Fekvőkerékpár: a sebesség nem minden

A leggyorsabb kerékpár a rekumbens, ennek ellenére sem találkozunk minden sarkon fekvőkerékpárral – sőt a nemzetközi szövetség ki is tiltotta ezeket a modelleket a viadalokról.

Először is rögzítsük, hogy miről van szó, hiszen a rekumbens kerékpár kifejezés hallatán a kevésbé tájékozottak csak nagy szemekkel pisloghatnak, hogy most akkor mégis milyen bringáról beszélünk. Nos, a rekumbens elnevezés az angol recumbent (fekvő) szóból ered, s innen már könnyebb lehet kitalálni, hogy a fekvőkerékpárokat illetjük vele. A rekumbens kerékpárok léteznek, élnek és virulnak, sőt különleges képességűek – mégis, okkal vagy ok nélkül, de mostoha kategóriának számítanak a bringák között.

A rekumbens bringák lényege, hogy a használója nem előregörnyedve ül egy nyeregben – és egyszer biztosan elkezd fájni a feneke… –, hanem mintha csak fotelben helyezkedne el, hátradőlve, egy háttámlás székben teker.

A dőlés szöge a rekumbens bringától függ: vannak kicsit döntött darabok, azokban szinte fekvő helyzetben tekerünk, míg a skála másik végén azok a modellek találhatók, amelyeken gyakorlatilag egyenes háttal ülve hajtjuk a bringát.

A fekvőbringák ráadásul nem valami újhullámos ötletnek köszönhetik a létezésüket: az első ilyen kerékpárokat a 19. század végén készítették, az első világháború után kifejezetten népszerűek voltak. A fekvő helyzet miatt nagyobb erőátvitel lehetséges, így ezek a bringák gyorsabbak, a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség pedig – a kerékpárgyártók erős lobbijának támogatásával – 1934-ben úgy döntött, kitiltja versenyeiről a rekumbens kerékpárokat.

A döntés jelentősen visszavetette a fejlesztéseket, az 1970-es, 1980-as évekig csak amolyan úri hóbort volt a fekvőbringa.

Ebben az időszakban két dolog tartotta életben ezeket a bringákat. Az egyik, hogy néhány gyártó a versenyekről történő kitiltás ellenére is a palettáján tartotta a fekvőkerékpárt, másrészt kialakításuk okán teherszállításra is remekül használhatóak, így autó vagy motor híján (helyett) lehetett használni őket. A fekvőbringák fejlesztése aztán szűk fél évszázad után kapott új lendületet, s noha a hagyományos kerékpárok népszerűségét valószínűleg nem érhetik el, fontos és különleges szegmense a bringáknak a fekvőmodellek forgalmazása. A másodvirágzás elsősorban az Egyesült Államoknak köszönhető, a tengerentúlon kezdtek el ugyanis foglalkozni ezekkel a bringákkal; 1974-ben Kaliforniában nemzetközi bajnokságot is rendeztek, míg Európában kilenc évvel később került sor a kontinentális viadalra.

A rekumbens kerékpárok jelenleg is az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban a legnépszerűbbek, de Nyugat-Európában is jó néhányan használnak ilyeneket. Például Németországban – ahol mintegy 50 millióra tehető a kerékpárok száma – 30 ezer rekumbens rója az utakat, míg itthon alig látni belőlük.

A rekumbensek elterjedésének egyik gátja az ára: 3–400 ezer forint alatt ne is nagyon álmodjunk normális (és új) fekvőbringáról, sőt az összeg könnyedén 6–800 ezerre ugorhat a nézelődés közben.

Ráadásul még ez sem a csúcs, elkölthetünk másfél-két millió forintot is egy bringára. Noha a komplett rekumbenspiac is szűk, jó néhány fajtája van a fekvőbringáknak. Körbenéztünk néhány magyar bringabolt honlapján, és azt tapasztaltuk, hogy sok helyen nem nagyon foglalkoznak az ágazattal, de akad, ahol igen. Így találni nagyon, illetve közepesen döntött rekumbenst, vehetünk ülőbringát, tadpole típust vagy delta trike-ot, rövid vagy hosszú tengelyűt, két- vagy háromkerekűt, sőt még rekumbens tandem is kapható. A tadpole bringáknak elöl kettő, hátul pedig egy kereke van, míg a delta típusoknál éppen fordított a helyzet. Az előbbi kicsit már olyan, mint egy gokart, a három kerék miatt stabilabb, illetve könnyebb pakolni is.

