elvárásokba. Ha elakadtál, kérheted tapasztaltabb futótárs vagy edző segítségét is.

Fotó Tumbász Hédi

Ha fáradt vagy, pihenj nyugodtan, hagyd, hogy testileg és lelkileg is feltöltődj. Legyenek céljaid, amelyekért megéri erőt venni magadon, és szó szerint megmozgatnak. Kívánom, hogy újult erővel tudj nekiindulni, akár már ma!

Cseke Lilla blogsorozatának részei
1. A legszebb szigetkör
2. A legszükségesebb feladatok verseny előtt

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Fogarasiné Veres Krisztina egyszer fejre állt, de megvédte címét az UTT-n
Cseke Lilla legbosszantóbb bakijai: futás az ismeretlenbe, nevezés a férfiak közé
Az egykerekű és a kétkerekű után itt van az egy plusz két félkerekű bringa
Napfelkelte a Balaton közepén, aztán jöhet a félmaratoni a Káli-medencében
Hat nap futás éjszaka nélkül – Szilasi Viki kanadai csúcsot döntött

Videók

Ami a tökéletes szlalomhoz kell: vízisí és egy kristálytiszta reggel
Száguldás a világ leggyorsabb kötélpályáján
Szabadesés Rubik-kockával

Hegymászás

Öt-hatezres mászatlan hegyeket céloz meg a hegymászó-válogatott
Klein Dávid hat év után újra önálló expedíción, célja a Broad Peak megmászása
Elkészült a filmelőzetes Erőss Zsolt elvesztéséről, felesége szemszögéből

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

Utazzon Karintiába: evezős túra a Dráván vagy 36 hajtűkanyar a panorámaúton
Mozogni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
Tippek a víz szerelmeseinek: termálfürdő, vízi csúszda és egyedülálló kilátás
Felhőtlen szórakozás az Alpok déli oldalán
Vidám téli vakáció a család minden tagjának Ausztria déli tartományában

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.