Előnyök
– Kényelmes üléspozíció, így elkerülhető a fenékfájás, a görnyedés, jót tesz a nyakizmoknak, a gerincoszlopnak, sőt a prosztatagondokkal küzdő férfiaknak is jobb választás.
– A fekvő helyzet miatt kisebb a légellenállás, bár ha teljesen ülő rekumbenst veszünk, esetleg haszongépjárművet faragunk a hátsó részéből, ez az előny elveszhet.
– Az alacsonyabb súlypont miatt biztonságosabb a bringa, kisebbet esünk, ha esünk egyáltalán, hiszen az sem biztos, hogy felborulunk vele ütközés esetén. Míg hagyományos kerékpárral való ütközésnél szinte biztos, hogy előreesünk, így sérülhet a fej és a gerinc, itt először „csak” a lábak találkoznak a tárggyal, amivel ütközünk.
– A fekvő kialakítás miatt nagyobb erőt lehet átvinni a pedálokra, így pedig sokkal gyorsabb a kerékpár – igaz, az emelkedőkön nem tudunk kiállni a nyeregből…Hátrányok
– Az ára rendkívül magas, kb. 300 ezer forint a minimum.
– A hagyományos kerékpárnál nagyobb a súlya, ráadásul nem is olyan könnyű tárolni, pakolni.
– Mivel fekszünk a bringán, ha esik, az olyan, mintha kifeküdnénk a fűbe az eső alá, vagyis pillanatok alatt csuromvizesek leszünk.
– A kétkerekű fekvőbringák alacsony sebességnél imbolyognak és a többségük nem is olyan fordulékony, mint egy hagyományos kerékpár.
– Városban nem ez a legjobb választás, hiszen alacsonyan vagyunk, így nehezebben veszik észre a fekvőbringást az autósok.

(Megjelent a Bringázás 2018 magazinban)

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon!

AJÁNLÓ

Friss

Úgy taktikázott, hogy ne szálljon el a pulzusa, pályacsúccsal győzött az UTH-n
Kis híján elaludt a frissítő állomáson, végül bronzérmet szerzett a 48 órás vb-n
Eszkimó hagyatékból született a harcos kajakpóló
Amit nem érdemes kihagyni: erőnléti edzések a futók számára
Hibázott, de női magyar csúcsot döntött és bronzérmet szerzett a 48 órás vb-n

Videók

Hetvenévesen úgy futotta le a száz métert, hogy leesett a nézők álla
Mint egy sosem látott világ: merülés a jég alá, egyetlen mély levegővel
A rendőrök biztos nem örülnek neki, de így is át lehet bringázni egy hídon

Hegymászás

A Mount Everest máig megoldatlan százéves rejtélye
Minden férfi szerelmes volt belé, ő viszont csak a hegyekbe: az első nő a K2-n
Varga Csaba az utolsó nyolcezresre indult, amelynek csúcsán még nem álltak magyarok

Receptsarok

Paleo citromtorta
Egyszerű zöldséges tészta
Zöldségleves húsgombóccal

Ausztria

8 tipp az éjszakai baglyoknak
Tekerni, feltöltődni, jót enni! – így lesz teljes a nagy tókerülés
A magasság mámora: 14 lenyűgöző látnivaló a magyar határ mellett
Csodálatos panoráma Majomheggyel és sasreptetéssel
A világ legfélelmetesebb túrája: ki mer felmenni ezen a létrán?

Fallabda

Jótékony célú nevezés fallabdában
Irány a fallabdapálya!
Fallabda: nem olcsó, cserébe élvezetes

Horgászat

Jimmy Carter: emlékezetes horgászatok
Nagy fogások: Beckham lazaca, Ibra csukája
Huszonhat tonna ponty a Balatonból
Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.